آی‌سی‌تی نیوز – برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص ضرورت مدیریت فضای مجازی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب با ابوذر منتظرالقائم کارشناس فضای مجازی به صورت تلفنی گفتگو کرد. منتظرالقائم با تصریح بر اینکه فضای مجازی یک واقعیت مهم از زندگی انسان‌ها در جهان امروز است، گفت: وقتی از واژه فضای مجازی […]

آی‌سی‌تی نیوز – برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص ضرورت مدیریت فضای مجازی بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب با ابوذر منتظرالقائم کارشناس فضای مجازی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

منتظرالقائم با تصریح بر اینکه فضای مجازی یک واقعیت مهم از زندگی انسان‌ها در جهان امروز است، گفت: وقتی از واژه فضای مجازی استفاده می‌کنیم، به اشتباه این کلمه به یک یا دو ابزار از این فناوری محدود می‌شود در حالی که مسائل علوم فناوری و ارتباطات بسیار گسترده تر از یک یا دو شبکه اجتماعی هستند.

وی اشاره کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که حاکمیتی عادلانه در آن برقرار است، مانند سایر امور مدیریت و حکمرانی، موضوع فضای مجازی را نیز سامان دهی کرده‌اند و منافع ملی خودشان را در رابطه با این شبکه‌ها پیش می‌برند، اما کشورهایی که از قدرت ملی بالایی برخوردار نیستند در فضای مجازی قربانی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شوند.

این کارشناس فضای مجازی ضمن بیان این موضوع که ایران از نظر فناوری ظرفیت‌ها و قدرت‌های قابل توجهی دارد، عنوان کرد: در کشورمان در حوزه دانش، افتخارات زیادی کسب کرده‌ایم و این دانش در حال تبدیل به خدمت و ثروت در کشور است که واکسن‌های ایرانی نمونه ‌ای از آن محسوب می‌‌شود.

وی در عین حال افزود: در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با وجود آن که توانمندی بسیار بالایی در کشور داریم اما به شکل عجیبی در شرایط بسیار دردناکی به سر می‌بریم و این نقص مربوط به حوزه حکمرانی فضای مجازی است.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح شیوه حکمرانی در فضای سایبر، بیان کرد: اقدامات زیادی از جمله تشکیل شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته است اما تاکنون در عرصه عمل سامان دهی درستی شکل نگرفته است. نخستین مشکل این بوده است که برای حمایت از کسب و کارها و حقوق عمومی مردم در فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات فکری نشده است.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه دولت مستقر کاملا مخالف توسعه بومی فضای مجازی است، گفت: دولت مزاحمت‌های زیادی برای استقلال و حاکمیت فضای مجازی ایجاد می‌کرد به طوری که مزاحمت‌های وزارت ارتباطات باعث تعطیلی دو سرویس بسیار پیشگام در پیام رسان‌ها شد.

وی افزود: به دلیل آنکه دولت و شرکت ارتباطات فروشنده پهنای خارجی هستند از راه اندازی و گسترش فضای ارتباطی بومی استقبال نمی‌کنند، در حالی که پهنای باند داخلی هم ارزان‌ تر و هم بسیار سریع تر است.

منتظر القائم با تصریح بر اینکه نباید گزارش ‌های دولت مبنی بر عدم استقبال از سرویس ‌های پیام رسان داخلی را باور کنیم، اظهار کرد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم نه تنها در مسیر بومی سازی فضای سایبر کمکی نکرده ‌اند، بلکه اقدام به ایجاد مزاحمت و مشکل نیز کرده‌‌اند.