آی‌سی‌تی نیوز – مسئول کمیته بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه صنعت ارتباطات در تولید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به خودباوری رسیده است، گفت: شعار «جهش تولید» در این بخش محقق شد. علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات […]

آی‌سی‌تی نیوز – مسئول کمیته بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه صنعت ارتباطات در تولید تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری به خودباوری رسیده است، گفت: شعار «جهش تولید» در این بخش محقق شد.

علی اصغر انصاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۹ که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده بود، در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌هایی مانند سخت افزار، نرم افزار، سولوشن (راه حل) و بخش‌های اکتیو و پسیو در تولید به خودباوری رسیده و اپراتورها، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی مصرف کننده این تجهیزات نیز به این باوری رسیده‌اند که از تولید داخل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بخش‌های تحقیق و توسعه در شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در حال شکل گیری است تا کیفیت محصولات داخلی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز از محصولات داخلی استفاده شود، ادامه داد: در این زمینه نیاز است که اپراتورها و دستگاه‌های اجرایی مصرف کننده تجهیزات ICT ، برای ۲ سال آینده نیازمندی‌های خود را برای تجهیزات و توسعه شبکه به تولیدکنندگان اعلام کنند.

مسئول کمیته بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات گفت: تحقق شعار «جهش تولید» در سالی که گذشت با یک کار جهادی و با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، وزارت صمت، اپراتورها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکای صنعت مخابرات ایران صورت گرفت. البته نقاط ضعف‌هایی نیز وجود داشت اما از آنجایی که همه دست اندرکاران به تولید ملی باور دارند، بسیاری از مشکلات رفع شده است.

وی با اشاره به برگزاری ۲ دوره نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۹، ادامه داد: این نمایشگاه نیز سبب تسریع در روند تولید بومی شد. به نحوی که مصرف کننده و تولیدکننده توانستند نیازمندی‌ها و توانمندی‌های متقابل را شناسایی کنند. از این رو مقرر شده است که هر ۴ ماه یکبار نمایشگاه دستاوردهای تجهیزات بومی را در پژوهشگاه ICT برگزار کنیم تا بتوانیم از برنامه‌ها و تولیدات جدید تولیدکنندگان داخلی مطلع شویم.

انصاری با اشاره به تولید تجهیزات زیرساخت ارتباطی و زیرساخت اطلاعاتی در کشور که قابلیت استفاده در شبکه ملی اطلاعات را دارند، افزود: البته هیچ زمان نمی‌توان ادعا کرد که صفر تا صد تمامی تجهیزات را در داخل کشور تولید کنیم. کما اینکه حتی چین هم تمامی تجهیزات مخابراتی شبکه خود را در داخل کشورش تولید نمی‌کند. از این رو هدف از تولید تجهیزات در داخل کشور، ایجاد اشتغال و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور به عنوان یک مزیت است.

وی تاکید کرد: تجهیزاتی که هم اکنون توانایی تولید آن در داخل کشور وجود دارد، برای استفاده در شبکه ملی اطلاعات کارآیی داشته و قابل مقایسه و رقابت پذیر با نمونه خارجی است. برای مثال در سیستم انتقال نوری، تجهیزات بومی ما رقابت پذیر با نمونه خارجی است و در زمینه تولید روتر و مسیریاب نیز پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است.

به گفته انصاری، شعار «جهش تولید» نقشه راه و راهبردی برای فعال کردن بخش تولید در حوزه ICT و رشد و توسعه این حوزه بوده که در سال ۹۹ تا حد زیادی از آن محقق شده است.