«جهاد تبیین» نباید به اقدامات نمایشی تقلیل یابد
«جهاد تبیین» نباید به اقدامات نمایشی تقلیل یابد
آی سی تی نیوز -دومین دوره آموزشی «جهاد تبیین»، روز دوشنبه دوم خرداد ماه با مشارکت دبیرخانه کمیته پدافند غیرعامل، امور ایمنی و مدیریت بحران و حوزه مقاومت بسیج شهید مصطفی خمینی (ره) بانک ملی ایران و با حضور جمعی از مدیران و کارکنان بانک در سالن فردوسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، مدیر گروه اجتماعی شبکه ۴ سیما به عنوان سخنران این نشست با بیان این که رهبر معظم انقلاب تا کنون دو بار حکم جهاد غیرنظامی صادر کرده اند، گفت: جهاد اقتصادی و جهاد تبیین، دو موضوعی است که رهبری به طور جدی بر آنها تاکید کرده اند و ما نیز باید در این زمینه ها با قوت عمل کنیم.
دکتر سید احمد موسوی صمدی با اشاره به پنج ویژگی الزامی «جهاد»، افزود: جهاد باید مستمر باشد، با تمام توان انجام بگیرد، در تعامل با دشمن جریان حق باشد، همه جانبه و هوشمندانه باشد و اخلاص در آن نمایان شود.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تقلیل موضوع جهاد تبیین به اقدامات نمایشی، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین باید در میان متولیان و علاقه مندان به این حوزه به یک «کارویژه» تبدیل شود و همه فعالیت ها در این حوزه با هدف کمک به توسعه کشور و وطن باشد.
موسوی همچنین پرهیز از بازی در پازل دشمن را یادآور شد و با تاکید بر این که یکی از مهمترین اهداف دشمن از ورود به حوزه جنگ نرم، قطع کردن زنجیره تواصی است، اظهار کرد: در انتقادها، باید تقوای زبان و قلم رعایت شده و هر گونه نقد، سازنده و بدون هدف تخریب باشد.
مدرس این دوره آموزشی در ادامه به اصول و الزامات اخلاقی جهاد تبیین پرداخت و با بیان این که تقویت ایمان و معنویت، شجاعت و حریت نسبت به تعلقات، پرهیز از ترویج شایعه و سیاه نمایی، توکل به خدا و اخلاص و تکلیف محوری از مهمترین این موارد است، گفت: تمایز میان تبیین و «تبیین نما» و پرهیز از مصلحت اندیشی نیز باید در راس امور قرار بگیرد.
او صراحت در بیان مطالب و اصلاح فرایندها و مکانیزم های درون سیستمی را نیز مورد تاکید قرارداد و گفت: در حوزه جهاد تبیین، همه ما باید به آنچه می گوییم، عمل کنیم و به قوانین نیز به طور کامل پایبند باشیم.

موسوی هنرمندانه بودن بیان، پرهیز از جنجال، نوآوری در شیوه بیان، اقدام بهنگام و مداومت و تکرار در فعالیت ها را از پیش نیازهای اقدامات در این حوزه خواند و ادامه داد: این روزها فضای مجازی به شدت خانواده ها و زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده، در حالی که آداب و الگوهای استفاده از آن برای افراد تبیین نشده است و این می تواند خطری بالقوه برای همه ما باشد.
سخنران دومین دوره آموزشی «جهاد تبیین» در بانک ملی ایران همچنین نماز، ارزش کار و کارگر، مقابله با خرافات، وجدان کاری، فرهنگ شهادت و عدالت اجتماعی را از مهمترین مفاهیم نیازمند جهاد تبیین دانست و با بیان این که دشمن در تلاش است جای ارزش ها را در کشور ما تغییر دهد، گفت: ما باید این را بیان کنیم که شهادت امثال شهید قاسم سلیمانی و شهید حسن صیاد خدایی در جریان ترور دیروز، اجر تلاش همه جانبه آنها برای خدمت به مردم و اعتلای کشور اسلامی ما بوده است.
مدیر گروه اجتماعی شبکه ۴ سیما اصول انقلاب مانند قانون اساسی، اصالت خانواده، شخصیت امام راحل، اندیشه مقاومت و استکبارستیزی را نیز از موضوعات مورد توجه در حوزه جهاد تبیین خواند و با بیان این که برای همه این اقدامات باید بسته سیاست رسانه ای تدوین شود، گفت: همه تحولات اجتماعی باید از سوی فعالان جهاد تبیین رصد شده و با مساله شناسی هوشمندانه، آموزش رسانه ای کافی در اختیار عموم مخاطبان قرار گیرد.