آی‌سی‌تی نیوز – سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: برای شرکت‌های حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) حداکثر تا چهار میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود. به گزارش ایرنا، سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم آنلاین و با حضور «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات از داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه […]

آی‌سی‌تی نیوز – سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد: برای شرکت‌های حوزه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) حداکثر تا چهار میلیارد تومان تسهیلات داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم آنلاین و با حضور «امیر ناظمی» معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات از داشبورد عمومی و بستر بوم سرمایه سامانه ایران نوآفرین و درگاه یکپارچه زیست بوم نوآفرینی رونمایی کرد.

سامانه ایران نوآفرین چیست؟

خردادماه دو سال قبل سازمان فناوری اطلاعات ایران طبق مصوبه هیات وزیران موظف شد سامانه ایران نوآفرین را به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست بوم نوآفرینی کشور طراحی و پیاده‌سازی کند.

فاز نخست این سامانه پس از دو ماه در تابستان سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و کار خود را آغاز کرد. این سامانه تا کنون در حال خدمت‌رسانی به به ذینفعان حوزه نوآفرینی شامل شرکت‌های نوپا، تیم‌های نوپا، مراکز شتابدهی و رشد، شرکت‌های بزرگ رشد یافته است.

چشم انداز اصلی این سامانه تبدیل شدن به پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور و ایجاد پایگاه داده یکپارچه و جامع جهت درج و نگهداری و تحلیل اطلاعات شرکت‌ها، تیم‌ها، سرمایه‌گذاران، ‌مراکز رشد، شتابدهنده‌ها و سایر موجودیت‌های آن است تا در نتیجه آن، امکان مشاهده اطلاعات و بهره‌گیری از نتایح تحلیل‌های آماری بر روی آنها جهت سیاست‌گذاری واقعی برای پیشرفت و توسعه زیست بوم نوآفرینی را فراهم کند.

در سامانه ایران نوآفرین چندین نقش کاربری با توجه به بررسی‌ها، احراز و تعریف شده است که کاربران می‌توانند با اطلاع از نوع نقش خود در آن ثبت‌نام کنند. نقش‌های موجود در سامانه اکنون شرکت نوپا، تیم نوپا، شرکت بزرگ رشد یافته، شتابدهنده‌ها و مراکز رشد، سرمایه‌گذاران، ارائه دهنده فضای کار اشتراکی، علاقمند به حوزه نوآفرینی، شخص جویای کار و فرشتگان کسب و کار است.

از بین خدمات برتر سامانه می‌توان به خدمت بوم‌واره، خدمت ارائه کدپستی به شرکت‌های مستقر در شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و فضاهای کاری اشتراکی و خدمت بوم سرمایه اشاره کرد.

خدمت بوم‌واره برای حمایت از شرکت‌های نوآفرین

خدمت بوم‌واره به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین خدمات سامانه ایران نوآفرین بستری را جهت تعامل شرکت‌ها با یکدیگر به وجود آورده است.

در این طرح با حمایت دولت، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ در بازه زمانی مشخصی استفاده کنند. در ازای ارائه این خدمات، شرکت‌های سرویس‌دهنده از دولت، تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند. اکنون خدماتی مانند میزبانی، پردازش و ذخیره‌سازی، خدمات کیف پول مشترک، خدمات نرم‌افزارهای حسابداری و اداری، خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، خدمات تبلیغاتی، خدمات پایش و تحلیل، خدمات توزیع محصول، خدمات امنیت سایبری و داده، خدمات تیم‌سازی، خدمات آزادسازی داده‌های دولتی، خدمات مشاوره حقوقی، خدمات اپلیکیشن و نوتیفیکیشن و زیرساخت محتوا به کسب وکارها ارائه می‌شود.

خدمت بوم‌سرمایه، جدیدترین خدمت سامانه نوآفرین

خدمت بوم‌سرمایه به عنوان جدیدترین خدمت سامانه ایران نوآفرین، بستر تعامل بین سرمایه ‌گذاران و کسب‌وکارهای نوپا را فراهم می‌کند. این بستر با تسهیل فرایند سرمایه گذاری روی شرکت‌های نوآفرین اقدام موثری در توسعه زیست‌بوم نوآفرینی است.

با ارائه این خدمت شرکت‌ها و تیم‌های نوپا با ارایه کلیات ایده‌های خود امکان همکاری با سرمایه گذاران تاییدشده سازمان فناوری اطلاعات را دارند ضمن این که سرمایه گذاران با ثبت‌نام در سامانه ایران نو آفرین و دریافت تاییدیه آن، امکان مشاهده ایده‌های مطرح شده در تالار سرمایه گذاران و انتخاب ایده مناسب جهت سرمایه‌گذاری را خواهند داشت.

در این راستا سرمایه‌گذاران می‌توانند در صورت احراز شرایط بر اساس دستور العمل حمایت از ایجاد و توسعه صندوق‌های جسورانه سازمانی حوزه فاوا از تسهیلات کم بهره کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهره‌مند شوند.

تسهیلات ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حوزه فاوا

کلیه شرکت‌هایی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (شامل پروانه‌های ارتباطات سیار و ارتباطات ثابت) پروانه فعالیت دارند و نیز شرکت‌های معرفی شده توسط آن‌ها که طرح معرفی کسب‌وکار آن‌ها مرتبط با توسعه صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شرکتی در حوزه فاوا بوده و حداقل ۵۱ درصد سهام آن‌ها متعلق به بخش غیردولتی است، می‌توانند حداکثر چهار میلیارد تومان را با نرخ بهره ۹ درصد و دوره تنفس و بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماه و پس از ۱۲ ماه دوره تنفس وام دریافت کنند.

البته این تسهیلات برای شرکت‌های نوپا ۶۷۵ میلیون تومان، غیر نوپا ۲.۵ میلیارد تومان و شرکت‌های با توانمندی بالا چهار میلیارد تومان است.

در این مراسم که به صورت آنلاین برگزار شد، از داشبور آماری سامانه ایران نوآفرین نیز رونمایی شد. با توجه به اهمیت نمایش داده‌های جمع‌آوری شده در سامانه برای عموم علاقمندان به حوزه نوآفرینی، داشبورد عمومی جهت نمایش داده‌های بخش‌های مختلف سامانه طراحی شده ‌است. این بخش ضمن ایجاد شفافیت در داده‌های ذخیره شده سامانه نوآفرین، دسترسی آسان و کاربردی برای پژوهشگران و علاقمندان به بررسی و سیاست‌گذاری جهت توسعه زیست بوم نوآفرینی را فراهم می‌کند.