رونمایی از تراشه جدید ماشین های تسلا
همراه ما باشید

رونمایی از تراشه جدید ماشین های تسلا

رونمایی از تراشه جدید ماشین های تسلا

آی‌سی‌تی‌نیوز - ایلان ماسک می‌گوید خودروهای الکتریکی تسلا از یک ماه پیش به تراشه‌های خودران جدید تسلا مجهز شده‌اند که ۲۱ برابر تراشه‌های انویدیا کارایی دارند. در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۷ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا تلاش می‌کند

ایلان ماسک می‌گوید خودروهای الکتریکی تسلا از یک ماه پیش به تراشه‌های خودران جدید تسلا مجهز شده‌اند که ۲۱ برابر تراشه‌های انویدیا کارایی دارند. در روزهای انتهایی سال ۲۰۱۷ اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا تلاش می‌کند تا اولین تراشه‌ی کامپیوتری خود را برای خودروهای خودران بسازد؛ ایلان ماسک نیز در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که تنها ۶ ماه تا این فناوری فاصله دارند و حالا، در کمال ناباوری، تسلا اعلام کرده که تراشه‌ی مذکور طبق زمان‌بندی اعلام‌شده توسط ماسک که معمولا پیش‌بینی‌هایش درباره‌ی زمان عرضه‌ی محصولات جدید درست از آب درنمی‌آیند، آماده شده است

در حقیقت ماسک می‌گوید بیشتر از یک ماه است که آن‌ها خودروهای تسلا مدل اس (Tesla Model S) و تسلا مدل ایکس (Tesla Model X) را به این تراشه مجهز کرده‌اند و از ۱۰ روز پیش نیز، فروش تسلا مدل ۳ (Tesla Model 3) مجهز به تراشه‌های مذکور شروع شده است.شرکت تسلا موتورز در رویداد «روز سرمایه‌گذاری مستقل تسلا» (Tesla’s Autonomy Investor Day) که در پالو آلتو، کالیفرنیا برگزار شد، به علاقمندان این امکان را داد که نگاهی دقیق به آنچه که ماسک آن را «بهترین تراشه‌ی جهان» می‌نامد، بیندازند؛ این تراشه، تنها یک سیلیکون ۲۶۰ میلی‌متر مربعی با ۶ میلیارد تزانزیستور است که به‌گفته‌ی این شرکت، ۲۱ برابر تراشه‌های انویدیا که تابه‌حال در خودروهای تسلا استفاده می‌شدند، کارایی دارد؛ البته این جمله با واکنش انویدیا مواجه شده و آن‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که تسلا در محاسباتش اشتباه کرده است

ویژگی‌های زیادی به این تراشه‌های ساخت سامسونگ که تسلا طراحی آن را به عهده داشته است، نسبت داده می‌شود؛ اما مهم‌ترین پیامی که تسلا می‌خواهد به دیگران القا کند آن است که طراحی و تولید این سخت‌افزار با هدف پردازش سریع‌تر و موثرتر داده‌های حسگرها نسبت به سایر تراشه‌های هوش مصنوعی موجود در بازار انجام شده است. تسلا به این موضوع اذعان دارد که پردازنده‌هایی بسیار قدرتمندتر یا حتی پردازنده‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از پردازنده‌های تسلا نیز در بازار موجود هستند و پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی عمومی که تسلا روانه‌ی بازار کرده، هیچ برتری فنی نسبت به سایرین ندارد و به‌گفته‌ی طراحان آن، فاقد پیچیدگی‌های نالازم است

تسلا می‌گوید ضمن اینکه این تراشه‌ها توان بیشتری (۷۲ وات دربرابر ۵۷ وات در تراشه‌های پیشین) دارند، هزینه‌ی تولید قطعه‌ی سیلیکونی به همراه آرایه‌های شبکه‌ای عصبی دوقلوی آن که هر کدام‌شان قادر به انجام ۳۶ تریلیون عملیات در ثانیه هستند، تنها ۸۰ درصد از هزینه‌ای است که آن‌ها پیش از این برای به دست آوردن تنها یک بیست‌ویکم (۱٫۲۱) کارایی فعلی توسط تراشه‌های انویدیا می‌پرداختند.
هر کدام از بوردهای این تراشه، دارای دو تراشه‌ی جدید برای افزونگی هستند و این تنها یکی از چندین ویژگی است که افرادی که مرگ و زندگی خود را در دستان یک کامپیوتر می‌بینند، به‌شدت خواهان آن هستند. همچنین، در مقایسه با پردازنده‌هایی که در گذشته هدایت این خودروها را به عهده داشتند، تراشه‌های جدید از توان محاسباتی و عملکردی بیشتری برخوردار هستند. ماسک می‌گوید:هر کدام از آن‌ها که از کار بیفتند، خودرو باز هم به راه خود ادامه می‌دهد. احتمال از کار افتادن این کامپیوتر خیلی کمتر از احتمال بی‌هوش شدن یک انسان است.او می‌گوید که حالا دیگر همه‌ی خودروهایی که تسلا تولید می‌کند همان سخت‌افزاری را که برای خودرانی کامل نیاز است، در اختیار دارند و در نتیجه، از حالا به بعد تنها کاری که یک راننده باید انجام بدهد این است که نرم‌افزار خودروی خود را ارتقا ببخشد. البته، هنوز برای کارشناسان به‌طور کامل مشخص نیست که وقتی ماسک از «خودرانی کامل» سخن می‌گوید، دقیقا به چه قابلیتی اشاره می‌کند

درباره نویسنده

سینا مظفری مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه