سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری در دنیا برای "آموزش مجازی"
همراه ما باشید

سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری در دنیا برای "آموزش مجازی"

آی‌سی‌تی‌نیوز - عباس فرجی - کارشناس مشاوره در آموزش و پرورش - با همه‌گیری کرونا و بسته شدن مدارس 186 کشور جهان 1.5 میلیارد دانش‌آموز از حضور فیزیکی در کلاس باز ماندند و همین موضوع موجب شد استقبال از آموزش‌های آنلاین روز به روز گسترش یابد در عین حال غول‌های بزرگ برنامه‌نویسی در تلاشند گوی سبقت را در این بازار از سایر رقبا بربایند چرا که به باور بسیاری دنیای آینده آموزش دانش‌آموزان تحت تأثیر آموزش مجازی کاملاً متحول خواهد شد.

گرچه متخصصان آینده‌نگر خیلی پیشتر در این مورد هشدار داده بودند که باید برای اتفاقاتی از قبیل بیماری کرونا در شیوه‌های آموزش دانش آموزان تغییراتی ایجاد کرد تا دنیا به خاطر همه‌گیری‌هایی از این دست غافلگیر نشود با این حال این موضوع با کُندی در حال حرکت بود اما کرونا سرعت تغییرات در آموزش را تسهیل کرد.

گرچه مقاومت‌های بسیاری برای این تغییرات وجود دارد اما دنیای پیش‌رو گزینه دیگری روی میز خود ندارد و باید هر چه سریعتر از روش آموزشی چند هزار ساله‌ای که بدون تغییر مانده است، دست بکشد.

لذا تمام کشورهای توسعه‌یافته که زیرساخت‌های مناسب‌تری برای این تغییرات و جابجایی دارند با تمام سرعت در حال سازگاری با روش‌های آموزشی جدید هستند اما آن دسته از کشورهایی که هنوز زیر ساخت‌های خود را برای پذیریش این روش جدید مهیا نکرده‌اند به نظر می‌رسد در فردای آموزش دانش‌آموزان خود یا با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد یا از قطار آموزش دنیا باز خواهد ماند.

کافی است به رشد سرمایه‌گذاری در بخش آموزش مجازی نگاهی بیاندازیم تا متوجه شویم دنیا با چه شتابی به سوی آموزش مجازی پیش می‌رود مثلاً تا پیش از کرونا یعنی تا سال 2019  ارزش سرمایه‌گذاری در این بخش 18.66 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که برخی از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که این رقم تا سال 2025 تا 350 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت رقمی که در مقایسه افزایش، بسیار چشم گیر به نظر می‌رسد.

این افزایش حکایت از آن دارد که دنیا به این نتیجه رسیده است که سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی آموزش مجازی داشته باشد و صد البته شرکت‌های برنامه‌نویسی بزرگ دنیا هم این تغییرات را رصد می‌کنند و در تلاش هستند سهم خود را از این بازار از دست ندهند.

شرکت نرم‌افزاری Ding Talk بعد از همه‌گیری کرونا ویروس برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا در آموزش آنلاین از سیستم عامل Alibaba Cloud استفاده می‌کند تا بتواند 100000 سرور جدید را تنها در 2 ساعت به شبکه خود اضافه کند تا به این شکل رکورد سریع‌ترین ظرفیت‌سازی برای استفاده از کاربران خود را فراهم سازد.

این حرکت سریع به سوی آموزش مجازی به چه معنایی است؟ در حالی که برخی بر این باورند که حرکت غیر برنامه‌ریزی شده و سریع به سمت یادگیری آنلاین ــ بدون آموزش، با پهنای باند ناکافی و آماده‌سازی اندک ــ منجر به تجربه کاربری ضعیفی خواهد شد که برای رشد پایدار مفید نیست اما در عین حال برخی دیگر بر این باورند که یک مدل ترکیبی جدید آموزش ظاهر می‌شود با مزایای قابل توجه مثلاً وانگ تائو، معاون رئیس Tencent Cloud و معاون رئیس آموزش Tencent می‌گوید: "من معتقدم ادغام فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش سرعت بیشتری خواهد گرفت و آموزش آنلاین در نهایت به الگوی اصلی آموزش در مدارس تبدیل خواهد شد".

او معتقد است در حال حاضر انتقال موفقیت‌آمیز اطلاعات در میان بسیاری از دانشگاه‌ها وجود داشته است به عنوان مثال دانشگاه ژجیانگ با استفاده از "DingTalk ZJU" فقط دو هفته پس از همه‌گیری کرونا ویروس توانسته بیش از 5000 دوره آنلاین برگزار کند!

دکتر امجد استاد دانشگاه اردن که از لارک برای تدریس به دانشجویان خود استفاده می‌کند، می‌گوید: " آموزش آنلاین روش تدریس مرا تغییر داده است در واقع این امکان برای من فراهم شده تا از طریق گروه‌های چت، جلسات ویدئویی، رأی گیری همچنین اشتراک اسناد به ویژه در طی این بیماری به طور کارآمد با دانشجویانم ارتباط برقرار کنم؛ دانشجویان من همچنین می‌دانند که برقراری ارتباط با لارک آسانتر است. من حتی بعد از ویروس کرونا به لارک وفادار خواهم ماند، معتقدم یادگیری آفلاین و آموزش الکترونیکی می‌تواند دست به دست هم بدهد".

  • چالش‌های پیش روی یادگیری آنلاین

اما یادگیری آنلاین با چالش‌هایی همراه است که باید بر آنها غلبه کرد مثلاً برخی از دانشجویان و دانش‌آموزان بدون دردسر به اینترنت و فناوری‌های مشابه دسترسی دارند اما برخی دیگر با مشکلات جدی روبه رو هستند.

این شکاف در بین کشورها ی با درآمد بالا نسبت به کشورهای کم در آمد متفاوت است به عنوان مثال در حالی که 95 درصد دانش‌آموزان سوئیس ، نروژ و اتریش از رایانه و اینترنت پُر‌سرعت استفاده می‌کنند طبق اطلاعات OECD فقط 34 درصد در اندونزی از کامپیوتر و خدمات اینترنتی بهره می‌برند.

  • اثربخشی یادگیری مجازی در کودکان کمتر است

در این خصوص مطالعاتی صورت گرفته که نشان می دهد در آموزش آنلاین دانش آموزان به طور چشم گیری نسبت به کلاس های فیزیکی از یادگیری سریع بهره برده اند ضمن اینکه در این روش دانش آموزان حجم بیشتری از مطالب را در زمان کمتری به حافظه ی خود می سپارند این آمار نشان می دهد که از 25 ماده درسی دانش آموزان 60 درصد را یادگرفته اند در حالی که در کلاس های حضوری از 10 ماده درسی فقط 10 درصد را یاد می گرفتند.

این بیشتر به این دلیل است که در این روش هر دانش آموزی با توانمندی خود در کلاس حاضر می شود یعنی دانش آموز قوی سریعا می تواند دروس را پیش ببرد و دانش آموز ضعیف با جلو عقب کردن محتوای کلاس مطالب را بیاموزد ولی در نهایت سرعت میانگین یادگیری به طرز قابل ملاحظه ای افزایش داشته است ،لذا مدت یادگیری از 40 ماده درسی 60 درصد  بوده که این رقم رشد قابل ملاحظه ای داشته است .
با این وجود اثر بخشی یادگیری در گروه سنی مختلف متفاوت است مثلا در کودکان بخاطر اینکه آنها زودتر حواسشان پرت می شود اثر بخشی کمتری نسبت به بزرگسالان مشاهده می شود چرا که کودکان از حواس خود در یادگیری بیشتر از بزرگسالان استفاده می کنند لذا دانشمندان حوزه فناوری معتقدند با ترکیب هوشمندانه بازی‌ها و یادگیری می شود این مشکل را بر طرف کرد بطوری که کودکان عاشق یادگیری شوند .

  • صرفه اقتصادی آموزش مجازی

گرچه بحث بر سر آموزش مجازی در ابعاد وسیعی در حال انجام است ولی یکی از مهمترین مباحث این روش آموزشی هزینه آن است چرا که باید دید آیا آموزش مجازی صرفه اقتصادی هم برای دولت‌ها دارد تا روی آن سرمایه‌گذاری کنند ؟

در مقاله‌ای آمده است که سرانه آموزش مجازی برای هر دانش آموز بین 5100 دلار تا 7700 دلار است این در حالی است که این رقم در آموزش حضوری 7600 تا 10200 دلار است مضاف بر اینکه هزینه فضای فیزیکی دانش‌آموز در کلاس درس نیز سالانه 10000 دلار تخمین زده می‌شود و این در حالی است که در آموزش مجازی چنین هزینه‌ای پرداخته نمی‌شود.

با این اوصاف به نظر می‌رسد در جهان پیش روی آموزش مجازی گوی سبقت را از آموزش کلاسی خواهد ربود لذا بهتر آن است که دولت‌ها از تعلل در تصمیم گیری دست بکشند و خودشان را برای آموزش مجازی آماده کنند و مهم ترین گام در این خصوص آماده سازی زیر ساخت برای پیاده سازی آموزش است هر کشوری سریعتر به این مهم دست یابد زودتر می‌تواند دانش‌آموزان خود را برای آموزش مهیا کند.

دوگانگی در تصمیم‌گیری می‌تواند فرآیند گذار از آموزش کلاسی به آموزش مجازی را کندتر کند و هر چه این موضوع عمیق تر باشد شکاف آموزشی در میان کشورها بیشتر به چشم خواهد آمد. (منبع:تسنیم)

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه