چالش‌های دریافت کارت بازرگانی از سامانه تجارت
همراه ما باشید

چالش‌های دریافت کارت بازرگانی از سامانه تجارت

آی‌سی‌تی‌نیوز - اعظم رضایی، مدیر عضویت و صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدا اتاق بازرگانی تهران با اشاره به دستورالعمل وزارت صمت مبنی بر انجام صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت به تولی گری سازمان توسعه تجارت، از ارسال نامه ای توسط اتاق تهران برای عطف به ماسبق نشدن این دستورالعمل خبر داد.

بر اساس دستورالعملی که بهمن ماه سال گذشته از سوی وزارت صمت به رؤسای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان های سراسر کشور ابلاغ شد، صدور و تمدید کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت انجام می شود و متقاضیان دریافت یا تمدید کارت بازرگانی از این پس باید از طریق این سامانه اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بر اساس این دستورالعمل، روند بررسی و تایید درخواست صدور یا تمدید کارت بازرگانی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه مذکور صورت می گیرد، اما احراز صلاحیت متقاضیان به مانند قبل، توسط اتاق بازرگانی انجام می شود و پس از طی این مراحل، کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی صادر می شود.
در همین رابطه مدیر عضویت، کارت بازرگانی و گواهی مبدا اتاق تهران به برخی مشکلات پیش آمده برای فعالان اقتصادی و متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه سازمان توسعه تجارت به سازمان های صمت در استان ها، عملیات صدور کارت بازرگانی از تاریخ 99/5/1 و تمدید کارت بازرگانی از تاریخ 99/5/15 در سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند اتاق بازرگانی متوقف و این فرآیند صرفا باید از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود و امور مربوط به صدور و تمدید کارت بازرگانی خارج از این سامانه ممنوع است و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی طی ماه های قبل، فرآیند درخواست خود را از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند انجام داده اند و درخواست آنها در مرحله تایید نهایی قرار گرفته است.
اعظم رضایی با بیان اینکه اشکالات مربوط به فرآیند جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی طی نامه ای از سوی دبیرکل اتاق تهران به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران یادآوری شده است، افزود: دستورالعمل جدید صدور و تمدید کارت بازرگانی، این اقدام را عطف به ماسبق کرده و به همین جهت اتاق بازرگانی تهران به منظور رفع مشکلات پیش آمده برای اعضا، از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درخواست کرده است، با توجه به تعداد زیاد متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی در تهران، فرآیند تایید نهایی افرادی که تا قبل از تاریخ 99/5/1 و 99/5/15 درخواست خود را از طریق سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به ثبت رسانده و مدارک خود را بارگذاری کرده اند، همچنان از طریق این سامانه انجام شود.
رضایی افزود: هم چنین به نظر می رسد که انتقال سوابق دارندگان کارت بازرگانی از سامانه کارت بازرگانی هوشمند به سامانه جامع تجارت نیز صورت نگرفته به طوری که متقاضیان تمدید کارت بازرگانی به هنگام ثبت درخواست خود روی سامانه جامع تجارت، با پیغام بارگذاری مدارک مواجه می شوند در حالی که مدارک این دسته از افراد، در سوابق آنان روی سامانه کارت بازرگانی هوشمند موجود بود و آنان نیازی به بارگذاری مدارک نداشتند.
مدیر عضویت و صدور کارت بازرگانی و گواهی مبدا اتاق تهران در عین حال تصریح کرد که از تاریخ 99/5/1 تاکنون، کارت های بازرگانی ثبت شده روی سامانه جامع تجارت برای تایید به اتاق تهران ارسال نشده است در حالی که فرآیند تایید مدارک متقاضیان، کمتر از دو هفته زمان می برد.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه