آموزش و پرورش: ۱۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور را نیاز داریم
همراه ما باشید

آموزش و پرورش: ۱۰ درصد از ظرفیت اینترنت کشور را نیاز داریم

آی‌سی‌تی‌نیوز - مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش گفت: الگویی برای اینترنت مصرفی دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد تعریف می‌شود.

به گزارش فارس، محمود حبیبی با اشاره به شیوه‌نامه بازگشایی مدارس گفت: بازگشایی مدارس در سه ناحیه برنامه‌ریزی ‌شده است؛ ناحیه منطقه‌ بی‌خطر که آموزش به‌صورت حضوری خواهد بود، در مناطق پرخطر و قرمز حضور دانش‌آموزان را نخواهیم داشت و از طریق بسته‌های دیگر و ترکیبی مانند آموزش تلویزیونی، آموزش در فضای مجازی و شبکه شاد، توزیع بسته‌های آموزشی آموزش را جبران‌ می‌کنیم.

وی ادامه داد: در این مناطق سعی کردیم آموزش‌ها را به‌صورت ترکیبی داشته باشیم که پوشش حداکثری صورت گیرد همچنین در نقاطی که کم‌خطر هستند و نقاط زرد است آموزش را به‌صورت ترکیبی، و استفاده از سایر روش‌های دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. طبیعتاً از روش زوج و فرد کردن یا حضور یکی در میان دانش‌آموزان در هفته استفاده می‌کنیم که در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس درباره آن توضیح داده ‌شده است.

حبیبی درباره آموزش افرادی که گوشی همراه ندارند گفت: در بحث آموزش تکیه اصلی ما صرفاً شبکه شاد نیست ما آموزش تلویزیونی و شبکه شاد را خواهیم داشت، علاوه بر آن برای نقاط محروم که هیچ‌کدام یک از این دسته‌بندی وجود ندارد، بسته‌های آموزشی را توزیع خواهیم کرد تا به عدالت آموزش نزدیک شویم.

وی بابیان اینکه سامانه اطلس آموزش کل کشور را طراحی کردیم و با کمک مدیران مدارس اطلاعات آن را تکمیل می‌کنیم گفت: در این اطلس تعیین می‌کنیم که کدام‌یک از دانش‌آموزان به آموزش دسترسی دارند و کدام‌یک دسترسی ندارند. برای دانش‌آموزانی که از آموزش محروم می‌شوند برنامه‌ریزی‌های خاص را انجام خواهیم داد. هدف ما این است که پوشش حداکثری آموزش را داشته باشیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه هر شیوه‌ آموزشی مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارد گفت: آموزش‌های تلویزیونی ویژگی یک‌طرفه و آموزش شبکه شاد ویژگی دیگری دارد که هریک به نحوی زمینه آموزش را بین معلم و دانش‌آموز فراهم می‌کند اما جهت‌گیری ما این است به سمتی برویم که بازمانده از تحصیل نداشته باشیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش مانند سایر بخش‌های دیگر با کرونا غافلگیر شد اما ما در بازه زمانی بسیار کوتاه شبکه شاد را راه‌اندازی کردیم هر بستری که تازه ارائه می‌شود طبیعی است که یک سری مشکلاتی داشته باشد شبکه شاد نیز از این قاعده مستثنا نبود.

حبیبی عنوان کرد: امسال برنامه‌ریزی‌های کافی برای ارائه آموزش در کلاس‌های آنلاین برای تمام دانش‌آموزان کشور صورت گرفته است از طرفی جلسات متناوبی را با وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی برای تأمین زیرساخت اینترنت در کل کشور داشتیم. وزارت ارتباطات در اقصی نقاط کشور به‌طور مناسب پوشش دهی شبکه ملی ارتباطات را خواهد داشت.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: در جلسه‌ای که در خدمت مرکز ملی فضای مجازی بودیم قول داده شد تمام ظرفیت کشور به کار گرفته شود تا با بحث مشکلات پهنای باند و ترافیک برای شبکه شاد مواجه نباشیم. پیش‌بینی ما این است که تقریباً به۱۰درصد ظرفیت کشور برای شروع سال تحصیلی در شبکه شاد نیاز داریم ما فکر می‌کنیم این موضوع با همکاری این دو نهاد صورت بگیرد.

وی اشاره کرد که استفاده از پلات فرم‌های دیگر خارجی برای آموزش امکان‌پذیر نخواهد بود. مجموعه قوانین را برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تنظیم خواهیم کرد همچنین ظرف یک هفته آینده طبق مصوبه جلسه کمیته ملی فضای مجازی الگوی مصرفی برای دانش‌آموزان و معلمان را تعیین می‌کنیم و بر اساس آن الگوی مصرف هزینه و مبالغی که باید برای استفاده از شبکه اجتماعی شاد مطرح شود در نظر گرفته خواهد شد.

 

  • استفاده از سامانه غیربومی در آموزش مجازی ممنوع است

حاجی‌میرزایی گفت: سامانه شاد یک سامانه بومی است و استاندارد‌های لازم را دارد بنابراین استفاده از سامانه غیربومی ممنوع و غیرقانونی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران پنجمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مختلف کشور با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش کشور برگزار شد.

در این نشست محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: برای آموزش حضوری اصل بر این است که آموزش حضوری باشد بنابراین هر جایی که پروتکل اجازه دهد کار حضوری خواهد بود و در مناطقی تعداد توزیع کنیم بین روز‌های هفته باشد کلاس حضوری باتشد، اما در جایی که امکان حضوری نیست باید از طریقی آموزش باشد که روش‌های جایگزین آن آموزش تلویزیون و شبکه شاد است.

وزیر آموزش و پرروش اظهار کرد: برای دانش آموزان هیچ دانش آموزی ملزم نیست از طریق شاد آموزش ببیند و هرکس دسترسی دارد، امکان بهره مندی از این ظرفیت برای او وجود دارد و هدف ما آموزش همه دانش آموزان لازم التعلیم است.

حاجی میرزایی درباره استفاده غیر از سامانه غیربومی گفت: سامانه شاد بومی است و استانداردهای لازم را دارد و استفاده از پیام رسان خارجی ممنوع است.

 

  • آسیب سامانه "شاد" متوجه مناطق محروم است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، آسیب سامانه "شاد" را متوجه مناطق محروم دانست و گفت: سایر وزارتخانه در زمینه دسترسی دانش آموزان به شاد باید به یاری آموزش و پرورش بیایند.
محمد مولوی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه ایردات بسیاری به سامانه "شاد" وارد است، اظهار کرد: معلم در نظام تربیت به ویژه نظام تعلیم و تربیتی که مد نظر سند تحول بنیادین است، رکن اصلی تعلیم و تربیت به شمار می‌آید و حذف معلم به هیچ عنوان ممکن نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی سامانه شاد به هیچ عنوان نمی‌‎تواند خلأ معلم را جبران کند، ادامه داد: سامانه شاد و عدم دسترسی دانش آموزان به آن نباید موجب ترک تحصلی دانش آموزی شود و وزارت آموزش و پرورش در قبال آموزش تمامی دانش آموزان حتی کسانی که دسترسی به شاد ندارند، وظیفه دارد.

وی یادآور شد: امروز آموزش و پرورش باید از ظرفیت  نهادها و وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در حوزه توسعه شبکه شاد، اقدام کنند؛ کمک گیرد. وزارت ارتباطات در حوزه توسعه شبکه اینترنت در کشور و وزارت صمت در زمینه تهیه تلفن همراه هوشمند ارزان قیمت باید در این شرایط تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید به یاری آموزش و پرورش بیایند.

مولوی افزود: به لحاظ فنی نیز ایرادات در رابطه با تعامل بین دانش آموز و معلم به سامانه شاد وارد است که تیم فناوری این سامانه باید این ایرادات تا پیش از شروع سال تحصیلی برطرف کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: آسیب جدی سامانه شاد، عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به این سامانه است و همگان باید نسبت به این آسیب حساس باشند

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه