دردسرهایی که مردم با سامانه همتا دارند
همراه ما باشید

دردسرهایی که مردم با سامانه همتا دارند

آی‌سی‌تی‌نیوز - علاوه بر رجیستری گوش ها برای ممانعت از قاچاق کالا و تشخیص اصالت آن از طریق سامانه همتا که باید یکبار انجام شود چرا بعد از یکبار ثبت، این سامانه دست از سر مالکین سیم کارتها و گوشی ها بر نمی دارد.

در تعریف سامانه همتا آمده است: همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی)، سامانه‌ای است که در راستای اجرای طرح ثبت تلفن همراه (رجیستری)، پیاده سازی شده است. در این سامانه، هر دستگاه، تحت مالکیت یک سیم کارت قرار گرفته است. سیم کارت مالک دستگاه، قادر خواهد بود فرایندهای مختلف سامانه همتا از قبیل انتقال مالکیت و ... را برای دستگاه انجام دهد.
سامانه همتا یا سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی سامانه‌ای است منتسب به طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت (رجیستری) که با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک ج.ا. ا به اجرا گذاشته شده‌است.
شاید بسیاری از مردم بعد از تعویض گوشی همراه خصوصا گوشی های دست دوم پیامکی از سامانه همتا برایشان آمده است به این مضمون که مالک دستگاه شماره دیگریست و اعلام می کند به دلیل فعالیت هم زمان چند دستگاه با این شناسه شماره (IMEI) و جلوگیری از تضییع حقوق مالک تا تاریخ .... سرویس خواهید گرفت و بعد از این تاریخ گوشی شما دیگر نمی تواند با سیم کارت موجود ارتباطی بگیرد.

هدف این طرح:
ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به‌منظور مبارزه سیستمی با قاچاق دستگاه‌های دارای سیم‌کارت، توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با همکاری دو وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت‌خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات می باشد.
در این طرح، با استفاده از شناسه (IMEI) دستگاه که برای هر گوشی منحصر به فرد است، تنها دستگاه‌های قانونی و منطبق بر استانداردهای ایمنی و سلامت، قابلیت فعال‌سازی و استفاده از خدمات اپراتوری را خواهند داشت.
از سایر اهداف اجرای طرح می‌توان به ایجاد اشتغال، تضمین ارائه خدمات پس از فروش و… اشاره کرد.
هدف این سامانه یکی از اهداف بسیار عالی در رصد گوشیهای قاچاق و حتی دزدی و موارد دیگر می باشد و هیچ نقدی بر این فعالیت وجود ندارد اما نقد بر نوع اجرا و پارامترهای اجرا می باشد که بعضا بسیاری از دارندگان گوشی همراه را دچار مشکل می کند .
در واقع این برنامه اگر از بدو ورودگوشی همراه شکل می گرفت و همزمان با حضور آن در کشور اجرا می شد در واقع شاید بی اشکال و یا کمترین اشکال را در پی داشت اما این برنامه بعد از سالهای طولانی حضور تلفن همراه و گوشی های شروع بکار کرده است و احتمالا اشکالاتی دارد که می بایست رفع گردد ما امروز می خواهیم به یک مورد آن اشاره کنیم و از کاربران سایت می خواهیم در قسمت نظرات اشکالات و یا نقدها و نظرات خودشان را ارائه بدهند .
یکی از کاربران در تماس با ما برایمان نوشته است :
چند ماهی است به علت اینکه گوشی همراهم سوخت و به علت نداشتن هزینه خرید بخاطر گرانی تلفنهای همراه گوشی دست دوم پسرم را به امانت گرفتم بعد از چند روز پیامکی از همتا برایم آمد که این گوشی مالکش شخص دیگریست و باید کدی را از ایشان بگیرم و ارسال کنم تا خط من قطع نشود به همین دلیل از پسرم سوال کردم ایشان گفت من این گوشی را یکسال پیش از پاساژ علاالدین بصورت دست دوم خریداری کردم و در این مدت هم هیچ پیامی نیامده است به همین دلیل من سیم کارت دیگری روی گوشی گذاشتم و با اون خطم شروع بکار کردم پیامکی آمد اما دو سه ماهی خبری از قطع خط من نبود تا اینکه امروز پیامکی آمد که از این تاریخ خط شما قطع می شود بخاطر اینکه من هیچگونه دسترسی به صاحب اولیه گوشی ندارم کد استعلام اصالت گوشی را انجام دادم که اعلام کرد از (IMEI) در چند گوشی استفاده می شود به همین دلیل گوشی شما غیر فعال می شود . و برای بنده این سوالاتی مطرح است.

 دردسرهایی که مردم با سامانه همتا دارند

اولا، در یکسالی که گوشی در اختیار پسر بنده بوده چرا همتا اقدام به پیگیری نکرده است ؟
ثانیا، اگر صاحب اولیه گوشی همراه را پیدا نکنیم تکلیف گوشی چه می شود؟
ثالثا، گوشی اگر سرقتی بود می بایست شکایت داشته باشد و مسلما از طریق شماره تماس اداره اگاهی پیگیر می شد وقتی گوشی دو سال و اندی در اختیار ماست و از یک فروشگاه معتبر در پاساژی معروف خریداری کردیم و مسلما یا قبل از طرح ریجستری راه اندازی شده و یا بعد از آن و حتما برای راه اندازی ریجستری شده و اطلاعات کامل این گوشی می بایست در اختیار همتا باشد چرا دقیقا اعلام نمی کند اشکال چیست و تنها با اینکار موجب اذیت و آزار مردم و تلف کردن وقت مردم برای پیگیری که سردرگمی فراوانی را هم در پی دارد می شود .
رابعا، مگر قرار است هر گوشی متعلق به یک خط باشد خود من 5 خط دارم از ایرانسل و همراه اول و رایتل از بس این شرکتهای مختلف اپراتوری تماس می گیرند و با حرفاشون مجبور می کنند سیم کارت خریداری کنیم حالا اگر من بخواهم مثلا در زمانهای مختلف خطم را عوض کنم ایراد دارد و این مشکلات را بازهم خواهم داشت.
خامسا، اصالت گوشی را به علت اینکه می گویند چندین گوشی از این کد استفاده می کنند تایید نمی کنند واقعیتش همه اینها تناقض دارد
البته از این تناقضات ما در جای جای کشور مشاهده می کنیم به مانند اینکه در منطقه ای که بعنوان مثال اجازه ساخت ویلا و مسکن نداشته اند شهرداری و نهادهای مربوطه مجوز دادند ساخت و ساز صورت گرفته و آب و برق و گاز دادند بعد از صرف هزینه های مختلف یکباره منابع طبیعی و یا جهاد کشاورزی و یا یک نهاد دیگر دست روی آن منطقه گذاشته و اعلام کرده است این ساخت و سازها غیر قانونی است و اصلا توجهی نمی شود که خود اینها مقصرند و آنهم به علت غفلت و کوتاهی خودشان حال مردم چه کنند اما واقعیت این است مردم کاری نمی توانند بکنند
داستان امروز گوشی بنده هم همینطور است، این گوشی نهایتش 500 هزارتومان قیمت داشته باشد اما مهمتر از قیمت گوشی اعصاب خوردکنی و احساس عدم امنیتی است که از کار افتادن خطم در من بوجود آورده است البته می دانم شاید مسئولین مربوطه و کارشناسانشان به هیچ وجه به این چیزها توجهی نکنند اما باید بگویم این همان حق الناس است و آخرتی که باید جوابگو باشند
بولتن نیوز: مطلب فوق یک نقد است شاید مسئولین مربوطه بتوانند با توضیح و راهنمایی مشکلات را حل کنند و شاید همین نقد و نقدهایی که در قسمت نظرات احتمالا خواهد آمد همان اشکالات سیستمی باشد که مسئولین علاقمند هستند بدانند و در رفع این مشکلات تلاش کنند .

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه