به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مدیریت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از راه اندازی امکان ثبت نام برخط (Online) متقاضیان شرکت در معاملات دولتی بصورت غیر حضوری و رایگان در بستر سامانه خبر داد.
سامانه تدارکات الکترونیکی دولت “ستاد” بستر انجام انواع معاملات دولت با هدف افزایش کارآیی، شفافیت و سلامت معاملات دولتی مطابق با قوانین و مقررات در بستر وب می باشد. تامین کنندگان، مناقصه گران و مزایده گران می توانند جهت اطلاع از آخرین درخواست های خرید، مناقصه ها و مزایده ها به سایت اینترنتی SETADIRAN.IR مراجعه و نسبت به عضویت در سامانه اقدام و از مزایای انجام معامله با هزاران دستگاه دولتی در سطح کشور بهره مند شوند.
آرش عسکری افزود: متقاضیانی که بخواهند در معاملات دولتی شرکت نمایند، می توانند با مراجعه به سایت سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به آدرس https://www.setadiran.ir/setad/cms/home، بخش ثبت نام (https://reg.setadiran.ir/reg/ui/web/onlineRegisterationIdentityLoad) از این امکان بدون نیاز به مراجعه حضوری بهرهمند شوند. لازم به ذکر است ثبت نام ایشان بصورت یکپارچه و متمرکز میباشد و نیازی به ثبت نام مجدد بصورت جداگانه و مجزا برای تامینکننده، مناقصهگر و مزایدهگر نیست. همچنین پس از انجام ثبت نام و دریافت مشخصات کاربری، امکان فعال شدن در هر سه زیرسامانه (خرید جزئی و متوسط، مناقصه و مزایده) به عنوان تأمینکننده، مناقصهگر و مزایدهگر برای ایشان فراهم خواهد بود.
همچنین ایشان اظهار داشتند با راه اندازی این امکان در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت گامی دیگر در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک، تسهیل کاربری و حذف هزینههای مرتبط به مراجعات حضوری، حذف عامل انسانی و سایر مزایای این طرح برداشته شده است. از مزایای ثبت نام برخط (غیر حضوری) نسبت به ثبت نام حضوری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱- ثبت نام رایگان
۲- عدم نیاز به مراجعه حضوری (حذف هزینه های تردد در مراجعات)
۳- کاهش چشم گیر زمان ثبت نام
۴- عدم نیاز به مستندات کاغذی (صرفه جویی در مصرف کاغذ)
۵- امکان ثبت نام آنلاین به صورت ۲۴ ساعته
۶- درج صحیح اطلاعات و عدم بروز خطای انسانی با توجه به استعلام آنلاین در لحظه (حذف عامل انسانی)
۷- احراز مدارک از طریق استعلام برخط
مدیریت سامانه اظهار داشت: در ایجاد و توسعه ثبت نام غیر حضوری در سامانه تعاملات و تبادلات سیستمی مختلفی با دستگاههای متولی هر سرویس صورت پذیرفته است. این تبادلات بصورت برخط و از طریق وب سرویسهای متعدد برقرار شده است. فهرست موارد مذکور به شرح زیر به اطلاع میرسد:
۱- سرویس اطلاعات هویتی
۲- سرویس اطلاعات مربوط به نشانی از طریق استعلام کدپستی
۳- بررسی صحت یکسان بودن کد ملی صاحب شماره تلفن همراه با شماره ملی فرد مسئول
۴- بررسی صحت کد شناسه ملی حقوقی شرکت ها
۵- استعلام کد فراگیر مربوط به اتباع خارجی
۶- استعلام کد اقتصادی