مروری بر عملکرد ۳ ساله مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر
همراه ما باشید

مروری بر عملکرد ۳ ساله مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر

مروری بر عملکرد ۳ ساله مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر

آی‌سی‌تی‌نیوز - در جوامع رو به رشد دانشگاه‌ها از ارکان مهم توسعه فناوری و حمایت از تحقیقات و نوآوری‌ها به شمار می‌روند و آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که تامین منابع مالی و در اختیار داشتن تجربیات بین‌المللی است که می‌تواند این مهم را برای مراکز دانشگاهی فراهم سازد.

در همین راستا و با هدف پرورش ایده‌های خلاقانه دانشجویان و دیگر صاحبان ایده  درجهت  شکل‌گیری پروژه‌های کاربردی متناسب با نیازهای جامعه، همکاری دوجانبه‌ای بین شرکت سامسونگ الکترونیکس و دانشگاه امیرکبیر تهران شکل گرفت و مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر(Samsung AUT Tech) با تمرکز بر بخش‌های  مرتبط با مسئولیت اجتماعی سامسونگ مانند بهداشت و سلامت، محیط زیست، انرژی، آموزش، پژوهش و توسعه پروژه‌های کاربردی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز نمود.
نهادی سودمند که با هدف کاهش چالش‌های کارآفرینی، سکوی راهکارآفرینی و میزبان ایده‌هایی شد که برای شکوفایی افکار و خلق محصول، نیاز به حمایت مالی و مشاوره‌های فنی و تخصصی داشتند.
با نزدیک شدن به دهمین سیکل پذیرش استارت‌آپ‌ها ما نیز با مروری بر کارنامه سالهای  گذشته مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر، تلاش کرده‌ایم بتوانیم با نگاهی بر آنچه در سه سال گذشته رخ داده است، چشم انداز دقیق و شفاف‌تری را در مقابل دید فعالان و علاقمندان این حوزه ترسیم کنیم. 

از فراخوان ایده‌ها تا مراحل رشد استارت‌آپ‌ها
مرکز فناوری سامسونگ-امیر کبیر هر ساله ، سه دوره (Cycle)  در بهار، تابستان و نیمه دوم سال برگزار می‌کند. 
تیم‌های استارتاپی فعال در حوزه‌های بهداشت و سلامت، محیط‌زیست، انرژی و آموزش می توانند از طریق تکمیل فرم پذیرش اولیه بصورت آنلاین وارد فرایند داوری این مرکز شوند.
روال کار بدین شکل است که فرم‌های اولیه توسط کارشناسان و داوران مرکز بررسی می‌شود؛ در مرحله بعد به افرادی که ایده آنها توسط کارشناسان پذیرفته شده است، از طریق ایمیل اطلاع داده می‌شود که فرم طرح پیشنهادی خود را تکمیل کنند. در نهایت از صاحبان طرح‌های پیشنهادی که طرح آنها پذیرفته شده است، دعوت می شود در یک جلسه حضوری (Pitch Day) طرح خود را به هیات داوران ارائه دهند و به سوالات آنها پاسخ گویند.
تیم‌های جذب شده در این مرکز از خدماتی همچون فضای کار اشتراکی رایگان، حمایت مالی و تجهیزاتی، مشاوره و آموزش و... برخوردار می‌شوند. یکی دیگر از خدمات غیرمستقیم مرکز به تیم‌های ورودی، معرفی و متصل کردن آنها به شبکه سرمایه‌گذاران اکوسیستم استارت‌آپی کشور است که البته باید توجه داشت مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر در نهایت هیچ‌گونه مالکیتی بر روی شرکت‌ها و محصولات نخواهد داشت و تمامی سهم آن در اختیار صاحبان ایده‌ و استارت‌آپ‌ها خواهد بود. 
در ضمن تیم‌های پذیرفته شده به مرکز در سه سطح موردحمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند. سطح اول که دوره «برنا» نام دارد، دوره‌ای ۳ ماهه که در آن، مشاوره و آموزش‌های لازم به تیم‌ها داده می‌شود. تیم‌هایی که بتوانند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند وارد دوره‌ ۳ ماهه دیگری می‌شوند که «بینا» نام دارد. در این دوره تیم‌ها نمونه اولیه ی محصول خود را ارائه می‌کنند و با بازار کسب‌و‌کار آشنا می‌شوند. سطح سوم و پایانی دوره‌ی ۶ ماهه «دانا» است، که طی آن تیم‌های موفق در دوره بینا و برنا محصول توسعه یافته خود را تجاری می‌کنند.
هر تیم پژوهشی مجاز خواهد بود برای سه دوره سه ماهه از این فرصت استفاده کند. البته تیم‌ها بعد از هر دوره سه ماهه ارزشیابی شده و برگزیدگان وارد سه ماهه بعدی می‌شوند که پیشرفته‌تر و دارای حمایت‌های بیشتری است.


شتابدهی ۴۲ تیم استارت‌آپی
در طی  ۹ دوره شتابدهی برای تیم‌های مبتکر و ایده‌پرداز در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر ۵۹ استارت‌آپ وارد مراحل سه‌گانه رشد و سرمایه‌گذاری شده‌اند، که از این تعداد، تاکنون ۴۲ تیم، دوره شتابدهی یکساله خود را به اتمام رسانده‌اند. در نهایت و با برگزاری ۶ دوره دمو دی (Demo Day)، استارت‌‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی شدند و ۱۷ تیم از میان ۴۲ تیم خروجی موفق به جذب سرمایه نیز شدند و به این ترتیب، ضریب موفقیت مرکز به بیش از ۴۰ درصد رسیده است. در آخرین دوره برگزار شده یعنی در دوره نهم پذیرش تیم‌ها که در بهمن ۹۸ برگزار شد از میان ۱۱۴ طرح ارسالی، ۵ تیم وارد مرحله شتابدهی شدند.

گستردگی حوزه بهداشت و سلامت باعث شده تا کنون ۱۶ استارت‎آپ سلامت بتوانند با استفاده از امکانات مرکز ایده‌های خود را در این حوزه پرورش دهند. 
در طی این دور‌ه‌ها استارت‌آپ‌هایی همچون شفاجو (ارائه خدمات آنلاین پزشکی و سلامت)، بهزی (سامانه آموزش، پیگیری و پایش بیمار)، جینودیپ (متد غربالگری تشخیص سرطان)، زوپ (سامانه ارتباط ویدئویی آنلاین پزشک و بیمار)، سیناپس (Synapps) (اپلیکیشن دستیار هوشمند پزشکان) توانسته‌اند مراحل رشد خود را پشت سر بگذارند. 
همچنین  تیم سیمیاروم که در زمینه ارائه خدمات یکپارچه آنلاین در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کند، در حضوری پرافتخار و بین المللی به عنوان اولین استارت‌‌آپ ایرانی با حضور در نشست جهانی فرشتگان سرمایه‌گذار (WBAF) برنامه‌های خود را ارائه داد.
تیم های دیگری نیز همچون اتیچر(آموزش آنلاین زبانهای خارجی)، ایسمینار (پلتفرم مدیریت و برگزاری وبینار) نورولند (اپلیکیشن بهبود یادگیری کودکان با استفاده از بازی‌های یارانه‌ای)، ماراتن (شبکه رسانه‌ای محتوای ورزشی) کارامند (سیستم مدیریت استخدام)، اسنیدز (مشاوره آنلاین تحصیلی) و ده‌ها تیم موفقِ دیگرِ توسعه‌یافته‌، در مرکز فناوری سامسونگ-امیرکبیر تنها بخشی از کارنامه درخشان مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر  در سال‌های گذشته بوده‌اند.
این مرکز اکنون نام‌نویسی و پذیرش ایده برای دهمین دوره خود را آغاز کرده است و علاقه‌مندان و صاحبان ایده می‎توانند با مراجعه به سایت مرکز جهت حضور در این دوره ثبت کنند. 
 

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه