انتقاد مرکز پژوهش‌ها از نحوه اجرای آموزش الکترونیکی
همراه ما باشید

انتقاد مرکز پژوهش‌ها از نحوه اجرای آموزش الکترونیکی

انتقاد مرکز پژوهش‌ها از نحوه اجرای آموزش الکترونیکی

آی‌سی‌تی‌نیوز - مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی مشکلات و چالش های آموزش الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی مشکلات و چالش‌های آموزش الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش» آورده است؛ درحال حاضر دامنه شیوع ویروس کرونا تمامی استان‌های کشور را دربرگرفته است. در مواجهه با گسترش ویروس و به‌منظور حفظ سلامت بخش عظیمی از جمعیت کشور، وزارت آموزش و پرورش مشابه سایر کشورها مدارس را تعطیل کرده است. تدوام شرایط موجب خواهد شد تا موضوع جبران عقب‌ماندگی تحصیلی دانشآموزان اهمیت بسزایی پیدا کند. بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش سازوکارهای متعددی با محوریت «آموزش از راه دور» پیش گرفته است و بیشترین تمرکز این وزارتخانه در وضعیت کنونی ارائه آموزش‌‌ها از طریق تلویزیون برای دانش‌‌آموزان است. بنابر ظرفیت‌‌ها و زیرساخت‌‌های موجود، سازوکارهای در پیش گرفته شده در عین ارزشمندی با کمبودهای و نقدهای جدی همراه است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با هدف اصلاح امور و ارتقای سطح آموزش‌‌های از راه دور، به بررسی مشکلات و چالش‌‌های فراروی این نوع آموزش‌‌ها پرداخته و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت ارائه داده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی آموزش الکترونیکی، عنوان کرده است که وزارت آموزش و پرورش با استفاده از ظرفیت دیگر شبکه‌های رسانه ملی به ویژه شبکه‌های رادیویی (که تاکنون مغفول مانده است) به تولید و ارائه برنامه‌های آموزشی تمامی دروس با در نظر گرفتن همه دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اقدام کند.

این مرکز در راهبردی دیگر تصریح کرده است که وزارت آموزش و پرورش با توجه به غلبه رویکرد آموزشی بر آموزش‌های تلویزیونی فعلی، از ظرفیت شبکه پویا (نهال) و شبکه امید برای ارائه آموزش‌های تربیتی، پرورشی و مهارت‌های زندگی به‌ویژه برای نوآموزان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان دوره ابتدایی استفاده کند.

همچنین آموزش‌های مجازی ارائه شده نمی‌‌تواند جایگزین آموزش‌‌های مدرسه‌‌ای شود بنابراین فرایند یادگیری و زمان واقعی آموزش محقق نمی‌‌شود. از‌این‌‌رو سال تحصیلی با مصوبه مجلس (با توجه به محدودیت قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هرسال، مصوب 1376) به‌منظور جبران تعطیلات به‌وجود آمده، تغییر یابد.

راهکار دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید وزارت آموزش و پرورش بسته‌‌های آموزشی به‌منظور آموزش تولید محتوای الکترونیکی و نحوه ارائه آن برای معلمان در اسرع وقت تهیه و توزیع کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در راهکاری دیگر تصریح کرده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حجم اینترنتی رایگان در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار دهد تا معلمان بتواند به آموزش مجازی در بستر شبکه پیام‌‌رسان‌های داخلی و مجاز اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متن کامل این گزارش از اینجا قابل دریافت است.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه