بانکداری جهان در سال 2020 به کدام سمت می‌رود؟
همراه ما باشید

بانکداری جهان در سال 2020 به کدام سمت می‌رود؟

بانکداری جهان در سال 2020 به کدام سمت می‌رود؟

آی‌سی‌تی‌نیوز - پیشرفت‌های فناوری در یک دهه گذشته اهمیت بسیار بالایی برای صنعت بانکداری و فعالان این حوزه داشت. در این دهه ما شاهد انفجار برنامه‌ها و ابزارهای جدید برای مدیریت پول بودیم. بانکداری آنلاین به سرعت به امری عادی بدل شد و سرانجام اپل "کارت اعتباری" منتشر کرد.

نادر نینوایی

پیشرفت‌های فناوری در یک دهه گذشته اهمیت بسیار بالایی برای صنعت بانکداری و فعالان این حوزه داشت. در این دهه ما شاهد انفجار برنامه‌ها و ابزارهای جدید برای مدیریت پول بودیم. بانکداری آنلاین به سرعت به امری عادی بدل شد و سرانجام اپل "کارت اعتباری" منتشر کرد.

مدت زیادی تا پایان سال 2020 باقی مانده است و تحولات زیادی در عرصه بانکداری می‌تواند اتفاق بیفتد؛ در این مطلب سعی کرده‌ایم مهم‌ترین تحولات عرصه بانکداری جهان تا پایان سال جاری میلادی را بررسی کنیم و به همین منظور نظرات برخی از شناخته شده‌ترین کارشناسان بین‌المللی حوزه بانکداری را که در سرویس بانکداری money.usnews.com آمده را با هم مرور می‌کنیم.

 

ایجاد نوآوری در حوزه بانکداری با هوش مصنوعی

حالا دیگر فناوری هوش مصنوعی فقط محدود به فیلم‌ها و داستان‌های علمی‌تخیلی نیست. این فناوری می‌تواند در جهت بهبود عملکرد و نوآوری صنایعی مانند رسانه‌های اجتماعی، فناوری‌های خانگی و خودکار استفاده شود.

یکی از مدیران شرکت DataRobot معتقد است که تا انتهای سال 2020، بانک‌هایی که به قدرت هوش مصنوعی باور دارند به مرور از نوآوری‌های جدید مانند یادگیری خودکار ماشین در مجموعه خود استفاده می‌کنند.

از جمله مواردی که بانک‌ها می‌توانند برای توسعه هوش مصنوعی از آن بهره ببرند می‌توان به استفاده از فناوری برای بهبود بخش‌هایی از قبیل کارزارهای تبلیغاتی و انجام بازاریابی هدفمند اشاره کرد.

همچنین فناوری هوش مصنوعی امکان پیش‌بینی و بررسی احتمال نوسانات قیمت‌ها و کشش قیمت و نیز امکان بررسی رفتار آتی مشتری را فراهم می‌کند.

مدیر DataRobot که بونس نام دارد معتقد است که در حال حاضر تمام حوزه‌های اشاره شده، امکان استفاده از هوش مصنوعی را دارند و بانک‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها از فناوری هوش مصنوعی بهره ببرند.

 

تغییر جهت پس‌اندازها در سال جاری میلادی

طبق گفته کارسون لاپتیتو، رییس بانک Sunwest در کالیفرنیا، با توجه به کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت که توسط دولت فدرال آمریکا اعلام شده، نرخ‌های ارایه شده در حساب‌های سپرده در سال 2020 نیز مثل سال قبل کاهش می‌یابد.

وی بیان کرده است: نرخ بالای پس‌انداز آنلاین و عرضه در بازار پول، نرخ بهره را به سرعت به 1.75 درصد (یا پایین‌تر) کاهش داده است.

نقش تعیین‌کننده غول‌های فناوری در زمینه بانکداری

بازیگران اصلی فناوری مانند اپل و آمازون در حال حاضر با ارایه محصولات و خدماتی مانند ابزار پرداخت و کارت‌های اعتباری، صنعت بانکداری را در دست خود گرفته‌اند. تا انتهای سال 2020، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این شرکت‌های فناور برای همه نیازهای بانکی مشتریان از جمله سپرده خدمات ارایه دهند.

بن‌گل، رییس شرکت تجاری QuickBridge که در حوزه اعطای وام فعالیت می‌کند، گفته است: "پایگاه مشتری گسترده، مقررات نوین و ویژگی‌های امنیتی جدید و پیشرفته به غول‌های فناوری این فرصت را می‌دهد که حتی بیشتر از بانک‌ها از سهم بازار استفاده کنند و در نتیجه این ابرشرکت‌های حوزه فناوری تهدیدی جدی برای بانک‌های سنتی و فناوری در آینده نزدیک ارزیابی می‌شوند.

افزایش سوء‌استفاده هکرها ازویژگی‌های بانکداری باز

به واسطه آمدن فناوری‌های جدید، فرصت‌های جدیدی هم برای مجرمان سایبری جهت بهره‌برداری از نقاط ضعف امنیتی ایجاد می‌شود. متاسفانه، نقض امنیتی که در سال‌های اخیر رایج شده است با تصویب بانکداری آزاد ادامه خواهد یافت، روشی که به ارایه‌دهندگان خدمات شخص ثالث اجازه می‌دهد تا برای خدمات سریع‌تر و قوی‌تر به داده‌های مالی مشتریان دسترسی داشته باشند.

فردریک منز، مدیر امنیت محصولات در شرکت سایبر امنیتی OneSpan گفته است که این اشخاص ثالث ممکن است به درستی در حوزه امنیت سرمایه‌گذاری نکرده و لذا کاربران خود را در معرض خطر نقض داده‌ها قرار دهند. او همچنین گفته: آسیب‌پذیری در زیرساخت فنی این ارایه‌دهندگان نیز ممکن است منجر به کلاهبرداری‌های پرداختی شود.

بهبود تجربه مشتریان بانک‌ها با 5G

اگرچه فناوری نسل پنجم موبایل برای تلفن‌های همراه هنوز کاملا جدید است و همچنان در صنعت خدمات مالی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است اما امکان استفاده از آن توسط برخی از بانک‌های بزرگ مورد بررسی قرار گرفته است.

Joan McGowan، استراتژیست اصلی خدمات مالی شرکت نرم‌افزاری SAS ، گفته است: پتانسیل G5 قابل توجه خواهد بود و این فناوری اجازه می‌دهد تا داده‌ها بسیار سریع‌تر(تا 100برابر سریع‌تر) محاسبه شوند.

او افزود: بانک‌ها این امکان را دارند که خدمات جدید مبتنی بر تحلیلی سبک مانند برنامه‌هایی که پیشنهادات فوری را با زبان متنی یا حتی مشاور‌های ویدیویی ارایه می‌دهند در هر مکان و زمانی و حتی در هنگام پرواز به صورت مجازی و هر کجا مشتری بخواهد به او ارایه دهند.

افزایش محبوبیت Neobanks

همان‌طور که احتمالا حدس زده‌اید این نوع از "بانک‌های نوین" شکل جدیدی از موسسات مالی به شمار می‌آیند. آنها دسته گسترده‌ای از شرکت‌های فناوری مالی هستند که اغلب از طریق دستگاه‌های تلفن همراه فعالیت می‌کنند.

از آنجا که مشتریان بانکی همواره خواستار عملکرد فراگیر بانکی و پرداخت هزینه کمتری هستند می‌توان انتظار داشت که به زودی‌Neobank های بیشتری به نمونه‌های مشهور و رایج فعلی مثل Simple و Chime بپیوندند.

Claudio Alvarez، یکی از سرمایه‌گذاران GP Bullhound گفته است: "این‌neobank ها می‌توانند بسیار سریع باعث ایجاد نوآوری شوند زیرا به صورت دیجیتالی و بومی هستند و البته هزینه‌های سرباری را که بانک‌های سنتی دارند شامل نمی‌شوند.

آلوارز گفته که تقاضای زیادی برای بانک‌های نوین وجود دارد و این بانک‌ها برای کسانی که به‌طور دائم در حال سفر هستند بسیار مناسب است.

وی معتقد است: در مقایسه با بانک‌های سنتی ذهنیت نوآورانه بانک‌های نوپا می‌تواند داده‌های بهتری را برای پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان ارایه دهد.

 

جمع‌بندی

با نگاهی به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص آینده بانک‌ها تا پایان سال 2020 باید گفت که به احتمال زیاد تمرکز بانک‌های جهانی در این سال بر استفاده روز افزون از فناوری‌های نوین برای ارایه خدمات بانکی باشد.

از سوی دیگر ورود شرکت‌های فناور به عرصه بانکی می‌تواند چالش‌های جدی را برای بانک‌های سنتی ایجاد کند. به این ترتیب اگر بانک‌های سنتی نقشه و طرح جامعی برای استفاده روزافزون از فناوری‌های نوین و ارایه خدمات فناورانه به مشتریان خود نداشته باشند به احتمال قریب به یقین در زمانی نه چندان طولانی رقابت را به بانک‌های نوین و شرکت‌های نوآور واگذار می‌کنند.

در آخر نباید این نکته را از نظر دور داشت که اگرچه استفاده از فناوری، امکان ارایه خدمات مناسب‌تر را فراهم می‌کند اما خطراتی را نیز به همراه دارد و برای به حداقل رساندن این ریسک‌ها، داشتن طرحی دقیق برای حفاظت از داده‌های مشتریان سیستم بانکی و استفاده از خدمات شرکت‌های امنیتی معتبر برای تامین امنیت داد‌ه‌های بانکی می‌بایست مورد توجه بانک‌ها قرار گیرد.

 

 

درباره نویسنده

سینا مظفری مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه