در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت TLS مطرح شد
همراه ما باشید

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت TLS مطرح شد

از گنجی که می‌گذریم

در گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت TLS مطرح شد

بازخوردهای وزارت اقتصاد و دارایی از مرحله نخستین ارزیابی بانک‌هایی که موظف به ارایه نقشه راه بانکداری دیجیتال شده‌اند، حاکی از فعالیت ویژه و مشتاقانه یکی از بانک‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات،بازخوردهای وزارت اقتصاد و دارایی از مرحله نخستین ارزیابی بانک‌هایی که موظف به ارایه نقشه راه بانکداری دیجیتال شده‌اند، حاکی از فعالیت ویژه و مشتاقانه یکی از بانک‌هاست. تحول دیجیتال در بانک توسعه تعاون به عنوان یک چشم‌انداز جدی ترسیم شده که اهداف آتی ذیل آن در حال تعریف است. طی هفته گذشته نیز هیات مدیره این بانک، از شکل‌گیری مدل کسب و کار بر مبنای بانکداری دیجیتال خبر داد و این مهم به‌طور مضاعف مورد توجه قرار گرفت تا جزییات بیشتری از آن شفاف شود. در برنامه‌ریزی سفر دیجیتال بانک توسعه تعاون، شرکت TLS این بانک را همراهی می‌کند؛ به همین بهانه با علی رحیمی‌پور، مدیرعامل شرکت TLS به منظور شفاف شدن مسیر دیجیتال شدن بانک توسعه تعاون به گفت‌و‌گویی نشستیم.

·       به‌طور رسمی، شرکت توسن به عنوان شرکت مشاور برای تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک توسعه تعاون انتخاب شده است؛ ولی از دیدگاه کارشناسان وزارت اقتصاد و دارایی، بانک و تدوینگران این طرح، پروژه به عهده توسن - TLS است که به حسب ارتباطات فی‌مابین شرکت‌ها، راهبرد اجرا به این شکل در نظر گرفته شده تا توانمندی‌های قابل ارایه بهینه باشد. با توجه به دلیل تجهیز و احتمال پیچیدگی در اهداف اصلی TLS، آیا این اتفاقات و تغییر جهت‌ها طی 9 ماه دوره مسوولیت شما رخ داده است؟

- لازم است کمی تاریخچه بگویم، حدود سه سال پیش استراتژی گروه توسن بر این شد که ادامه فرایند تولید در قالب Banco Main Frame از شرکت TLS به توسن منتقل شده و اجرا به‌طور متمرکز در توسن صورت پذیرد که این محصول در حال حاضر در مرحله تست نهایی بر بستر ZOS با بهره‌گیری از WebSphere 9 بوده و به زودی وارد بازار خواهد شد. بنابراین پیشنهاد محصول Core Banking به بانک‌های Large Scale به قوت خود باقی است، اما موضوع بانکداری دیجیتال به دلیل ورود گروه توسن به نسل چهارم بانکداری در دستور کار قرار گرفته است و اولین نمود آن به سال 96 برمی‌گردد که پروژه تحول دیجیتال بانک ملی ایران با محوریت شرکت Deloitte و همکاری گروه توسن تعریف شد که به دلایل مختلفی از جمله مساله تحریم، در ابتدای راه متوقف شد ولی بخشی از دانش در اختیار تیم داخلی قرار گرفت که در حال حاضر در طرح تحول دیجیتال چند بانک، از جمله بانک توسعه تعاون در حال فعالیت هستند.

به موازات این موضوع، پروژه جاری‌سازی ارزش‌ها در همان سال در شرکت TLS تعریف شد که تیمی متشکل از متخصصان تحلیل کسب‌و‌کار بانکی به تحقیق، تدوین، پیکربندی و بومی‌سازی معماری کسب‌و‌کار در صنعت خدمات مالی پرداختند. برای بیان بهتر این موضوع، توجه شما را به یکی از شماتیک‌هایی که در مستندات Deloitte منتشر شده جلب می‌کنم که تصویری از یک هرم است که شبیه به هرم مازلو طبقه‌بندی شده است با این تفاوت که مسیر از بالا به پایین بوده و طبیعتا در انتهای هرم سیکل بازخورد وجود دارد که به نوک هرم بازمی‌گردد.

دو لایه اول به ارزش‌های کسب‌و‌کار می‌پردازد، لایه سوم جاری‌سازی ارزش‌ها را تبیین می‌کند، در لایه چهارم به مرحله اجرا و در نهایت به تجربه مشتری می‌رسیم که منجر به بازخورد به نوک هرم و یا یکی از لایه‌های میانی خواهد شد. القصه اینکه ماموریت TLS فعالیت در لایه سوم این هرم تعریف شده بود و مربوط به پیش از دوره مسوولیت من در این شرکت است.

·       وقتی از جنجال دیجیتال می‌گوییم، دقیقا از چه صحبت می‌کنیم؟

- این موضوع مستقیما با تئوری هرم کسب‌و‌کار مرتبط است به نحوی که بنده خودم ناخودآگاه مسیر تحصیلی و شغلی‌ام را نیز براساس آن استوار کردم. وقتی استراتژی، مدل کسب‌و‌کار و طرح اجرایی شرکت تی‌تک را در شرکت هلدینگ توسن ارایه دادم، این فرصت در اختیارم قرارم گرفت تا در کنار یکی از بزرگان صنعت بانکی، وعده‌های روی کاغذ را اجرا کنم و به قول یکی از مدیران، در ادامه یک نسخه‌پیچی به عنوان پزشک عمومی، فرصت فعالیت به عنوان یک پزشک تخصصی را نیز داشته باشم. لذا در پاییز 97 اولین تطبیق یک کسب‌وکار بانکی در کشور را ذیل توانمندی‌های پست مالی با قابلیت‌های BIAN در این شرکت انجام دادیم.

·       به حسب گفته‌های شما، اینگونه بر می‌آید که TLS از دو سال پیش در سکوت مسیرش را آغاز کرده، این ادعا زمانی برجسته‌تر می‌شود که تمرکز عمیق این شرکت برای ارایه پیشنهادی متقن به بانک توسعه تعاون به شش ماه پیش از اجازه فعالیت بازمی‌گردد. این نکته را قبول دارید؟

- با رجوع دوباره به هرمی که ذکر شد، فعالیت در بانک توسعه تعاون جهت ارایه نقشه راه بانکداری دیجیتال شامل سه لایه تدوین استراتژی، طراحی مدل کسب‌و‌کار و طراحی مدل عملیاتی می‌شود. بانک توسعه تعاون از یکسو بانک توسعه‌ای محسوب شده و از سوی دیگر محوریت اقتصاد تعاونی را در دستور کار خود قرار داده که از این پس با بهره‌گیری از بستر دیجیتال به ایفای ماموریت خود خواهد پرداخت. ساختار تیم پروژه متخصص این امر است. علاوه بر خبرگانی که در گروه توسن حضور دارند و این فعالیت زیر نظر آنها انجام می‌گیرد، از توانمندی‌های شرکت‌های تخصصی نظیر به‌رابین، بانیک و آیریس نیز به حسب همکاری با شرکت TLS بهره می‌بریم. تیم تمام‌وقت پروژه شامل فارغ‌التحصیلانی از دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه تهران، علامه‌طباطبایی و علم و صنعت در رشته‌هایی شامل MBA (گرایش‌های استراتژی و عملیات)، اقتصاد، منابع انسانی، مهندسی کامپیوتر و مدیریت آموزشی است که سابقه فعالیت در کسب‌و‌کار بانکی داشته‌اند تا علاوه بر طراحی استراتژی و مدل کسب‌و‌کار، در لایه مدل عملیاتی نیز سه محور فرایند، منابع انسانی و تکنولوژی را به درستی در کنار هم قرار دهند.

طبیعتا نقطه شروع کار، نقطه صفر نخواهد بود زیرا بانک توسعه تعاون پیش از ابلاغ سند وزارتخانه هم فعالیت خودش را در حوزه بانکداری دیجیتال آغاز کرده بود؛ لذا در گام اول فرایند سنجش سطح بلوغ دیجیتال که با دانش و ابزار تولید شده در شرکت TLS در دستور کار قرار دارد تا در مسیر صحیح قرار بگیریم.

·       در دنیا هم تحول دیجیتال یک مفهوم بسیار نوین است، طبق آمار تا به این لحظه درصد شکست پروژه‌ها به موفقیت آنها در دیگر کشورها هم غالب است. این موضوع از نظر شما درست است؟

- این تهدید یک فرصت است. ما با یک ایدئولوژی روبه‌رو هستیم که ناگزیر است. اگر درنگ کنیم مثل برف آب خواهیم شد و آخرین تلاش‌ها در آخرین روزها نیز مثمر ثمر نخواهد بود. الان زمان کاشت است و بانگ بانکداری دیجیتال نواخته شده است. اما درک این فیل در تاریکی کار یک تیم و یک مجموعه به تنهایی نیست. ما در ابتدای امر به اشتباه شیپور را از سر گشاد نواختیم و با تک تک بانک‌ها جلسه گذاشتیم و تبادل نظر کردیم و از توانمندی‌های خودمان گفتیم، در میانه راه به این نتیجه رسیدیم که به جای تلاش برای برداشت سهم بیشتر از این کیکی که حجم و محتویاتش را به دقت نمی‌دانیم، تمرکزمان را روی هم‌افزایی بگذاریم و پیش از مشتریان به سراغ همکاران‌مان در این حوزه برویم تا به جای رقابت به تشریک مساعی بپردازیم و با فرهنگ‌سازی تفکر دیجیتال، به تحول دیجیتال دست یابیم تا همگی از این گنج غافل نمانیم؛ شاهد این ادعا، تبادل آرا با شرکت صنایع یاس ارغوانی (ارایه‌دهنده نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک ملت) در ارایه مدل سنجش بلوغ دیجیتال بانکی بوده است که به عنوان پیشنهادی جهت تکمیل شاخص‌های ارزیابی بانکداری دیجیتال در فصل چهارم سند ابلاغی وزارت اقصاد و دارایی، به معاونت بانک، بیمه و شرکت‌های خصوصی آن وزارت تقدیم شده است.

درباره نویسنده

سینا مظفری مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه