مذاکرات بی‌نتیجه همراه‌اول و بانک مرکزی در حوزه Beyond Core
همراه ما باشید

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

مذاکرات بی‌نتیجه همراه‌اول و بانک مرکزی در حوزه Beyond Core

مذاکرات بی‌نتیجه همراه‌اول و بانک مرکزی در حوزه Beyond Core

عضو هیات مدیره همراه‌اول گفت: مدل «بلوغ دیجیتالی» را به صورت علمی ‌در اپراتور اول توسعه دادیم و اکنون در حال استفاده از آن هستیم.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات

عضو هیات مدیره همراه‌اول گفت: مدل «بلوغ دیجیتالی» را به صورت علمی ‌در اپراتور اول توسعه دادیم و اکنون در حال استفاده از آن هستیم.

به گزارش شرکت ارتباطات سیار، مهدی غیناقی در پنل تخصصی «بانک‌ها، پرداختی‌ها و اپراتورها؛ رقابت یا شراکت» که در جریان برگزاری پنجمین رویداد تراکنش ایران (ITE 2019) تدارک دیده شده بود، با بیان پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل اپراتورهای تلفن همراه در زمینه ارایه تمامی‌خدمات دیجیتال، از ضرورت همکاری بانک‌ها با اپراتورها برای تحول اکوسیستم بانکی و پرداخت دیجیتال گفت.

عضو هیات مدیره همراه‌اول با بیان اینکه اکنون در اپراتور اول تلفن همراه کشور 87 میلیون مشترک رجیستر‌شده داریم، اظهار کرد: همراه‌اول در میان 1003 اپراتور فعال در عرصه بین‌المللی، رتبه 17 را از منظر میزان مشترک دارد و همچنین به عنوان نخستین اپراتور ارتباطی کشور، توانسته است پوشش 100 درصدی ارتباطات را برای ایران عزیز فراهم آورد.

وی ادامه داد: با عنایت به سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومانی که از سال 1393 روی توسعه موبایل باند پهن انجام دادیم که عملا قسمتی از توسعه «شبکه ملی اطلاعات» بود، به عنوان نخستین اپراتور ارتباطی توانستیم پوشش 100 درصدی موبایل باند پهن را برای شهرهای کشور به ارمغان آوریم؛ حاصل چنین کاری فعالیت نزدیک به 40 میلیون اسمارت‌فون در شبکه ما است.

غیناقی با بیان ظرفیت دیتای مصرفی 1314 پتابایت در سال 1397 توسط مشترکان شرکت ارتباطات سیار ایران، گفت: انتظار داریم این ظرفیت برای سال جاری به 2 هزار پتابایت برسد.

وی همچنین با تاکید بر سرمایه‌گذاری 4300 میلیارد تومانی همراه‌اول در سال جاری با هدف توسعه شاهراه‌های ارتباطی کشور که در شرایط سخت تحریمی‌صورت گرفت، گفت: برای نخستین بار تکنولوژی نسل 4.5 ارتباطی را به کشور آوردیم که انصافا کار بزرگی بود و در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان به این سطح از تکنولوژی دسترسی ندارند، اما ما توانستیم همپای کشورهای توسعه‌یافته حرکت کنیم.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران به برنامه استراتژی پنج ساله دوم همراه‌اول که از شهریور سال گذشته با رویکرد «تحول دیجیتال» آغاز شده است، پرداخت و گفت: تمرکز ما در این برنامه راهبردی روی سه حوزه Core، Near Core  و Beyond Core است که در سومین لایه به دنبال سرمایه‌گذاری در فرصت‌های دیجیتال هستیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر بخواهم از اقداماتی که در حوزه Beyond Core و مرتبط با امور بانکی انجام شده است بگویم، چند سالی می‌شود مجموعه مستقلی را آماده کرده‌ایم اما مذاکرات‌مان با بانک مرکزی و بانک‌های مختلف راه به جایی نبرده است.

غیناقی با انتقاد نسبت به قابل فهم نشدن «تحول دیجیتال» یادآور شد: متاسفانه با وجود اینکه درباره این عبارت بسیار سخن گفته می‌شود اما فهم آن پیدا نشده است؛ تحول دیجیتال به منزله این نیست که تنها کانال‌های‌مان را دیجیتالی کنیم.

این عضو هیات مدیره همراه‌اول افزود: ما در همراه‌اول کار خوبی کردیم و مدل «بلوغ دیجیتالی» یا Digital maturity  را به صورت علمی ‌توسعه دادیم و اکنون در حال استفاده از آن هستیم زیرا معتقدیم که باید به این مفهوم، چند بعدی نگاه شود.

وی افزود: تحقق تحول دیجیتال در گرو یک سری نیازمندی‌هاست؛ به عنوان مثال نمی‌توان برای تحول دیجیتال به شکل سیلویی عمل کرد زیرا این مفهوم در ابعاد ملی است و از این منظر تمامی‌ صنایع باید پای کار حاضر باشند؛ نباید این گونه باشد فرضا اپراتورهای ارتباطی برنامه تحول دیجیتال خود را داشته باشند و بانک‌ها نیز برنامه مختص خود را و این دو صنعت از برنامه‌های یکدیگر بی‌خبر باشند.

غیناقی گفت: باید بدانیم که در تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی، دیگر فقط بحث تلکام مطرح نیست و پای پیوند تمامی‌صنایع در میان است؛ طبیعتا پیوند بین صنایع یکی از الزامات تحقق تحول دیجیتال است در غیر این صورت تمامی‌ طرفین متضرر می‌شوند؛ از این منظر وقتی برخی می‌گویند اپراتورها یا بانک‌ها تهدید برای یکدیگر به حساب می‌آیند، باید گفت به هیچ عنوان این گونه نیست.

عضو هیات مدیره همراه‌اول تاکید اسناد بالادستی بر «تحول دیجیتال» را یکی دیگر از عوامل شفاف‌ساز استراتژی برنامه تحول دانست و گفت: اکوسیستم‌های مشترک بین بخش‌های مختلف در آینده و پیوند رگولاتوری‌های بخش مختلف صنعت نیز از دیگر نیازمندی‌های تحقق برنامه تحول دیجیتال است.

وی افزود: تعیین تکلیف تکنولوژی نیز از جمله موارد مهمی‌است که باید توجه شود و این گونه نباشد که فرضا در مواجهه با پدیده ارز دیجیتال، هنوز تکلیف ماینرها مشخص نباشد؛ رگولیشن (مقررات گذاری) باید زودتر از فرصت‌های بازار باشد و در این راستا باید از استراتژی‌های پسیو (غیرفعال) فاصله بگیریم.

مباحثی همچون امنیت، آموزش، تغییر DNA پرسنل و پیوند مشترک صنایع با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها از جمله عوامل دیگری بود که غیناقی از آنها به عنوان الزامات تحقق تحول دیجیتال نام برد.

درباره نویسنده

سینا مظفری مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه