نمایشگاه شهر هوشمند می تواند به حل موانع در حوزه هوشمندسازی شهری کمک کند
همراه ما باشید

دبیر ستاد توسعه هوشمندسازی  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد:

نمایشگاه شهر هوشمند می تواند به حل موانع در حوزه هوشمندسازی شهری کمک کند

نمایشگاه شهر هوشمند می تواند به حل موانع در حوزه هوشمندسازی شهری کمک کند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمک به حل مسئله در حوزه هوشمندسازی شهری را یکی از اقدامات مهمی ارزیابی کرد که دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند می‌تواند آن را به انجام رساند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمک به حل مسئله در حوزه هوشمندسازی شهری را یکی از اقدامات مهمی ارزیابی کرد که دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند می‌تواند آن را به انجام رساند.

به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی با اشاره به اینکه هر نمایشگاه کارکردهای مشخصی دارد گفت: اولین کارکرد مهم دومین نمایشگاه شهرهوشمند آن است که فضایی را برای ایجاد ارتباط دو جانبه بین متقاضیان و ارائه دهندگان سرویس و محصول در حوزه هوشمندسازی فراهم ‌کند که اگر این موضوع شکل بگیرد بخشی از ماموریت نمایشگاه محقق می شود.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند فرصتی برای صاحبان کسب و کار و یا کسانی که با مسئله‌ای مواجه هستند باشد که در نمایشگاه حضور یافته و با کمک افرادی که ظرفیت پاسخگویی به مشکل و مساله آنها را دارند به نتیجه مطلوب دست یابند. بنابراین کمک به حل مسئله در حوزه هوشمندسازی شهری می‌تواند یک دستاورد مهم برای نمایشگاه شهر هوشمند باشد. توجه داشته باشید که در سراسر دنیا نمایشگاه‌ها ظرفیت‌هایی را که در آینده می‌تواند وجود داشته باشد را نیز نمایش می‌دهند. لذا با توجه به اینکه دومین نمایشگاه شهر هوشمند در حوزه هوشمند سازی فعالیت می کند منطقا می‌بایست یک فضایی را فراهم کند تا تصویری از چشم اندازی که شهر هوشمند خواهد داشت و ظرفیت هایی که می تواند فراهم کند را ارایه دهد.

محمدی ادامه داد: امیدوارم که نمایشگاه شهر هوشمند بتواند ابن منطقی را که در اجرای نمایشگاه وجود دارد به بهترین شکل اجرا کند.

وی در خصوص لزوم استفاده بیشتر از خدمات و محصولات بومی حوزه هوشمند سازی و علت عدم اقبال مردم در این خصوص گفت: به هر حال استفاده از فناوری های جدید تا حد زیادی نیازمند ایجاد نمونه های کاربردی است؛ طبیعت مردم نیز این است که وقتی متوجه شوند یک نمونه کاربردی موثر بوده به آن توجه نشان می دهند. به نظر من یکی از وظایف نمایشگاه شهرهوشمند آن است که این نمونه های کاربردی را نشان دهد تا مردم متوجه شوند که یک محصول یا خدمت در حوزه هوشمند سازی می تواند چه اثراتی بر زندگی آنها داشته باشد اما در مجموع در حوزه هوشمند سازی بخش زیادی از مشکل خدمات و محصولات بومی آن است که هنوز انتقال فناوری به خوبی اتفاق نیفتاده است. در این میان موضوع هزینه‌ها نیز بسیار موثر بوده است متاسفانه در حال حاضر بازاری برای محصولات در در حوزه هوشمند سازی نیست و بازار موجود صرفاً برای طبقات بالایی جامعه امکان استفاده دارد چرا که هزینه های آن بسیار بالاست و کالای لوکس حساب می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی اضافه کرد: به نظر من یک بخشی از این مشکل با گذشت زمان و ایجاد زیرساخت و پهنای باند حل می شود و امکان استفاده از آن برای عموم فراهم شده و هزینه‌هایش کاهش می یابد. بخش دیگر نیز نیازمند آن است که شرکت ها بتوانند در تیراژ بالا و با هزینه پایین تر محصولات خود را تولید کنند تا امکان فروش محصولات حوزه هوشمندسازی شهری با قیمت مناسب فراهم شود. به نظرم برای ارائه محصولات در حوزه هوشمندسازی لازم است که شرکت های کوچک با هم ادغام شده و در قالب یک شرکت بزرگ محصول و خدمت خود را ارائه دهند تا هزینه‌های ارائه سرویس کاهش یابد.

وی در خصوص اینکه علت عدم تحقق هوشمند سازی شهری به صورت عملی در کشور چیست گفت: یک بخشی از موضوع مربوط به زیرساخت است به هر روی هوشمندسازی شهری نیازمند زیرساخت‌هایی است که شبکه پرسرعت و اینترنت اشیا از آن جمله اند؛ در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که در بخش دولتی برای تامین منابع مالی وجود داشته، کمتر توانسته‌ایم اقدامی در این خصوص انجام دهیم. از سوی دیگر از آنجایی که این حوزه موضوعی است که هنوز به صورت گسترده مورد بهره‌برداری و استفاده قرار نگرفته است لذا بخش خصوصی نیز تمایل چندانی برای ورود به این حوزه نداشته است.

محمدی ادامه داد: در نظر داشته باشید که برای ورود به این حوزه می‌بایست نگاه بلندمدت وجود داشته باشد که همین امر تمایل بخش خصوصی را برای ورود به این حوزه کمتر می‌کند. از سوی دیگر در حوزه شهروندی نیز فرهنگ سازی و آموزش لازم صورت نگرفته که باید این کار صورت گیرد. می‌توان به مردم آموزش داد همانگونه که از تاکسی های اینترنتی در جهت رفاه آنها استفاده شده است، می‌توانند از خدمات هوشمند سازی نیز برای ارایه خدماتی همچون جمع آوری بهینه زباله و نیز برای اختصاص پارکینگ و سایر خدمات استفاده کنند. اما با توجه به اینکه اطلاع رسانی خوبی در این حوزه انجام ندادیم مفهوم شهروند هوشمند در کشور کمتر شکل گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد و دیجیتال و هوشمندسازی در ادامه عنوان کرد: یک بخش مهمی از هوشمند سازی مربوط به سرویس هایی است که بین دستگاه های حاکمیتی و دولتی رد و بدل می شود و به زیرساخت های مشترک در دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی مربوط می‌شود که در این حوزه در بخش دولت الکترونیک کارهایی انجام شده است. از سوی دیگر اما سرویس های وجود دارد که می بایست دولت و بخش خصوصی به شهروندان ارائه دهند و به نظرم ما هنوز در این موضوع عملکردمان ضعیف بوده است؛ یعنی هنوز در هوشمند سازی سرویس های حاکمیتی و سرویس هایی که می شود به بخش خصوصی واگذار شود خدمات به شهروندان ارائه کنند ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم به طور گسترده‌ای این سرویس ها را هوشمند ارایه دهیم. بخشی از مشکل به مشکل سرمایه‌گذاری و نبود تامین مالی برمی‌گردد بخش دیگر نیز به مسائل قانونی و رگولاتوری برمی‌گردد. توجه داشته باشید که ما همچنان قانون مشخص و دقیقی در خصوص داده‌های باز نداریم؛ همچنین قانون مشخصی در خصوص یکپارچه سازی خدمات حاکمیتی و دولتی نیز وجود ندارد که همه اینها باعث می شود نتوانیم سرویس های مناسبی در حوزه هوشمندسازی ارائه دهیم.

محمدی در خصوص توصیهاش به عنوان نماینده معاونت علمی برای اجرای هرچه بهتر دومین نمایشگاه بین‌المللی شهر هوشمند نیز گفت: با توجه به اینکه موضوع هوشمند سازی تا حدودی معطوف به آینده است و متغیر مهمی در آینده کشور است که می بایست به آن پرداخته شود. همچنین می‌بایست با همین نگاه آینده محور  سعی در ترویج و اطلاع رسانی و شبیه‌سازی آینده ای که قرار است اتفاق بیفتد در نمایشگاه داشته باشیم. پخش شدن دمو هایی در خصوص اینکه شهر هوشمند چه تعریفی دارد، چه کارکردهای ارائه می‌دهد وچگونه می تواند مفید باشد سودمند است. اگر بر این اساس عمل شود حتی اگر یک شهروند عادی نیز به نمایشگاه شهر هوشمند بیاید می‌تواند با خدمات حوزه هوشمندسازی آشنا شود. فکر می کنم یک بخشی از وظیفه نمایشگاه شهر هوشمند ترویج و فرهنگ سازی در حوزه هوشمندسازی شهری است اما از سوی دیگر بخش مهم دیگر وظیفه آن نیز اتصال ارائه‌دهندگان خدمات حوزه هوشمند سازی با کسانی که می توانند از این محصولات و خدمات استفاده کنند.

شایان ذکر است دومین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند با هدف پیشبرد کشور به سمت ایجاد شهرهای هوشمند از ۲۲ تا ۲۴ دی ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

‌در این نمایشگاه هیئت های تجاری از کشورهای مختلف حاضر خواهند بود و البته شرکت های داخلی و استارتاپ های توانمند در حوزه شهر هوشمند نیز حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.

‌ مهمترین حامیان این رویداد می‌توان به وزارت راه و شهرسازی مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات امنیت نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.

‌باتوجه به این که ثبت نام نمایشگاه از اول مرداد ماه شروع شده جهت حضور در این رویداد می توانید با شماره  22893242 و 22893244 تماس حاصل کرده و یا به آدرس اینترنتی www.iransmartcity.com مراجعه کنید.    

درباره نویسنده

نادر  نینوایی

نادر نینوایی مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه