پاسخ مدیران بایا به ابهامات و پرسش‌ها
همراه ما باشید

در نخستین نشست خبری شرکت دانش پارسیان انجام شد:

پاسخ مدیران بایا به ابهامات و پرسش‌ها

پاسخ مدیران بایا به ابهامات و پرسش‌ها

آی‌سی‌تی‌نیوز - مدیران شبکه خرید و فروش کالا و خدمات بایا، در نخستین نشست خبری خود ضمن تشریح چگونگی راه‌اندازی و آخرین وضعیت این شبکه، به پرسش‌ها و ابهامات نمایندگان رسانه‌ها پاسخ دادند.

به گزارش آی‌سی‌تی نیوز، در این نشست که با حضور ابراهیم ابراهیم‌بای مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت دانش پارسیان به عنوان طراح،سرمایه‌گذار و مالک «بایا»، مهدی ساعدی معاون فنی و اصغر رضانژاد معاون ارتباطات این شرکت برگزار شد، ابتدا گزارشی کلی از پیشینه این شرکت و شبکه بایا از سوی مدیر عامل ارایه شد.

ابراهیم‌بای مدیر عامل شرکت دانش پارسیان با بیان اینکه بایا در لغت به معنی ضروری؛ واجب؛ لازم؛ بایسته است، گفت: بایا فضایی برای خرید و فروش و همچنین تعامل تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم ‌آورده و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف کنندگان به کالا و خدمات با کیفت با قیمت مناسب و به موقع؛ و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی، صادرات کالا و خدمات به خارج از کشور با استفاده از ابزار نوین است.

وی با بیان اینکه بایا زیرساخت لازم را برای تامین‌ کنندگان به منظور مبادله کالا و خدمات بین کسب و کارها (B2B) و فروش کالا و خدمات به مشتریان نهایی (B2C) را فراهم آورده است افزود: مطالعات بایا از سال 1395 در شرکت دانش پارسیان آغاز شد و در سال 1399 آماده‌سازی زیرساخت‌ها و سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و مذاکرات برای عقد قرارداد اطلاع‌رسانی و تبلیغات آغاز شد و در پایان شهریور ماه سال 99 شرکت موفق شد بزرگترین کمپین تبلیغاتی کشور را برای امر مهم اطلاع‌رسانی و تبلیغات منعقد و اجرایی کند.

ابراهیم‌بای ادامه داد: از ابتدای اسفندماه جاری نیز کار ارایه خدمات در بایا آغاز شده است که بعد از 2 هفته مرحله آزمایشی رسما وارد فاز اصلی خواهد شد.

مدیر عامل دانش‌پارسیان با بیان اینکه مهمترین ماموریت پایا تسهیل فرایند فروش، بازاریابی، لجستیک و بازارسازی برای ارایه‌کنندگان کالا و خدمات در سراسر کشور است، گفت: ما به دنبال تبدیل شدن به یک پیشگام در ارایه کالا و خدمت با استاندارد بالا در کشور و در سراسر جهان هستیم تا بتوانیم هر کالا یا خدمتی را با کمترین قیمت ممکن در زمان مناسب، برای مشتریان در هر مکان در دسترس کنیم.

در نخستین نشست خبری شرکت دانش پارسیان انجام شد: پاسخ مدیران بایا به ابهامات و پرسش‌ها

وی با بیان اینکه نخستین فروش در بایا مربوط به یک روستایی در بانه بود که یک سه‌راهی برق از نزدیک‌ترین مغازه سفارش داده شد، به مشکلات عمده تجارت الکترونیکی در کشور پرداخت و گفت: گستردگی جغرافیایی و حمل و نقل یکی از چالش‌های اصلی فروش‌های اینترنتی در کشور است که در همین راستا ما نیز مذاکرات زیادی در این خصوص داشتیم و به 2 راه‌کار رسیدیم. نخست واگذاری کار تحویل کالا از سوی خود تامین‌کنندگان که حدود 200 هزار پیک به ما معرفی شد و دوم هم همکاری با پیک بادپا بود و در مجموع حمل و نقل را برون‌سپاری کردیم.

 

·         مرور سوابق دانش‌پارسیان

وی در بخش دیگری از سخنان به بیان سوابق شرکت دانش پارسیان پرداخت و گفت: شرکت دانش پارسیان در سال 1382 تاسیس و در حوزه تولید نرم‌افزارهای مقیاس بزرگ فعالیت می‌کند و پروژه‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام رسانده است و در سال 1397به عنوان شرکت برتر در صنعت تولید نرم‌افزار توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شد.

ابراهیم‌بای با بیان اینکه شرکت دانش‌پارسیان 63 شعبه و بیش از 432 نمایندگی در سطح کشور دارد، به مرور برخی از پروژ‌های انجام شده از سوی این شرکت پرداخت و گفت: ایجاد و راه‌اندازی مراکز آزمون الکترونیکی در کشور، اجرای پلتفورم سنجش آزمون مهارت‌های IT کارکنان دولت، سامانه سنجش آزمون‌های دانشگاه پیام‌نور، ارایه خدمات ERP، ایجاد سامانه ملی مشاغل ایران با بیش از 56هزار شغل، ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت حوزه بهداشت کشور (سیب) با پوشش 75 میلیون نفر، بسیج الکترونیکی ملی کنترل فشار خون با پوشش 30 میلیون نفر در 2 ماه، ایجاد سامانه خودارزیابی بیماری کرونا با پوشش بیش از 70 میلیون نفر و راه‌اندازی امور الکترونیکی بیش از 1200 کلینیک در کشور و تخصیص QRCODE بیش از 4 میلیون واحد صنفی در ایام کرونا از جمله خدمات و پروژه‌های این شرکت است.

 

·         ثبت روزانه 1200 تقاضا

مالک شبکه بایا در پاسخ به ارایه آخرین آمار از خدمات و تراکنش‌های رخ داده در این شبکه، با بیان اینکه ارایه این آمار تجاری اصولا مرسوم نیست، گفت: تا کنون بیش از یک میلیون تقاضا داشتیم و در حالا حاضر روزانه بالای 1200 تقاضا در این شبکه به ثبت می‌رسد که استان‌های تهران، خراسان و البرز بیشترین تقاضا را دارند.

وی در خصوص درصد دریافتی شبکه بایا از ارایه‌دهندگان خدمات و کالا نیز گفت: این شبکه بسته به نوع کالا و خدمات، حداقل نیم و حداکثر 3 درصد از تامین‌کنندگان دریافت می‌کند که از این مبلغ به مشاغل خانگی، روستایی و دانش‌بنیان نیز تخفیف‌های تعلق می‌گیرد.

ابراهیم‌بای در خصوص مالکیت و سهامداران اصلی شرکت مالک بایا نیز گفت: من زمانی که از وزارت علوم خارج شدم در سال 82 شرکت را تاسیس کردم و سهامدار عمده نیز خودم هستم و 2 معاون شرکت نیز دیگر سهامداران محسوب می‌شوند.

 

·         شکایت از اخبار جعلی

وی با بیان اینکه این شرکت برنامه ورود به بورس دارد، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چرایی وجود حجم قابل ملاحظه‌ای از اخبار منفی پیرامون این شرکت در برخی رسانه‌ها گفت: چون مجموعه بزرگ است، این برخوردها طبیعی است، البته شکایت قضایی هم کرده‌ایم که رسیدگی به این اخبار جعلی در جریان است و مصاحبه و پاسخ هم داده‌ایم. البته سیاست ما پاسخ به هر موضوعی نیست و صرفا در حوزه کسب وکار پاسخگوی رسانه‌ها هستیم.

مدیر عامل دانش‌پارسیان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مجوز فعالیت شبکه بایا گفت: بایا در سال 96 مجوز ارایه کالا و خدمات به صورت اینترنتی از اتاق اصناف دریافت کرد، چراکه آن زمان اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وجود نداشت و مجوز مذکور نیز 5 ساله است.

 

·         جزییات مبالغ ثبت‌نام و میزان سرمایه‌گذاری

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص مسایلی پیرامون امنیت اطلاعات تجاری تامین‌کنندگان کالا و خدمات در شبکه بایا نیز گفت: ما اطلاعات خاص و محرمانه‌ای از تامین‌کنندگان حاضر در بایا دریافت نمی‌کنیم و تمام آنچه خواستیم مربوط به اطلاعات مجاز و ارایه شده به اتحادیه‌ها و صنوف است.

ابراهیم‌بای درباره نحوه رقابت با فروشگاه‌های اینترنتی موجود با بیان اینکه بایا اصولا از جنس یک فروشگاه اینترنتی، مارکت‌پلیس و سایر فعالیت‌های مشابه نیست، گفت: بایا در واقع کسب‌وکارهای آفلاین‌ها را آنلاین می‌کند و حجم بازار به قدری بزرگ است که رقابت مطرح نیست و در حالیکه 2 و نیم تا 3 درصد حجم تجارت الکترونیکی کشور است، ما در نظر داریم که طی 3 سال آینده این حجم را تا 3 درصد افزایش دهیم.

وی در خصوص مراکز پشتیبانی و مسوولیت بایا در قبال خریداران و عرضه‌کنندگان نیز گفت: مراکز تماس در سراسر کشور برقرار است و در مرحله نخست، اختلاف مشتری و فروشنده باید بین خودشان حل شود و در غیر اینصورت به اتحادیه‌ها و در مورد فعالان غیرصنفی نیز کارشناسی لازم انجام خواهد شد.

مالک سایت بایا در خصوص علت دریافت هزینه‌های اولیه برای ثبت‌نام تامین‌کندگان کالا و خدمات در این شبکه گفت: در ابتدا مبلغ مذکور 322 هزار تومان بود که به 150 هزار تومان کاهش دادیم و در ادامه نیز ضمن عودت 100 هزار تومان به ثبت‌نام‌کنندگان قبلی، این مبلغ را به 50 هزار تومان کاهش دادیم که این مبلغ شامل نفرساعت کارشناسی، هزینه‌های دفتری و غیره بود و از سوی دیگر با ثبت تراکنش برای این ثبت‌نام‌ها نوعی احراز هویت نیز برای متقاضیان انجام شد.

ابراهیم‌بای در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده از سوی این شرکت روی شبکه بایا نیز گفت: این پروژه از بخش‌های مختلفی از آماده‌سازی تا بهره‌برداری و تبلیغات تشکیل شده که سرجمع این عددها 2 هزار میلیارد تومان روی شبکه بایا سرمایه‌گذاری شده است.

وی در خصوص وجود برخی اشکالات و عدم تطابق فروشندگان و تامین‌کنندگان کالا با خدمات و کالاهای عرضه شده روی سایت بایا نیز گفت: از آنجا که دسته‌بندی‌های سایت به شکل استاندارد انجام شده و ورود اطلاعات به دست خود عرضه‌کنندگان کالا و خدمات عرضه می‌شود، این اطلاعات باید از سوی آنها اصلاح شود که این اصلاحات به مرور انجام شده و بروز برخی اشکالات به علت گستردگی و حجم وسیع کالاها و خدمات گریز ناپذیر است.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه