اکتیران+ و UKi Media در آستانه همکاری
همراه ما باشید

اکتیران+ و UKi Media در آستانه همکاری

آی‌سی‌تی‌نیوز - نمایشگاه پست اکسپو، یکی از رویدادهای جهانی مهم در صنعت پست و لجستیک محسوب می‌شود که هر ساله به میزبانی یکی از کشورهای توسعه ‌یافته و توسط کمپانی UKi Media  برگزار می‌شود.

اما امسال این رویداد به دلیل شیوع ویروس کرونا، به صورت آنلاین برگزار شد و هلدینگ فاخر از طریق شرکت‌های زیرمجموعه‌ خود از جمله تیپاکس و اکتیران+ به‌منظورهمگام‌سازی با صنعت لجستیک جهان، ارایه‌ دستاوردها و توانمندی‌ها و نیز توسعه‌ همکاری‌های بین‌المللی در این رویداد، حضوری پررنگ داشت. از این رو، شرکت اکتیران+ در مذاکراتی که با شرکت برگزارکننده‌ رویداد پست اکسپو(UKi Media  ) داشت، امکان شرکت در این رویداد را به زبان فارسی در پلتفرم خود برای فعالان وعلاقه‌مندان حوزه‌ پست، لجستیک، fulfillment و تجارت الکترونیک (e- commerce ) فراهم کرد تا دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان این حوزه بتوانند با حضور آنلاین در این رویداد، دانش و اطلاعات خود را با استانداردهای روز دنیا منطبق کنند. شیوه‌ حضور در پست اکسپو و دستاوردهای آن را در میزگردی با حضور رضا بازرگان، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک هلدینگ فاخر و مدیرعامل تی لاک و نیز سما کاشانی مدیرعامل اکتیران+ به بحث و بررسی گذاشتیم.


•    به عنوان نخستین سوال، آقای بازرگان درباره نمایشگاه پست اکسپو بیشتر توضیح دهید. هدف از حضور در این نمایشگاه چیست؟ امسال شاهد چه تفاوت‌هایی در برگزاری این رویداد بودیم و شیوه‌ حضور در این رویداد چگونه بوده است؟
رضا بازرگان: همان‌طور که می‌دانید، نمایشگاه پست اکسپو یکی از رویدادهای مهم صنعت پست و کوریرسرویس محسوب می شود که هر ساله توسط شرکت انگلیسی UKi Media در یک کشور برگزار می‌شود. این نمایشگاه درسال 2017 درژنو سوئیس، در سال 2018 در آلمان و در سال 2019 در آمستردام هلند برگزار شد. امسال قرار بود این رویداد در وین اتریش برگزار شود اما به علت پاندمی کرونا، به صورت مجازی برگزار شد.
شرکت تیپاکس در سال 2017 در این نمایشگاه شرکت کرد و غرفه‌ مستقیم داشت. امسال نیز با توجه به روابطی که با شرکت برگزارکننده‌ این رویداد داشتیم، مذاکراتی انجام شد تا بتوانیم در این رویداد به صورت مجازی شرکت کنیم و آن را برای هم‌وطنان و حتی کشورهای منطقه به صورت زیرنویس و ترجمه‌ فارسی پخش کنیم.
در نهایت، با مذاکراتی که میان UKi Media و شرکت اکتیران+ انجام شد، مجوزهای لازم برای برگزاری رویداد پست اکسپو اخذ شد و اکتیران+ به عنوان یک استارت‌آپ، زیرساخت خود را به لحاظ نرم‌افزاری آماده کرد تا افراد بتوانند برای شرکت در این رویداد از این پلتفرم استفاده کنند؛ البته ما موفق نشدیم به صورت همزمان این رویداد را در ایران برگزار کنیم و با حدود سه روز اختلاف، توانستیم آن را ترجمه و بازپخش کنیم.

 

•    در این رویداد چه مباحثی مطرح شد و میزان مشارکت به چه صورت بود؟
تأثیر پاندمی کرونا روی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و پست، استراتژی‌هایی که در این زمینه اتخاذ می‌شود، بررسی وضعیت اپتیمایزرها و تعامل شرکت‌های کوریری و پستی در این برهه‌ زمانی خاص، از جمله کلیات مطرح شده در رویداد پست اکسپو بود.
از نظر مشارکت جهانی نیز با توجه به این‌که امسال برای نخستین بار این رویداد به صورت آنلاین در جهان پخش شد، بررسی روند مشارکت متفاوت بود؛ اما آنچه مسلم است‌ این که این رویداد، جزء نمایشگاه‌هایی است که همه‌ مدیران ارشد سازمان‌های پستی مانند UPU که نهاد حاکمیتی زیر نظر سازمان ملل است در آن حضور دارند. امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. میزان استقبال از این رویداد با توجه‌ به حضور مجازی افراد، تغییر روند تکنولوژی و امکانات و موبایل‌های هوشمند باید تجزیه‌وتحلیل شود.
به طور کلی، دنیا به سمت برگزاری رویداد‌های مجازی پیش می‌رود و حتی پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 جام جهانی فوتبال به صورت مجازی برگزار شود و مردم دغدغه‌ حضور واقعی برای تماشای مسابقات را نداشته باشند.

 

•    میزان مشارکت در ایران چطور بود و پلتفرم اکتیران+ چه امکاناتی را برای حضور علاقه‌مندان در پست اکسپو فراهم کرد؟
از نظر مشارکت، در ایران نیز این رویداد با مجموعه‌ای از کارگاه‌ها و وبینارهای تخصصی برگزار شد. شرکت‌ها مجموعه‌ای از محصولات جدید خود را در قالب نرم‌افزار و سخت‌افزار معرفی کردند و پس از آن پست اکسپو به صورت یک کارگاه با حضور افرادی که فیدهای مشخص دارند مانند اپتیمایزرها و سورتینگ، مذاکره می‌کرد. تأثیر ارتباط فروشگاه‌های اینترنتی روی کسب‌وکارهای پستی و کوریری یکی از موارد مطرح‌شده در این وبینار بود.
البته با توجه به این‌که ما زمان زیادی برای تبلیغات نداشتیم، از گروه شرکت‌های خواهر در هر رویدادی بین 50 تا 60 نفر در 4 روز برگزاری نمایشگاه، حضور داشتند. این رویداد روزانه حدود 3 ساعت برگزار شد و در هر کارگاه حدود 50 تا 60 نفر مشارکت کردند.
در روز دوم رویداد نیز، مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در کنار پست اول و مدیران ارشد هلدینگ فاخر حضور داشتند. این رویداد نیز توسط آقای مهرداد فاخر افتتاح شد و توسط امیرحسین فاخر خاتمه یافت. 
به‌طور کل، می‌توان گفت که میزان استقبال با توجه به جذابیت و زمان‌بندی حضور افراد، قابل توجه بود؛ چرا که برگزاری آنلاین این رویداد برای نخستین بار و بدون هیچ‌گونه خبررسانی، تجربه‌ خوبی بود و ما توانستیم نوع ارتباطمان را با پست اکسپو و بازخوردهای آن محک بزنیم.
علاوه بر کارگاه‌هایی که پست اکسپو داشت، ما نیز نسبت به برگزاری کارگاه‌های داخلی اقدام کردیم و در نهایت روزانه بین 45 دقیقه تا یک ساعت نیز به جمع‌بندی و پرسش و پاسخ درباره‌ چالش‌های مورد بحث، اختصاص یافت.
اتفاق مهم در این رویداد این بود که مجموعه‌ هلدینگ فاخر با کمک پلتفرم اکتیران+ و در زمان پاندمی کرونا، اتفاق بزرگی را در جامعه‌ پست، لجستیک و کوریر رقم زد و فرصتی را فراهم کرد تا ایرانیان علاقه‌مند به حضور در پست اکسپو بتوانند از آخرین وضعیت روز دنیا در حوزه‌ این صنعت و تجارت آگاه شوند. 

 

•    برگزاری پست اکسپو چه کمکی به کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک می‌کند و به کمک چه حوزه‌هایی می‌آید؟ 
پلتفرم اکتیران+ و امکانی که برای برگزاری مجازی این رویداد ایجاد شد، به نوعی با استقبال برگزار کننده‌ پست اکسپو همراه شد و ما بازخوردهای خوبی دریافت کردیم. 
در پنل‌های تخصصی نیز، عناوینی مانند اکوسیستم پست و لجستیک و تجارت الکترونیک بین‌المللی، راه حل تحویل مصرف‌کننده، تحویل درون‌شهری و مقوله‌ دیجیتالی شدن، استراتژی کسب‌وکارها با توجه به نفوذ اینترنت و گوشی‌های هوشمند و نیز فرصت‌ها و چالش‌هایی که برای کسب‌وکارها ایجاد شده، مورد بررسی، تحلیل، گفتگو و پرسش و پاسخ قرار گرفت.
هلدینگ فاخر و تیپاکس به عنوان لیدر این بازار در ایران، همیشه رویداد پست اکسپو را دنبال کرده‌اند و هم به‌صورت حضوری، در قالب برپایی غرفه و هم با حضور در کارگاه و وبینار در این رویداد حضور داشته‌اند و با دست پر برگشته‌اند. امسال هم با توجه به پاندمی کرونا، حدود 80 درصد این رویداد را در ایران به صورت کامل و آنلاین داشتیم.

 

•    دستاورد حضور شما در این رویداد چه بود و این‌که در نهایت آیا توانستید مدل همکاری جدیدی را با فعالان صنعت پست تعریف کنید؟
برای ما، مذاکرات و ارتباطمان با شرکت‌های داخلی و این‌که بتوانیم خودمان را به‌روز کنیم مهم بود؛ البته در رابطه با نوع ارتباط با شرکت‌های خارجی نیز مذاکراتی را با چند کشور از طرف هلدینگ فاخر داشتیم. برای مثال با کشور آلمان در رابطه با پلتفرم اکتیران+ مذاکراتی داشتیم.
اما مهمترین اتفاق برای ما، همین ارتباط اکتیران+ با پست اکسپو بود؛ این ارتباط باعث می‌شود که ما برای سال آینده بتوانیم پنل‌هایی کارگاهی به زبان انگلیسی در این رویداد برگزار کنیم.
در این رویداد، شنیدن تجربه‌ مشتریان پستی نیز موضوع جالبی بود. این‌که تجربه‌ مشتری با کوریر چقدر متفاوت است و نوع خدمات اینترنتی‌ای که مشتری را به عنوان مهمترین قسمت کوریرها و شرکت‌های پستی می‌شناسد چیست؟ از سوی دیگر، چشم‌اندازهای متفاوتی نیز در این رویداد مطرح شد؛ در رابطه با این‌که در طول سال‌های آینده به چه سمت‌وسویی حرکت خواهیم کرد، باریارهای شرکت‌های پستی و کوریری چه آینده‌ای خواهند داشت و نقش صندوق‌های پستی هوشمند چه خواهد بود. همچنین راهکارهای نرم افزاری جذابی برای صنعت لجستیک مطرح شد.
در این رویداد، شرکتی که آماده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری هلدینگ فاخر را برعهده دارد، ایده‌های خوبی برای تیپاکس و تی نکست مطرح کرد و به طور کلی، اکوسیستم پست و لجستیک و تجزیه‌ مبادلات و سورتینگ به بحث گذاشته شد. در نهایت این‌که اکتیران+ و مدیران شرکت UKi Media در شرف انعقاد قراردادی برای همکاری هستند.

 

•    تفاهم‌نامه‌ای که شرکت اکتیران+ با شرکت UKi Media در دست انعقاد دارد چیست؟ 
سما کاشانی: شرکت UKi Media به عنوان برگزارکننده‌ پست اکسپو، نه تنها این رویداد، بلکه حدود 50 رویداد بین المللی را برگزار می‌کند و ما قرار است برای همکاری در این پروژه‌ها با این شرکت قرارداد منعقد کنیم؛ البته این همکاری، به تیپاکس و بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه‌ هلدینگ فاخر نیز مربوط می‌شود. به این معنی که می‌توان در بسیاری از رویدادهای بین‌المللی که این شرکت برگزار می‌کند از توانمندی‌های پلتفرم اکتیران+ استفاده کرد.
بازرگان: در تکمیل باید بگویم که UKi Media نمایشگاه‌های مختلفی در رابطه با مباحثی چون ترمینال‌های فرودگاهی و انواع ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی و صنایع سنگین برگزار می‌کند. ما در حال هماهنگی هستیم که بتوانیم بستر مجازی برگزاری حدود 50 رویداد بین‌المللی را که این شرکت برگزار می‌کند، با استفاده از پلتفرم اکتیران+ با زیرنویس و پوشش کامل زبان فارسی مهیا کنیم تا شرکت‌های داخلی بتوانند از این امکان، بهره‌مند شوند.
براین اساس، قرار است رویدادهای همه شرکت‌هایی که در صنایع مختلف به عنوان بازار هدف UKi Media هستند و در کشورهایی مانند ترکیه، در خاورمیانه (امارات) و همچنین در شرق آسیا (سنگاپور و چین) حضور دارند از طریق این پلتفرم به اشتراک گذاشته شود؛ البته پیشینه اکتیران+ به عنوان برگزارکننده‌ نمایشگاه در خارج از کشور که تجربه‌های بین المللی‌زیادی داشته و در برگزاری نمایشگاه‌ها تجربه‌ مفیدی دارد نیز در روند شراکت با UKi Media جالب توجه بوده است.
کاشانی: پارتنرهای سابق ما نیز درخواست همکاری با ما را دارند. اما از آن‌جایی که این پارتنرها نمی‌توانند حضور فیزیکی داشته باشند، پلتفرم اکتیران+ و زیرساخت مجازی آن، این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان از خدمات برگزاری رویداد، به صورت مجازی بهره گرفت.

 

•    تفکر به وجود آمدن اکتیران+ از کجا نشأت گرفته است و این شرکت چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد؟
کاشانی: اکتیران+ نشأت گرفته از اکتیران قدیم با 30 سال سابقه است؛ قبل از پاندمی کرونا، این موضوع در ذهن ما بود که یک پلتفرم مجازی داشته باشیم اما کرونا کمک کرد که این اتفاق سریعتر انجام شود. به این معنی که ما معتقد بودیم که همه فعالیتی که در گذشته به صورت فیزیکی از سوی اکتیران انجام می‌شد به صورت مجازی و دیجیتال هم قابل اجرا خواهد بود. به همین دلیل، همه تجربیات را از برگزاری نمایشگاه‌ها، رویدادها و دیزاین و دکوراسیون به حیطه‌ دیجیتال وارد کردیم. از این رو، بخش‌های مختلفی مثل «اOctivent» تشکیل شد که برگزاری رویداد‌ها را عهده‌دار است. همچنین «Octisign» که بخشی برای طراحی دکوراسیون داخلی، اداری، خانگی و ساختمانی است و حدود 2 ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود. در اکتیران+ بخش خبر هم طراحی شده که با عنوان «Octinews» شناخته می‌شود. به طور کلی، با محتوای زیرمجموعه‌های اکتیران+ در این بخش‌ها همه‌ موضوعات مورد نیاز مشتری تأمین می‌شود و این زیرمجموعه‌ها مدام در حال اضافه شدن است. 

 

•    آینده‌ صنعت پست و لجستیک را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به شیوع بیماری کرونا، تأثیر این اپیدمی روی این صنعت مثبت است یا منفی؟ 
بازرگان: موضوع پاندمی کرونا و تأثیر آن روی صنعت پست و کوریر با چند مثال قابل بررسی است. برای مثال، پست کانادا اعلام کرده رشدی را که برای سال 2029 پیش بینی می‌کرده ، ظرف یک ماه پس از پاندمی کرونا به‌دست آورده است. شرکت‌های بسیاری از افزایش و حجم زیاد درخواست‌ها بین 100 تا 150 درصد خبر داده‌اند. تیپاکس هم از این قاعده مستثنی نیست. درکنار ایجاد این فرصت، ما شاهد یک تهدید هم خواهیم بود؛ چرا که اساساً زیرساخت‌ها و توان عملیاتی و پیش‌بینی منابع ما، اساساً آمادگی این شوک را نداشتند. با این حال، این شرکت‌ها با چابکی سعی کردند که خودشان را بهینه‌سازی کنند تا بتوانند جواب‌گوی مردم باشند.
در این میان، رابطه‌ تنگاتنگ میان کوریرها و شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز قابل توجه است. با توجه به این پاندمی و درخواست خرید مردم، موضوع گسترش تجارت الکترونیک و خرید آنلاین نیز تجربه‌ جالبی است. این موضوع در همه‌ دنیا مشاهده می شود. افرادی که با خرید اینترنتی بیگانه بودند، اکنون به دلیل شیوع کرونا، این روش خرید را برگزیده‌اند و این اتفاق، باعث افزایش حجم مبادلات پستی و کوریری شد. به نظر می‌رسد این موضوع مستمر هم خواهد بود، چرا که قشری که تمایل به خرید اینترنتی نشان داده‌اند و طعم آن را چشیده‌اند، این روش را ادامه خواهند داد.

 

•    با توجه به این موضوع و افزایش تقاضا برای خریدهای آنلاین، برنامه‌ شما برای توسعه‌ زیرساخت‌های خدمات پست و کوریری چیست؟
بازرگان: تیپاکس در حال لانچ یک پروژه است که عملیات ساختمانی آن در دست انجام است. به این معنی که مرکز تجزیه‌ مبادلات شرکت تیپاکس که همان تی هاب است در حال توسعه است و 2 هزار متر زمین به مساحت باند لجستیکی تیپاکس افزوده می‌شود. پس از آن نیز کل مسیر خروجی و ورودی تیپاکس تفکیک می‌شود. با این وجود، پیش‌بینی این است که برای پایان سال احتمالاً بین 90 تا 100 هزار بسته در روز پیک ترافیک داشته باشیم.
 ما زیرساخت‌های نرم‌افزاری را آماده کرده‌ایم و منتظر شروع پایلوت جت 2 (جمع‌آوری و توزیع) هستیم. یکی از وسایل ارتباطی بین باریارها و مشتریان همین دستگاه‌های هندهلپ یا همان موبایل‌های صنعتی  است که بارکدخوان بوده و امضای دیجیتالی می‌گیرد. حجم زیادی از این دستگاه‌ها بین 300 تا 500 دستگاه، سفارش‌گذاری شده است که نیمی از آن را برای ارائه‌ باریارها تحویل گرفته‌ایم؛ همه این موارد در راستای توسعه‌ زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که بتوانیم جوابگوی بازار باشیم.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه