مشکل معلمان ژاپنی و آمریکایی با آموزش مجازی
همراه ما باشید

مشکل معلمان ژاپنی و آمریکایی با آموزش مجازی

آی‌سی‌تی‌نیوز - دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان از نهایی شدن اسامی برندگان ایده‌های برتر این جشنواره خبر داد و گفت: در بررسی‌ها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰ درصد معلمان از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند.

به گزارش فارس، علی خاکی دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در رابطه با اهداف برگزاری شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان اظهار کرد: حاکم شدن شرایط کرونایی در کشور ضرورت ورود بسیج فرهنگیان کشور به نظام تعلیم و تربیت را بیش از گذشته گوشزد کرد؛ بنابراین با این دیدگاه که همه زحمات سنگین مربوط به آموزش و پرورش نباید تنها بر روی دوش وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و سایر نهادها برای بهبود تعلیم و تربیت باید برای کمک به این وزارتخانه وارد عرصه شوند، بسیج فرهنگیان با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت به این زمینه ورود پیدا کرد؛ همچنین با توجه به اینکه در شرایط کرونایی آموزش و پرورش به یکی از موضوعات حاد کشور تبدیل شده است لذا تلاش در راستای ارتقای آن، جهاد محسوب می‌شود. 

دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در توضیح محورهای اصلی این جشنواره افزود: با توجه به اینکه چندین سال است که بسیج فرهنگیان کشور با همکاری دانشگاه فرهنگیان کشور جشنواره کشوری علمی پژوهشی را برگزار می‌کنند، امسال به دلیل شرایط کرونایی ۵ محور اصلی برای برگزاری این جشنواره درنظر گرفته شده است؛ یادگیری موثر، توجه و رسیدگی به زیرساخت‌ها، الگوهای تربیتی موثر نظام آموزشی، مدیریت نظام آموزشی در شرایط کرونا و سایر موضوعات مرتبط و قابل طرح متناسب با اهداف جشنواره، محورهای اصلی جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را تشکیل می‌دهند. 

وی در ادامه تصریح کرد: در ذیل این پنج محور 20 موضوع مشخص شد که مسائلی نظیر یادگیری موثر در دوران کرونا، ارزشیابی موثر در آموزش‌های غیرحضوری، نقش خانواده در تربیت و یادگیری، رسانه فضای مجازی و یادگیری موثر، همسویی جریان تربیت خانواده و تعلیم و تربیت رسمی، نقش انجمن اولیاء و مربیان، تأثیر سواد رسانه و فضای مجازی بر کارکرد نقش معلمان و تربیت دانش‌آموز، وظیفه شناسی و احساس مسؤولیت معلمان در شرایط کرونا،  شبکه شاد، قوت ها، ضعف ها و راهکارها، توانمندی معلمان در بهره گیری  از ابزار رسانه و فضای مجازی، مهارت های ICDL  و تاثیر آن بر نقش معلمان و دانش‌آموزان در یادگیری، شبکه شاد، سلامت و امنیت دانش آموزان، مدیریت زمان در آموزش های مجازی، برنامه ریزی کارآمد آموزشی و درسی ، شناسایی و رفع آسیب های نظام آموزشی در شرایط کرونا، کرونا و شکاف آموزش یادگیری، آسیب شناسی پسا کرونا، تجارب زیسته، ایده‌های دانشجویان و دانش آموزان، ایده های آزاد، نوآورانه، خلاق، پویا و موثر برای آموزش و پرورش،  موضوعات این جشنواره هستند.

خاکی اضافه کرد: در مجموع این ۵ محور به همراه زیرمحورها تدوین و تحت عنوان ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا به استان‌ها ارسال شد و اطلاع‌رسانی صورت گرفت. در نهایت ۷هزار و ۴۶۹ ایده از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۸۹۳ ایده انتخاب و پذیرفته شد و ۳۶ ایده به عنوان رتبه‌های یک تا سه کشوری برگزیده شدند. علاوه بر این حدود ۳۰ ایده دیگر به عنوان ایده اجرایی نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

وی با بیان اینکه نظام آموزش در برخورد با کرونا غافلگیر شد، افزود: به عبارت دیگر به علت اینکه تا قبل از کرونا آموزش از طریق سنتی شکل می‌گرفت، در مواجهه با کرونا و لزوم آموزش از راه دور، زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای آموزش‌های غیرحضوری در کشور وجود نداشت. علاوه براین کرونا همزمان با ورود به کشور از مسائل دیگری هم پرده برداشت. در دوران آموزش غیرحضوری خانواده‌ها به ارزش نهفته معلم‌ها پی بردند و متوجه شدند که حضور معلم در کنار دانش‌آموز در کلاس تا چه اندازه مفید است. همچنین در این دوران معلم‌ها چند برابر آموزش حضوری وقت و زمان صرف آموزش کردند و کار آنها چندبرابر شد. افزون بر این معلم‌ها به دلیل استفاده متناوب از گوشی همراه و یا سایر وسایل ارتباطی در دراز مدت دچار آسیب می‌شوند.

دبیرعلمی شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با اشاره به آسیب‌های دانش‌آموزان در کرونا و آموزش غیرحضوری ادامه داد: در دوره آموزش غیر حضوری نظم دانش‌آموز بهم ریخته شد. آسیب دیگر به دانش‌آموزان در شرایط کرونایی ناشی از دسترسی آنها به اینترنت است. یکی دیگر از آسیب‌ها مربوط به بخش ارزش‌یابی‌هاست به این ترتیب که برخی از دانش‌آموزان زمان امتحان پاسخ‌ها را هماهنگ می کردند. با توجه به آسیب‌های مذکور معتقدم که فعالیت در این حوزه کمتر از دفاع مقدس نیست و به همین دلیل بود که بسیج وارد عرصه کمک به نظام تعلیم و تربیت شد. یادآوری این نکته الزامی است که  همه مردم بسیجی هستند.

وی در رابطه با معیارهای انتخاب آثار ارسال شده به شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان ابراز کرد: جشنواره از تیرماه شروع شد و تا پایان شهریور ادامه داشت. در این جشنواره حدود ۳۷۰ نفر از کارشناسان و داوران از سراسر کشور حضور داشتند؛ یادآوری می‌کنم شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان با هدف حل مشکل برگزار شد. نوع پیشنهادات و ایده‌ها در این جشنواره از ساده و تا بسیار پیشرفته را در برمی‌گرفت. برای نمونه تشکیل مدرسه مجازی مدرسه جمهوری اسلامی از جمله ایده‌هایی بود که از طرف شرکت‌کنندگان در جشنواره، به دبیرخانه ارائه شد. البته این ایده قابلیت اجرایی دارد و حتی به صورت آفلاین هم می‌تواند به کار خود ادامه دهد. یکی دیگر از پیشنهادات مبنی بر استفاده از رادیو برای آموزش بود چرا که رادیو طول موج بیشتری دارد و نیازی هم به اینترنت ندارد و همگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

خاکی در ادامه خاطرنشان کرد: در این جشنواره وضعیت آموزش از راه دور سایر کشورها هم مورد بررسی قرار گرفت، که در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد در کشورهایی نظیر آمریکا، ژاپن و فرانسه ۳۰درصد معلم‌ها از امکانات و آمادگی کافی برای آموزش مجازی برخوردار نیستند. لذا مسأله بحران آموزش در دوران کرونا صرفا مربوط به ایران نیست و سایر کشورها نیز با این مسأله مواجه هستند. بنابراین با وجود اینکه کشور در تنگناها و محاصره اقتصادی قرار دارد اما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله آموزش ضعف‌های چشمگیری ندارد و در مسیر پیشرفت است. لازم به ذکر است در حال هماهنگی هستیم که ایده‌های اجرایی، وارد عرصه تولید شوند.

دبیرکل شانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان در رابطه با زمان اعلام نفرات برتر و پذیرش این جشنواره یادآور شد: برای اطلاعات و اسامی نفرات برتر و نفرات پذیرش شده به سایت جشنواره به آدرس www.sci-cbo.ir  مراجعه کنند؛ برای 36 نفر برتر کشوری جوایز نقدی و لوح تقدیر با امضای وزیر آموزش و پرورش، به مرکز بسیج فرهنگیان استان ها ارسال شد و تعداد 893 نفری که گواهی پذیرش با امضای مدیر کل آموزش و پرورش استان به آن ها تعلق می‌گیرد، جهت دریافت گواهی خود به مرکز سازمان بسیج فرهنگیان استان مراجعه کنند.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه