همراه ما باشید

دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر داد:

رتبه اول منطقه در حوزه پلتفورم در اختیار ایران

رتبه اول منطقه در حوزه پلتفورم در اختیار ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در این همایش گفت: ایران در منطقه مقام اول را در حوزه ایجاد پلتفورم‌ها در فضای مجازی داشته و حرکت خوبی در کشور در این حوزه شروع شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان این که شکاف دیجیتالی، شکاف تکنولوژیکی، شکاف اطلاعاتی و شکاف پلتفورمی ‌چهار شکاف اصلی این فضا هستند، گفت: این شکاف‌ها میان آمریکا وجهان با فاصله بسیار زیاد ملموس است و هر آن کس که تصمیم بر شکستن این مرز را داشته باشد با قدرت سخت آنها روبرو می‌شود. همانطور که چین با ورود به نسل 5 موبایل در حال حاضر با تهدید و فشارهای آنها در این فضا روبروست. 

فیروزآبادی با بیان این که شکاف حکومت‌ها و ملت‌ها تنها شکافی است که هنوز نفوذ نکردند و به دنبال تضعیف و کوچک کردن حکومت‌ها با ایجاد سکوهایی در حوزه رسانه هستند، تاکید کرد: استراتژی نخست محیط شناسی و تشخیص مبانی نظری آنها برای تغییر سبک زندگی است. مردم امروز در رسانه‌های اجتماعی زیست می‌کنند و ما نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم و باید آداب زیست در این پلتفورم‌ها را شناسایی و برای این سکوها جایگزین خلق کنیم تا بتوانیم از ایجاد شکاف میان حکومت و ملت جلوگیری کنیم. 

وی در توضیح شکاف پلتفورمی‌ در کشور گفت: در شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور در این حوزه کار شده و سعی بر آن است تا اقتصاد پلتفورمی ‌را در کشور توسعه دهیم اما متاسفانه در توسعه پلتفورم رسانه‌ای به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی ناموفق بودیم اما باید بدانیم که این حوزه مهم آینده جهان را شکل می‌دهد و آوردگاه نبرد در حوزه فضای مجازی با دشمن است. 

رییس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: همانطور که در حوزه اقتصاد شاهد پلتفورم‌های موفقی در تراز اوبر، خرده فروشی آمازون و امثال آن درکشور بودیم باید در حوزه رسانه نیز پلتفورمی ‌توانمند‌تر از تلگرام ایجاد کنیم چرا که حوزه رسانه پیشران اقتصاد جهانی است و از طریق آن مردم به هم اتصال می‌یابند. 

وی تصریح کرد: در فضای مجازی کاربران جایگزین کارگران عصر قبل شده وتولید ثروت می‌کنند بنابراین اگر می‌خواهیم بازیگر اصلی این فضا باشیم باید سکوی بومی‌داشته باشیم واجازه ندهیم اطلاعات مردم روی سکوهای لرزان خارجی قرار گیرد. 

وی افزود: در دنیا کشورهایی بازیگر اصلی هستند که نوآوری داشته باشند و مدل‌های جدید اقتصادی ایجاد کنند تا براساس هنجارها، ارزش‌ها و مقررات خود ارتباط جهانی انسان‌ها را بسازند. 

فیروزآبادی با اشاره به این که ماهواره اولین گام برای جهانی شدن رسانه‌ها دردنیا بود، گفت: تحول رسانه‌ای به سمت جهان یک قطبی است و با توسعه فضای مجازی به دلیل اشباع بازار در دوره‌های صنعتی وکشاورزی در عصر جدید دنیا برای بزرگ کردن اندازه بازارها به سمت ارایه خدمات اطلاعاتی همچون رسانه ای، آموزشی، بهداشتی و هر آنچه که یک انسان برای زندگی در جامعه وارتباط با دیگران به آن نیاز دارد، در حرکت است. 

وی اعلام کرد: در بازار جدید رسانه‌های اجتماعی شکل گرفتند و روی پلتفورم‌های رسانه‌ای کسب وکارها در یک فضای جهانی یکپارچه و بدون مرز در بازاری بزرگ با پول مجازی سیال ایجاد شده است. 

فیروزآبادی افزود: این تکنولوژی‌ها با نگاه حکومت گریز جهانی همخوانی دارد تا جایی که امروز با تکنولوژی بلاکچین و ایجاد سکوهای جهانی بحث ایجاد نظام جدید و متفاوت با دوران مدرنیته مطرح است. 

وی افزود: ما مواجه با دوره‌ای هستیم که گروه‌های اجتماعی مردم نهاد، بخش خصوصی و غیر انتفاعی نقش برجسته‌ای در هویت ملی کشورها بازی می‌کنند بنابراین باید آگاهانه با درک این فضا میان آنچه که لازمه عصری و ادامه تمدن بشری است با آنچه که مدیران و طراحان فرامرزی فضای مجازی به دنبال شکل‌دهی آن هستند، تفاوت قائل شویم.

درباره نویسنده

نادر  نینوایی

نادر نینوایی مشاهده تمام مطالب

ثبت دیدگاه