حجم تجارت الکترونیکی تا سال ۲۰۲۱ دو برابر می‌شود
همراه ما باشید

حجم تجارت الکترونیکی تا سال ۲۰۲۱ دو برابر می‌شود

آی‌سی‌تی‌نیوز - در جهان امروز تجارت الکترونیک به فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای رفته است و در سطح جهانی شاهد خرید و فروش‌های بسیار بالای آنلاین هستیم. درآمد حاصل از این تجارت قابل توجه بوده و آنچه در انجام خرید آنلاین برای مشتریان حائز اهمیت است، فرآیند ساده خرید از راه‌های بسیار آسان و همچنین شیوه‌های راحت و بدون دغدغه پرداخت با شفافیت بالا است.

در همین راستا طبق بررسی‌های انجام گرفته از سوی سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد)، حجم فروش جهانی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ برابر ۲۵.۳ تریلیون دلار برآورد شده است. در حالی که بر پایه بررسی‌های رسمی درآمد جهانی تجارت الکترونیک در فضای مجازی تا سال ۲۰۲۱ دو برابر شده و به میزان ۲۱۰۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش فابانیوز، تجارت الکترونیک از ویژگی‌های برجسته اقتصاد در حال توسعه فضای دیجیتال است که مبتنی بر بستر IT است. در همین راستا طبق نظرسنجی‌های انجام شده، مهم‌ترین عوامل موثر بر انجام خرید آنلاین از سوی کاربران عبارت‌اند از؛ فرآیند ساده و قابل اعتماد خرید، تنوع و راحتی در پرداخت هزینه، شفافیت اطلاعات مربوط به هزینه تحویل کالا، تحویل رایگان کالا به هنگام خرید، امکان مرجوع رایگان کالا، پاسخگویی سریع در بخش خدمات مشتریان، اطلاع از شرکت‌های عرضه کننده کالا، امکان سفارش کالا در هر مکان و زمان و با هر وسیله، امکان انتخاب نحوه تحویل کالا.

 

  • ۲۱۰۸ میلیارد دلار درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۱

انتظار می‌رود درآمد جهانی تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۱ به‌طورتقریبی دو برابر شده و به میزان ۲۱۰۸ میلیارد دلار برسد. افزایش دسترسی به اینترنت و پذیرش رو به بالای دریافت خدمات دیجیتالی از طریق تجارت آنلاین در قالب پلتفرم و وب سایت‌های تجاری از سوی مردم، آینده‌ای روشن را از توسعه الکترونیک نمایش می‌دهد. طبق بررسی‌ها مد و لباس، الکترونیک و رسانه، اسباب بازی و لوازم سرگرمی، مبلمان و لوازم خانگی و غذا و سلامت به‌ترتیب از پردرآمدترین حوزه تجارت الکترونیک جهانی تا سال ۲۰۲۱ خواهند بود.

 

  • آمریکا بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک

ایالات متحده آمریکا، با فروش بیش از ۷ تریلیون دلار، بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۵ را از آن خود کرد و پس از آن ژاپن و چین در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند. در حالی که ایالات متحده در فروش تجارت الکترونیک B2B پیشرو بود، اما از نظر تجارت B2C پس از چین قرار داشت. در سال ۲۰۱۷ چین در حوزه تجارت الکترونیک B2C موفق به کسب درآمد ۴۷۰ میلیارد دلار شده است؛ این در حالی است که این مبلغ برای آمریکا حدود ۳۵۴ میلیارد دلار بوده است. پس از این دو کشور، انگلیس، ژاپن، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، کانادا، هند و روسیه در جایگاه سوم تا دهم قرار دارند. به‌طور کلی در تجارت الکترونیک، تجارت B2B غالب بوده و حدود ۹۰ درصد از کل این گروه از اقتصادها را تشکیل می‌دهد.

از دیگر موضوعات قابل توجه در بخش تجارت الکترونیک، موضوع رزور بلیط آنلاین و انجام خدمات مسافرتی مبتنی بر اینترنت است. طبق پیش‌بینی‌های انجام گرفته، بازار این نوع خدمات نیز تا سال ۲۰۲۱ دو برابر شده و تا حدود یک تریلیون دلار خواهد رسید. همچنین کشور چین با کسب نرخ رشد مرکب سالیانه ۱۷.۹ درصد سریع‌ترین رشد را از نظر کسب درآمد حاصل از ارائه این نوع خدمت از میان کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس و آلمان خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۱ بیش‌ترین میزان درآمد مربوط به حوزه مد و پوشاک با میزان ۶۳۳ میلیارد دلار باشد. چین تا سال ۲۰۲۱ با کسب درآمد بیش از ۲۵۸ میلیارد دلار، موفق خواهد شد بازار تجارت جهانی مد و پوشاک آنلاین را از آن خود کند و پس از چین اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم قرار خواهند داشت.

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه