ممکن است شما هم این روزها تصمیم به دریافت درگاه پرداخت برای کسب و کار خود گرفته باشید. در این راستا حتما پرسشها و مجهولاتی دربارهی این سرویس الکترونیکی، نحوهی دریافت آن و خدمات و امکاناتش خواهید داشت. در این مقاله تلاش میکنیم مهمترین پرسشهای متدوال کاربران دربارهی دریافت درگاه پرداخت را به شکل اجمالی و روشنی پاسخ بدهیم.
۱. چگونه برای دریافت درگاه پرداخت ثبتنام کنم؟
برای دریافت درگاه پرداخت باید مراحلی را پشت سر بگذارید. پس از انتخاب درگاه پرداخت مورد نظر وارد سایت شرکت ارائه دهنده شوید. اینجا ما مراحل دریافت درگاه پرداخت رایان پی را شرح میدهیم، توجه نمایید مراحل دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانکها و شرکتهای psp متفاوت است و نیاز به ارائه مدارک بیشتری خواهید داشت. رایان پی ارائه دهنده درگاه پرداخت واسط میباشد.
بعد از ورود به سایت اصلی رایان پی به صفحه ثبتنام یا درخواست درگاه پرداخت بروید.
اطلاعات اولیه را در صفحه فرم درخواست وارد وارد نمایید و ثبت را بزنید. درگاه پرداخت برای کسب و کارهای آنلاین دارای سایت است و لینک پرداخت برای شبکههای اجتماعی و بدون سایت میباشد.
در این مرحله احراز هویت را باید انجام دهید، که شامل آپلود تصویر کارت ملی، شناسنامه و تصویر احراز هویت است. تصویر احراز هویت تصویری از چهره شما، کارت ملی و متن تعهدنامه استفاده از درگاه پرداخت است.
در صورت دریافت درگاه پرداخت برای سایت، اطلاعات کسب و کار و موضوع فعالیت شما در مرحله بعدی دریافت میشود.
بعد از بررسی مدارک ارسالی، کارشناسان رایان پی با شما تماس گرفته و اطلاعات درگاه پرداخت را در اختیار شما قرار میدهند.
در این مرحله با توجه به بستر فروش آنلاین شما، نصب و فعال سازی درگاه پرداخت خواهد بود.
۲. چرا برای دریافت درگاه پرداخت احراز هویت انجام میشود؟
از آنجا که شرکتهای ارائه دهندهی درگاه پرداخت، در واقع سرویسهای بانکی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهند، رعایت ملاحظات امنیتی سرویسهای بانکی، برای آنها الزامی است. در واقع برای جلوگیری از تخلفاتی مانند پولشویی، درخواستکننده الزاما باید از سوی شرکتهای پرداختیار احراز هویت شود.
۳. پروسهی تایید مدارک و درخواست درگاه پرداخت چهقدر زمان میبرد؟
پس از ثبتنام و اعلام درخواست دریافت درگاه پرداخت، سرعت مراحل تایید درگاه، به مرحلهی احراز هویت بستگی دارد. اگر در مرحله احراز هویت برای نمونه، آدرس و کدپستی منطبق بر آدرس و کد پستی اعلام شده به سازمان مالیاتی باشد و شماره تماس نیز همین ویژگی را داشته باشد و شماره حساب نیز لزوما به نام درخواست کنندهی درگاه، مراحل تایید و احراز هویت توسط شاپرک به سرعت انجام خواهد شد و ممکن است شما در عرض ۲۴ ساعت درگاه دریافت کنید.
دریافت درگاه پرداخت مستقیم مدت زمان یک هفته تا دوهفته زمانبر است و نیاز دارید پیگیری لازم برای آن را نیز انجام دهید، ارائه درگاه واسط سریعتر و حتی کمتر از دو ساعت کاری نیز در اختیار شما قرار داده میشود.
۴. چگونه از تایید درخواست درگاه خود آگاه شویم؟
چنانچه شاپرک اطلاعات هویتی شما را تایید کند، بلافاصله پیامک تایید برای شما ارسال خواهد شد و از این طریق از تایید درخواست دریافت درگاه با خبر میشوید. برای پیگیری سریعتر با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده ارتباط برقرار نمایید.
۵. هزینهی فعالسازی درگاه پرداخت چهقدر است؟
اغلب شرکتهای پرداختیار برای ارائه و فعالسازی سرویسهای مختلف درگاه پرداخت هزینهای دریافت نمیکنند و این مراحل به صورت رایگان انجام میشود. دریافت درگاه پرداخت هزینهای ندارد و به طورکلی رایگان است و در زمان استفاده شرکتهای پرداختیار ۱درصد کارمزد به عنوان هزینه سرویس از مبلغ تسویه کسر میکنند.
۶. آیا داشتن کد مالیاتی برای دریافت درگاه الزامی است؟
از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ داشتن کد مالیاتی بر اساس مصوبهی بانک مرکزی، برای دریافت سرویس درگاه پرداخت الزامی است. اما توجه کنید که داشتن کد مالیاتی لزوما به معنای پرداخت مالیات نیست، بلکه این روند کاری، بیشتر در راستای ثبت رسمی کسب و کارهای مجاز کوچک و بزرگ در یک سامانهی سراسری صورت میگیرد.
با دریافت درگاه پرداخت و عبور از چالشهای آن، کسب و کار خود را به شبکه بانکی متصل نمایید و فروش آنلاین خود را استارت بزنید.
۷. آیا برای دریافت درگاه پرداخت داشتن اینماد الزامی است؟
داشتن اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، اصولا برای کسب و کارهایی الزامی است که قصد دریافت درگاه مستقیم را دارند. دریافت درگاه پرداخت واسط، به صورت الزامی نیازی به دریافت اینماد نخواهد داشت.
۸. آیا داشتن وبسایت برای دریافت درگاه پرداخت الزامی است؟
در حال حاضر بسیاری از کسبوکارها در بشتر شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای متنوعی فعالیت میکنند و الزاما دارای سایت رسمی نیستند. شرکتهای ارائه دهندهی درگاه پرداخت واسط، با ارائهی سرویس لینک پرداخت، یا همان درگاه بدون سایت، این امکان را فراهم میکنند که کسبوکارهای بدون سایت رسمی نیز به راحتی از این سرویس استفاده نمایند.
۹. آیا امکان داشتن درگاه اختصاصی وجود دارد؟
یکی از ویژگیهای مهم درگاه پرداخت امکان شخصیسازی درگاه است. شما میتوانید لوگو شرکت و برند خود را روی درگاه پرداخت ثبت کنید و از این طریق با شخصیسازی درگاه، هم اعتماد بیشتری جلب نمایید و هم برند خود را مطرح سازید.
۱۰. برای کسبوکارهایی که دارای شرکاء کاری هستند تسویهها چگونه صورت میگیرد؟
درگاه پرداخت اینترنتی، دارای قابلیتی تحت عنوان تسهیم است. تسهیم در واقع این امکان را به شما میدهد که بر اساس قراردادی هوشمند و از پیش تعیین شده، درصد سهم شرکاء کاری خود را طی فرآیندی خودکار و در موعدهای مقرر به شماره حساب معرفی شده واریز نمایید.
۱۱. شرکاء تجاری خود را چگونه به درگاه اضافه کنیم؟
برای اضافه کردن شرکاء کاری به حساب کاربری درگاه پرداخت و استفاده از سرویس تسهیم، باید به صورت زیر عمل کنید:
منو پیشخوان/حسابهای بانکی/حساب بانکی شرکاء کاری/افزودن حساب بانکی.
در نهایت نیز باید در نواری که باز میشود شماره شبای شریک تجاری خود را بنویسید.
۱۲. تسویهی درگاه پرداخت چگونه است؟
ملاک اصلی برای تسویهی اغلب درگاههای پرداخت، سیکل شاپرک است. عموما بر اساس سیکل شاپرک تسویهها به صورت ۲۴ ساعته انجام میشود، مگر اینکه روند تسویه روزهای تعطیل برخورد کند که در این صورت در اولین روز کاری بعد از تعطیلی، فرآیند تسویه انجام خواهد شد.
۱۳. چگونه از درگاه پرداخت در وبلاگ خود استفاده کنم؟
برای اتصال درگاه پرداخت در وبلاگ شخصی باید الزاما از دکمه پرداخت، لینک اختصاصی محصول، فاکتور پرداخت و یا صفحه پرداخت شخصی استفاده کنید. کد یا لینک را ایجا کنید و سپس آن را در قسمتی از وبلاگ خود بارگذاری کنید که قابلیت خواندن کد html وجود داشته باشد.