نگاهی به حضور متفاوت سازمان فناوری اطلاعات ایران در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳
نگاهی به حضور متفاوت سازمان فناوری اطلاعات ایران در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳
آی سی تی نیوز - پاویون دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات ایران در بیست و هفتمین دوره برگزاری نمایشگاه الکامپ با ارائه 42 خدمات از دستگاه‌ اجرایی مختلف همراه بود و بازدیدکنندگان در جریان آخرین دستاوردهای این سازمان و سایر دستگاه های اجرایی در این بخش قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات، بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ از ۹ تا ۱۲ تیر ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و سازمان فناوری اطلاعات در سالن ۲۷ این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود و خدمات دستگاه های اجرایی مختلف  پرداخته و اطلاعاتی درباره آخرین طرح‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد.

پاویون دولت هوشمند سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ از غرفه‌های متعدد تشکیل شده بود که هر یک به یکی از خدماتی که ذیل پنجره ملی دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دارد، اختصاص داشت.

در این پاویون، بخش‌های مهم و اصلی فعالیت‌های سازمان و ۴۲ خدمت از دستگاه های اجرایی مختلف به نمایش گذاشته و با میزبانی از علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان به ارائه خدمات و پاسخگویی به سئوالات آنان در حوزه‌های مختلف پرداخته شد.

ارائه گزارش هزار روزه خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران

دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری که در تاریخ ۱۰ تیر ۱۴۰۳ در دومین روز برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل این نمایشگاه برگزار شد، به ارائه گزارش هزار روزه خدمات این سازمان در طول دولت سیزدهم و پاسخ به خبرنگاران پرداخت.

وی به همراه دکتر جواد موحد معاون دولت الکترونیکی سازمان و دکتر حامد منکرسی معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان، این گزارش از خدمات سازمان فناوری اطلاعات را ارائه کردند.

دکتر خوانساری دراین نشست با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران از ابتدای دولت سیزدهم ماموریت یافته پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه‌اندازی کند تا خدمات برخط دولتی در دسترس عموم مردم قرار گیرد، گفت: طی این مدت تلاش شده است تا جزایر الکترونیکی ناقص، ساماندهی نشده و ارزیابی نشده‌ای که در دستگاه‌ها شکل گرفته بودند به صورت یک پنجره واحد خدمات دولت هوشمند یکپارچه درآمده و بر بستر یک سکوی واحد ارایه شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به تصویب سند کلان شبکه ملی اطلاعات، حدود ۳۸ درصد تکالیف وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران قرار گرفت، گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مدت به ارتقای زیرساخت‌ها، همچنین ارتقای کیفیت خدمات دولت هوشمند و سنجش مستمر میزان رضایتمندی مردم پرداخته است.

خوانساری نقش مهم دولت را در تنظیم‌گری خدمات دهندگان، توانمندسازی توسعه سکوهای دیجیتال و تسهیل ورود به فضای دیجیتال دانست تا کسب و کارها به راحتی بتوانند دیجیتالی و هوشمند شوند و از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مانند احراز هویت کاربران، امضای دیجیتال، اعتبارسنجی افراد، عقد قرارداد اجاره و خرید و فروش مسکن و استعلام‌های مختلف نظیر سوابق بیمه و تخلفات خودرو، کد پستی، مدرک تحصیلی، خطوط ارتباطی و … بهره‌مند شوند.

شاخص‌ها و آمارهای ذکر شده در این نشست به شرح زیر بود:

– افزایش قابل توجه تراکنش‌های وب‌سرویس‌های دولت از ۲۸۶ میلیون به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تراکنش

– افزایش تعداد کسب و کارهای خدمات گیرنده از مرکز ملی تبادل از ۵۱۴ عدد به ۱۱۰۲ عدد

– افزایش تعداد خدمات ارائه شده از ۱۱۷۱ عدد به ۳۳۱۴ عدد که حاکی از افزایش ۲.۸ برابری است.

– تحقق ۱۴ درصدی هوشمندسازی خدمات معادل حدود ۵۰۰ خدمت

– اتصال ۱۳۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و قرارگیری ۷۵ درصد خدمات در دسترس مردم

– استفاده ۴۸ میلیون کاربر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

– اتصال بیش از ۲۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

– دسترسی به بیش از ۴۰۰ مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها

– افزایش کل تراکنش‌های میان دستگاه‌ها از ۳ میلیارد تا مرداد ۱۴۰۱ به بیش از ۱۹ میلیارد تا خرداد ۱۴۰۳

– افزایش ۵ برابری تعداد کاربران و ترافیک مصرفی پیام‌رسان‌های داخلی

– برقراری امکان اتصال داخلی میان ۵ پیام‌رسان‌ داخلی

– شناسنامه‌دار شدن ۲۰ شرکت فعال در حوزه خدمات ابری

– کاهش زمان احذ مجوزهای ارائه نرم‌افزار از ۶ ماه به کمتر از یک ماه

– اعطای ۵۰۰ مجوز نرم‌افزار در دولت سیزدهم

معرفی خدمات سازمان در قالب محتوای تصویری

یکی از اقدامات صورت گرفته در غرفه سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه امسال، استفاده از جلوه‌های جذاب بصری برای معرفی خدمات این سازمان ذیل پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که در قالب آن با طراحی تیزر‌های داستانی خدمات ارائه شده به مردم تشریح شد.

این اقدام با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد و نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. بازدیدکنندگان اغلب با لبخند به تماشای آن می‌پرداختند و با گرفتن عکس از آن، خاطره آن را ثبت می‌کردند.

بازدید مسئولان از پاویون سازمان فناوری اطلاعات

همچنین غرفه سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۳ به رسم هر سال، میزبان مسئولان و مقامات متعدد کشور بود که به بازدید از غرفه این سازمان و خدمات پنجره ملی دولت هوشمند پرداختند و با توضیح کارشناسان با نحوه ارائه این خدمات و فعالیت‌های سازمان آشنا شدند.

در میان مسئولانی که به غرفه سازمان فناوری اطلاعات ایران سر زدند می‌توان به حضور دکتر سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، سید ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دکتر علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، دکتر محمد پهلوانی معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری و استخدامی، دکتر سید محمد رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر حسین آهنی مدیر کل فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی، محمد هادی زاهدی مدیر کل فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر الهام فراهانی مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک بانک مرکزی و دکتر نصرالله جهانگرد مدیر عامل اسبق سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد.

همچنین مقاماتی نظیر دکتر محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت با همراهی دکتر خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با خدمات این سازمان آشنا شدند.

دکتر علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات  نیز دو ویژگی را در نمایشگاه امسال برجسته دانست و اظهار کرد: اول اینکه اکنون سامانه‌ها بر بستر مرکز تبادل با یکدیگر ارتباط دارند و در حالی که قبلا این سامانه‌ها به شکل جزیره‌ای بودند، اکنون به یکپارچگی کامل رسیده‌اند.

دومین ویژگی برجسته نیز از نگاه ایشان فراهم آمدن امکان احراز هویت غیر حضوری و عدم نیاز به تحویل مدارک با راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.

وی در این باره گفت: با وجود احراز هویت غیر حضوری، صرفه‌جویی فراوانی در وقت و انرژی و سوخت مردم می‌شود، چرا که دیگر به مراجعه حضوری نیاز نیست.

دکتر انصاری از اضافه شدن تدریجی هوش مصنوعی به سامانه‌ها خبر داد و گفت خدماتی که اکنون به صورت شبانه‌روزی در تمام ایام هفته در دسترس است، به زودی با استقرار هوش مصنوعی به کمترین حد خطا می‌رسد.

وی با بیان اینکه ناترازی‌ها و کلاهبرداری‌ها با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به صورت چشمگیری کاهش یافته، افزایش شفافیت و رضایت مردم را نتیجه توسعه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دانست.

صدور مجوز مرجعیت اولین آزمایشگاه ارزیابی محصولات و خدمات پایه هوش مصنوعی

همچنین در آخرین روز نمایشگاه امسال، دکتر محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از صدور مجوز اولین آزمایشگاه مرجع ارزیابی محصولات و خدمات پایه هوش مصنوعیخبر داد.

در ابتدای این مراسم دکتر منکرسی معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات توضیحاتی درباره این مجوز ارائه کرد و در پایان نیز دکتر خوانساری به همراه دکتر منکرسی و دکتر موحد این مجوز را به دکتر رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعطا کرد و این مراسم با ثبت عکس یادگاری پایان پذیرفت.