<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۴ ماه پیگیری بی‌نتیجه ماند</span><br/>نسخه الکترونیکی و پرسش‌های بی‌پاسخ از سازمان تامین اجتماعی
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>۴ ماه پیگیری بی‌نتیجه ماند</span><br/>نسخه الکترونیکی و پرسش‌های بی‌پاسخ از سازمان تامین اجتماعی
آی سی تی نیوز -

به نقل از هفته نامه عصر ارتباط – بیست و چهارم اردیبهشت ماه بود که در هفته نامه عصر ارتباط و در گزارشی با تیتر «نسخه الکترونیکی و گروگان‌گیری بیمه‌شدگان به سبک تامین اجتماعی» به طرح مسایل و چالش‌هایی پیرامون مشکلات اجرایی نسخه الکترونیکی از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداختیم که متعاقب آن روابط عمومی این سازمان با ارسال توضیحاتی کلی، برای پاسخگویی به سوالات ما اعلام آمادگی کرد.
در همین راستا با رصد مسایل و مشکلات نحوه اجرای نسخه الکترونیکی در کشور که همچنان نیز پابرجاست، اقدام به طرح پرسش‌های متنوع و ارسال آن به مسوولان روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی کردیم که پس از هفته‌ها پیگیری و گذشت ۴ ماه، هیچ پاسخی از سوی این نهاد ارسال نشد.
لذا با هدف پرسشگری که تنها امکان موجود در دست رسانه‌های کشور است و بیش از این ابزاری در اختیار نداریم، مشروح پرسش‌های ارسالی و بی‌پاسخ از سوی سازمان تامین اجتماعی به منظور تنویر افکار عمومی و استفاده احتمالی از سوی دستگاه‌های ذیربط و ناظر بر عملکرد این سازمان منتشر می‌شود:
۱- سازمان تامین اجتماعی از اجرای طرح نسخه الکترونیکی چه میزان سود برده است؟ از عدم صدور دفترچه‌ها گرفته تا تخلفات در صدور داروها و عدم صدور صورتحساب‌های کاغذی و …؟
۲- سازمان تامین اجتماعی به شکل یکسویه آمار میزان صدور نسخه‌های الکترونیکی را اعلام می‌کند. آیا آماری از میزان عدم صدور نسخه الکترونیکی، نقایص طرح و محاسبه آزاد خدمات و بهره‌مندی این سازمان از پرداخت قدرالسهم تامین اجتماعی هم دارید؟
۳- به طور کلی هزینه اجرای طرح نسخه الکترونیکی در سراسر کشور اعم از خرید تجهیزات و نرم‌افزار و اتصال اینترنت از مطب‌ها گرفته تا بیمارستان‌ها، چقدر است؟ از این میزان سازمان تامین اجتماعی چه میزان برای اجرای طرح هزینه کرده است؟
۴- به گفته علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در نتیجه اجرای ناقص این طرح، سازمان تامین اجتماعی ده‌ها هزار میلیارد تومان سود برده است. این اظهارات را تایید می‌کنید.
۵- رییس سازمان تامین اجتماعی از رصدهای حضوری به داروخانه‌ها برای محاسبه آزاد نرخ دارو به بهانه قطعی برق و اینترنت گفته‌اند. مشخصا سازمان تامین اجتماعی چه مسوولیت قانونی در این خصوص دارد و تاکنون چه تعداد بازرسی انجام شده است و نتایج چیست؟
۶- در خصوص اختلال در سامانه‌ تامین اجتماعی که بعضا در برخی داروخانه‌ها اظهار می‌شود، چه تدابیر و پرداخت خساراتی پیش‌بینی شده است؟
۷- چرا سازمان تامین اجتماعی در مواقع بروز مشکلاتی از این دست که از روز اول طرح تا کنون قابل پیش‌بینی بوده است، روش‌های سنتی و کاغذی را به موازات طرح حفظ نکرده است؟
۸- عدم یکپارچگی سامانه‌های تامین اجتماعی با بیمه سلامت، از منظر موسسات درمانی یکی دیگر از مشکلات قدیمی در اجرای طرح است، مشخصا در این مورد چه اقداماتی انجام شده است؟
۹- رابطه بین مردم و تامین اجتماعی در حوزه درمان چگونه انجام می‌شود. مثلا بیمار شماره رهگیری را گم کرده‌اند یا اینکه مشخصا چه مواردی نوشته شده و قیمت خدمات چه بوده است در دسترس بیمار نیست. در این مورد بیماران اعتراضات را چطور و به کجا منتقل کنند؟ چرا API و دسترسی‌های لازم را نداده‌اید؟
۱۰- ظاهرا تامین اجتماعی و بیمه سلامت مشکلات خودشان را حل کرده‌اند، ما بقی مردم و بیمه شدگان و بیمه‌های تکمیلی برای دسترسی‌ها چه باید بکنند؟
۱۱- افق پرونده الکترونیکی سلامت چیست؟ با توجه به اینکه نسخه الکترونیکی انجام شده. آیا الان مشکل پرونده الکترونیکی سلامت حل شده است؟ چون این مساله به تنهایی قابل حل نیست.
۱۲- مصوبه نهاد مشترکی که باید در پرونده سلامت الکترونیکی تشکیل شود به کجا رسید. (شبیه شرکت شاپرک) چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
۱۳- ماجرای گواهی افتا به کجا رسید؟ اصولا این مساله قابل انجام است یا نه؟
۱۴- بحث SLA (توافق‌نامه سطح خدمات) در خصوص سامانه نسخه الکترونیکی بین تامین اجتماعی و شرکت‌ها و سازمان غذا و دارو و غیره در چه وضعیتی است؟
۱۵- ما با آمارهای بالای ۹۰درصدی در تحقق طرح نسخه الکترونیکی در اقصانقاط کشور مواجه هستیم که ادعا می‌شود در مدت کوتاهی از اجرای طرح محقق شده است. سوال اینجاست که چرا برای اندک پیشرفت نهایی طرح تا پایان سال زمان خواسته شده است؟
۱۶- در صورت اختلال‌های گسترده یا طولانی در سامانه به هر دلیل چه پیش بینی‌هایی انجام شده است؟
۱۷- برای حملات سایبری و امنیت چه کرده‌اید؟ با توجه به اینکه سامانه ناچارا متمرکز است و آسیب‌پذیری را بالا می‌برد.
۱۸- زمان بالای صدور نسخه الکترونیکی یکی از موانع اجرای طرح است، برای این مهم تدابیر خاصی در دستور کار دارید یا این زمان غیرقابل اصلاح است؟
۱۹- لطفا آماری از درآمدهای سازمان تامین اجتماعی قبل و بعد از اجرای طرح نسخه الکترونیکی ارایه فرمایید.
۲۰- عدم الزام پزشکان به صدور الکترونیکی نسخه‌ها به طولانی شدن کار داروخانه‌ها برای ثبت سیستمی داروها و خسارت ایشان منجر شده است. برای این موضوع چه برنامه‌ها و اقداماتی در دستور کار است؟
۲۱- بر اساس اخبار و اطلاعات منتشره، تعدد برندها و کدهای دارویی که باعث اشتباه در ثبت دارو و گاهی تحمیل هزینه به بیمار می‌شود ، ثبت نشدن برخی نسخ توسط پزشک و عدم عقد قرار داد برخی پزشکان با بیمه‌ها از دیگر مشکلات این طرح است. در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟
۲۲- بنا بر اظهارات معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت در اجرای نسخ الکترونیک در شرایط فعلی به علت عدم یکپارچکی خدشه‌ای به امنیت اسناد وارد شده و امنیت اطلاعات بیماران با تهدید مواجه است. این گزاره را تایید می‌کنید؟
۲۳- در حال حاضر از نظر سازمان تامین اجتماعی مهم‌ترین مشکلات و موانع تکمیل نسخه الکترونیکی چیست؟