تمایلِ روز افزونِ استفاده از موبایل بهجای دسکتاپ برای وبگردی
اهمیت تجزیهوتحلیل دادهها در کسبوکارهای مختلف قابل کتمان نیست. بازاریابان دیجیتالی که به ابزار دادهها مجهز هستند، قدرت پیشبینی و تجزیهوتحلیل بینظیری در اختیار دارند که به کمک آن میتوانند درستترین تصمیمات را برای سازمان خود اتخاذ کنند. بررسی رفتار کاربران در فضای وب موضوعات بسیار مهمی است که آگاهی از آن میتواند به مسیر اجرای کمپینها از سوی برندهای مختلف سمتوسو بدهد.
در سالهای اخیر، شرکتهای بزرگ، هرساله گزارشی از یک سال فعالیت خود در حوزههای مختلف منتشر میکنند. یکتانت نیز باتوجهبه اینکه در حوزهٔ بسیار وسیعی فعالیت داشته و رهبری تبلیغات آنلاین در ایران را بر عهده دارد، گزارش سالانهٔ خود از بازار تبلیغات آنلاین در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده است.
ماهیت اصلی گزارش یکتانت، بررسی رفتار کاربران وب بوده و در آن، اطلاعات کاملی را در اختیار کسبوکارها قرار داده و به آنها کمک میکند برای معرفی محصول خود بهترین بستر را انتخاب کنند. در این مطلب نگاهی به برخی از آمارهای منتشر شده در گزارش سالانهٔ یکتانت تحلیل و تأثیر آن بر تصمیمگیری واحدهای دیجیتال مارکتینگ شرکتها بررسی شده است.
یکتانت در سال ۱۴۰۰، به طور میانگین ماهانه در ۱۲۸ میلیون دستگاه موبایل و دسکتاپ تبلیغات خود را نمایش داده و با بیش از ۲۳۰۰ وبسایت نمایشدهنده فعال همکاری کرده است. در پنج سالی که از شروع به کار یکتانت میگذرد بیش از ۵۵ هزار کسبوکار از خدمات این پلتفرم استفاده کردهاند. ۲۲ هزار عدد از این کسبوکارها در سال ۱۴۰۰ همکاری خود را با یکتانت آغاز کردهاند.
باتوجهبه پیشتازی یکتانت در بسیاری از سرویسهای ارائه شده در بازار تبلیغات آنلاین کشور و دسترسی به تعداد زیادی از ناشران، کسبوکارها و کاربران وب فارسی که در بالا به آن اشاره شد، نتایج و اعداد بهدستآمده از گزارش سال ۱۴۰۰ این شرکت میتواند دید درستی از بازار تبلیغات آنلاین کشور بدهد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به برخی از آمارهای منتشر شده در گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال ۱۴۰۰٫
پاسخگویی به تمام نیازهای حوزه دیجیتال مارکتینگ با یکتانت
هنگام انتشار گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال ۱۳۹۹، خانواده یکتانت شامل ۸ کسبوکار توسعه داده شده و یک شرکت به نام نوین هاب بود که بر روی آن سرمایهگذاری کرده بود. در سال ۱۴۰۰ آکادمی نووا به بیزینس لاینهای یکتانت اضافه شد و علاوه بر نوین هاب، یکتانت، بر روی ایران سامانه سرمایهگذاری کرد.
بیزینس لاینهای یکتانت در پایان سال ۱۴۰۰ عبارتاند از: نجوا (سرویس بازاریابی بازگشتی)، تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)، جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ)، هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)، ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)، چاووش (شبکه همکاری در فروش)، یکلینک (ابزار تجمیع لینکها)، فرستادز (سرویس تبلیغات در گوگل) و نووا (آکادمی تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ).
علاوه بر این یکتانت در سال ۱۴۰۰ راند دوم سرمایهگذاری بر روی نوین هاب (پلتفرم هوشمند مدیریت شبکههای اجتماعی) را انجام داد و در اسفند ۱۴۰۰، این شرکت بر روی ایران سامانه که در زمینهٔ توسعهٔ سامانههای تخصصی تحت وب فعالیت میکند سرمایهگذاری کرد.
در پایان سال ۱۴۰۰، تیم یکتانت ۴۱۷ نفره شد. تیم جوان یکتانت با میانگین سنی ۲۶ سال، با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز دنیا و مبتنی بر هوش مصنوعی، تلاش میکند تا پکیج کاملی از تبلیغات آنلاین را در اختیار کسبوکارها قرار دهد. در این متن، ابتدا دادههای مربوط به کسبوکارها بررسی میشود. پس از آن به سراغ دادههای مربوط به کاربران وب میرویم و در انتها دادههای مربوط به وبسایتهای نمایشدهنده بررسی خواهد شد.
تبلیغات در موبایل یا دسکتاپ؟ مسئله این است!
با گسترش استفاده از موبایل برای وبگردی روزانه توسط کاربران، اهمیت این مدل از وبگردی در دنیای تبلیغات برجسته شد. بر همین اساس، هنگام طراحی بخشهای مختلف یک کمپین تبلیغاتی همچون لندینگپیج بایستی به نمایش آن در دستگاههای موبایل و دسکتاپ و تفاوتهای آنها توجه کرد. یکتانت نیز، امکان انتخاب گزینهٔ نمایش تبلیغات در موبایل یا دسکتاپ را در هنگام ساخت کمپین برای تبلیغکنندگان فراهم کرده است تا تبلیغکنندگان در این زمینه قدرت انتخاب داشته باشند.
بر اساس تحلیلهای صورتگرفته در تبلیغات آنلاین، کاربران هنگام استفاده از موبایل، رفتار متفاوتی نسبت به زمان استفاده از دسکتاپ از خود نشان میدهند. به همین دلیل، توصیه میشود که برای نمایش تبلیغات در موبایل و دسکتاپ کمپینهای متمایزی ساخته شود. بهطورکلی، تفکیک کردن دستگاه نمایش، به بهینهسازی راحتتر کمپینها کمک میکند. بر مینای نمودار زیر، در سال گذشته، در ۴۱ درصد از کمپینهای ساخته شده، نوع دستگاه نمایش تفکیک شده است. ایدئال طراحی کمپین تبلیغاتی آنلاین این است که این عدد به ۱۰۰% برسد و هر کمپینی برای دستگاههای موبایل و دسکتاپ به صورت جداگانه طراحی شود.
آمارهای مربوط به بررسی رفتار کاربران وب نشان میدهد که در سال ۱۳۹۹، میزان استفادهٔ کاربران از موبایل به نسبت دسکتاپ، ۸۳% به ۱۷% بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۸۸% به ۱۲% رسیده است. اقبال بیشتر کاربران به موبایل برای وبگردی پیام مشخصی برای تبلیغکنندگان دارد.
در نمودار زیر، میزان محبوبیت کمپینهای ویدئویی در بین کسبوکارهای مختلف نمایشدادهشده است. بر اساس این جدول، حوزۀ حملونقل با اختلاف زیادی نسبت به دیگر حوزهها از تبلیغات ویدئویی استفاده میکند. پس از حملونقل نیز حوزههای سفر و گردشگری و املاک قرار دارند. حوزههای بازی، مد و پوشاک و تجهیزات صنعتی کمترین تمایل را به استفاده از کمپینهای ویدئویی در سال ۱۴۰۰ از خود نشان دادهاند.
در جدول زیر، میزان استفادهٔ کسبوکارهای حوزههای مختلف از تبلیغات موبایلی نشاندادهشده است. بر اساس این جدول، در بین حوزههای مختلف، کسبوکارهای فعال در حوزهٔ سرگرمی و حملونقل بیشتر از سایر حوزهها از تبلیغات موبایلی استفاده کردهاند. لازم به توضیح است که در کمپینهای موبایلی، تبلیغات در اپلیکیشنها نمایش داده میشود.
افزایش درآمد ۷۲درصدی نمایش دهندگانِ همکارِ یکتانت نسبت به سال گذشته
در سال ۱۴۰۰ یکتانت در مجموع با بیش از ۲۳۰۰ وبسایت نمایشدهنده همکاری داشته که از این تعداد ۱۹۳۸ وبسایت از جایگاههای همسان و ۸۰۳ وبسایت از جایگاههای بنری برای نمایش تبلیغات در سایت خود استفاده کردهاند. درآمدی که یکتانت در سال ۱۴۰۰ در مجموع برای نمایشدهندگان ایجاد کرده نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۲% افزایش داشته است.
وبسایتهای همکار با یکتانت از تمامی استانهای کشور بوده و یکتانت توانسته برای وبسایتهایی از سراسر کشور درآمدزایی کند. استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین سهم را از مبدأ وبسایتهای نمایشدهندهٔ یکتانت به خود اختصاص دادهاند.
یکی دیگر از دادههای منتشر شده در گزارش سالانهٔ یکتانت مربوط به نسبت ترافیک وبسایتهای نمایشدهندهٔ یکتانت برای موضوعات مختلف در دسکتاپ و موبایل است. مقایسهٔ ترافیک موبایل و دسکتاپ نشان میدهد که موضوعات سیاسی و اجتماعی در صدر قرار دارند. مقام دوم در موبایل به موضوعات آهنگ و موسیقی و در دسکتاپ به موضوعات ورزشی اختصاص دارد. موضوعات فرهنگی و هنری و سینما، فیلم و سریال در دسکتاپ بیشتر پیگیری میشوند و موضوعات مربوط به پزشکی و سلامت از جایگاه بالاتری در موبایل به نسبت دسکتاپ برخوردار هستند.
تشخیص بیش از ۲۰۰ میلیون کلیکهای تقلبی در سال ۱۴۰۰
کلیکهای تقلبی یکی از دغدغههای تبلیغکنندگان در دنیای تبلیغات آنلاین به شمار میروند. یکتانت مدعی است که با استفاده از هوش مصنوعی و توسعه الگوریتمهای دقیق، از بهترین روشهای موجود برای شناسایی کلیکهای تقلبی استفاده میکند. به کمک این الگوریتمها، کلیکهای تقلبی در لحظه شناسایی میشود و هزینهای بابت آنها از پنل تبلیغکنندگان کسر نمیشود. بنا بر اعلام یکتانت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ میلیون کلیک بهعنوان کلیک تقلبی شناخته شده و از کسر مبلغ آنها از پنل تبلیغکنندگان جلوگیری شده است. لازم به ذکر است که گاهی پس از کسر مبلغ از پنل تبلیغکننده، تقلبی بودن کلیک تشخیصدادهشده که در این موارد، مبلغ کسر شده به شارژ پنل تبلیغکننده استرداد میشود.
علاوه بر موارد اشاره شده در بالا، اطلاعات، گزارشها و دادههای بسیار دیگری در گزارش سالانهٔ یکتانت وجود دارد که برای مشاهدهٔ متن کامل آن، روی این لینک کلیک کنید.