فعالیت غیر قانونی تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای بین شهری
فعالیت غیر قانونی تاکسی‌های اینترنتی در مسیرهای بین شهری

آی‌سی‌تی نیوز – سایت ها و اپلیکیشن ها در بخش در حمل و نقل بین شهری به صورت غیرقانونی به فعالیت در امر حمل و نقل بین شهری مسافر می پردازند. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به قوانین و مقررات جاری در بخش حمل و نقل جاده ای، […]

آی‌سی‌تی نیوز – سایت ها و اپلیکیشن ها در بخش در حمل و نقل بین شهری به صورت غیرقانونی به فعالیت در امر حمل و نقل بین شهری مسافر می پردازند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با توجه به قوانین و مقررات جاری در بخش حمل و نقل جاده ای، هرگونه حمل و نقل عمومی مسافر در راه های بین شهری باید در چارچوب قوانین موجود صورت گیرد.

به گزارش تین نیوز، داریوش امانی افزود: حمل و نقل عمومی مسافر در راه های بین شهری طبق قانون باید تحت پوشش شرکت های مسافربری بین شهری دارای مجوزهای لازم از این سازمان باشد و در صحابت اسناد حمل و نقل و توسط ناوگان پلاک عمومی و با رعایت سایر شرایط و مقررات قانونی، صورت پذیرد.

وی عنوان کرد: بر این اساس فعالیت مسافربری سایت ها و اپلیکیشن های بدون رعایت مقررات یاد شده در راه های بین شهری غیر مجاز و برخلاف قانون است.

امانی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخالفات رانندگی، فعالیت حمل و نقل عمومی مسافر از طریق شرکت یا موسسه ای امکان پذیر است که دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر از طرف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باشد.

به گفته وی هرگونه اقدام به جابجایی مسافران در جاده های کشور بدون اخذ مجوز و بدون لحاظ نکات فنی و ایمنی، ضمن برهم زدن نظم کنونی در حمل و نقل کشور، برای مسافران و دیگر ترددکنندگان در راه های کشور مخاطره آمیز بوده و مورد تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست.

امانی با بیان این که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جهت حفظ و تامین حقوق شهروندی و استیفای حقوق مسافران در سفرهای بین شهری همواره پیگیر رفع موانع و مشکلات بخش از جمله جلوگیری از دلالی و روش های غیر مجاز جذب مسافر و برخورد قاطع با متخلفان بوده است، عنوان کرد: ولی با وجود پیگیری این سازمان، برخی نخلفات مانند فعالیت غیر مجاز سایت ها و اپلیکیشن های اینترنتی در حمل و نقل بین شهری مسافر، کماکان به قوت خود باقی است.

این مقام دولتی ادامه داد: ضمن این که در بخش حمل ونقل بین شهری، فعالیت شرکت های ارایه کننده خدمات اینترنتی مرتبط با حمل و نقل مسافر باید با رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی ربط از جمله این سازمان صورت پذیرد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: بر این اساس، سایت ها و اپلیکیشن ها در بخش در حمل و نقل بین شهری به صورت غیرقانونی به فعالیت در امر حمل و نقل بین شهری مسافر می پردازند.

امانی این موضوع را در بخشی از نامه به معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد و افزود: فعالیت سایت ها و اپلیکیشن های فعال در بخش حمل و نقل بین شهری با توجه به عدم رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده برای موجب مشکلات عدیده ای در حمل و نقل بین شهری مسافر شده به نحوی که تعداد آنها رو به افزایش است و تحت عناوین مختلف بدون اخذ مجوز از این سازمان به فعالیت پرداخته و موجب نارضایتی و بروز اعتراض رانندگان و شرکت های حمل و نقل بین شهری و صنوف ذیربط شده است.

وی در پایان خواستار جلوگیری از فعالیت متخلفان و انجام اقدامات لازم در این زمینه شد.

به گزارش تین نیوز، پیش از این رانندگان سواری کرایه شخصی در چند مورد از فعالیت گسترده تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ و ماکسیم در بخش حمل و نقل مسافری بین شهری خبر داده و اعتراضات خود به این موضوع را نیز رسانه ای کرده بودند.

به طوری که رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های مسافربری کرج آذر ماه سال ۱۴۰۰ در نامه ای به راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز رسیدگی به موضوع حضور خودروهای مسافربری شرکت اینترنتی ماکسیم در حمل و نقل بین شهری را خواستار شده . گفته بود: اخیرا شرکت ماکسیم که در سفرهای درون شهری به صورت اینترنتی فعالیت می کند به حمل و نقل مسافری بین شهری نیز ورود کرده و جابجایی مسافر انجام می دهد.