آی‌سی‌تی نیوز – معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد که شاید کمترین بخش آن، کاهش مصرف کاغذ باشد، در عین حال امکان شناسایی و نشان‏دار شدن بیمار برای هر اقدام و خدمت مراقبتی و درمانی، شناسائی و امکان حمایت از بیماران نیازمند، […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیک از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد که شاید کمترین بخش آن، کاهش مصرف کاغذ باشد، در عین حال امکان شناسایی و نشان‏دار شدن بیمار برای هر اقدام و خدمت مراقبتی و درمانی، شناسائی و امکان حمایت از بیماران نیازمند، جلوگیری از جعل و تخلف و سوء استفاده از نسخ کاغذی،کاهش تقاضای القایی و … از نتایج استقرار نسخه الکترونیک محسوب می‌‏شوند.

مهدی رضایی با اشاره به اینکه هم اکنون برنامه نسخه الکترونیک در ۲۹ استان‏ به طور کامل (بیش از ۹۵ درصد نسخ) استقرار یافته و کلیه نسخ و اسناد تشخیصی درمانی به صورت الکترونیک مبادله می‏‌شود، گفت: در مراحل اولیه و تا زمان آشنایی کامل پزشکان با فرایند نسخه‏ نویسی الکترونیک، کندی در تجویز نسخ، امری طبیعی است ولی با کسب مهارت و استفاده از قابلیت‏‌های برنامه این مشکل تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد. در این راستا استفاده از نرم‏ افزارهای مورد تایید، با قابلیت‏‌های متنوع، متناسب با نیاز و سلیقه کاربران می‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: اگرچه تامین زیر ساخت لازم جهت دسترسی پایدار به بستر اینترنت و برق در حوزه عملکرد و وظایف این سازمان نیست، با این حال پیگیری‏‌های لازم از مبادی مربوطه انجام شده است. جهت استحقاق‏ سنجی در مواقع اضطرار و قطعی مسیر نسخه‏ نویسی، کد دستوری #۱۶۶۶* برای دریافت وضعیت بیمه‏ ای فرد، عملیاتی است.

معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، افزود: در سامانه نسخه الکترونیک راهکارهایی برای صرفه ‌جویی در زمان ویزیت بیماران پیش‌بینی شده است، از جمله ایجاد نسخ پرکاربرد حاوی خدمات و دارو که پزشکان در هر بار ویزیت بیمارانی با علائم مشابه می‌توانند از این ابزار استفاده کنند و در این صورت دیگر نیازی به انتخاب و ثبت مجدد دارو و خدمات نخواهند داشت. از سوی دیگر استفاده از نرم ‏افزارهای مورد تایید، با قابلیت‏‌های متنوع، متناسب با نیاز و سلیقه کاربران می‏‌تواند کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به معماری سامانه نسخه الکترونیک، سازمان بیمه سلامت ایران تاکیدی به استفاده از پنل خود جهت استقرار نسخه الکترونیک ندارد. در این راستا اقدام به صدور گواهی برای شرکت‏‌های نرم ‏افزاری که سرویس‏‌های نسخه الکترونیک را پیاده‏ سازی می‌کنند، کرده است. لذا مراکزی که از نرم ‏افزارهایی برای مدیریت داخلی خود استفاده می‏ کنند، در صورتی که شرکت مربوطه گواهی آزمایشگاه سازمان الکترونیک بیمه سلامت را دارا باشد، نیازی به درج مجدد نسخه در پنل سلامت را ندارد.

رضایی گفت: نسخه‌نویسی الکترونیک از جنبه‌های مختلف اهمیت دارد که شاید کمترین بخش آن، کاهش مصرف کاغذ باشد. امکان شناسایی و نشان‏دار شدن بیمار برای هر اقدام و خدمت مراقبتی و درمانی، شناسائی و امکان حمایت از بیماران نیازمند، جلوگیری از جعل و تخلف و سوء استفاده از نسخ کاغذی، جلوگیری از خطاهای ناشی از ناخوانا بودن نسخ کاغذی، کاهش تداخلات دارویی، کاهش تقاضای القایی و علاوه بر این فراهم‏ سازی بستر تحقق پرونده الکترونیک سلامت، حداقل نتایج استقرار نسخه الکترونیک محسوب می‌‏شوند.

وی همچنین گفت: برای بهینه‌سازی زیر ساخت‌های سخت‌افزاری مطب پزشکان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین در خصوص آموزش پزشکان، فایل‌های متعدد آموزشی در پلتفرم‌های مختلف تهیه و در سایت‌هایی نظیر آپارات قرار گرفته است که کاربران با مراجعه به این سایت‌ها دسترسی به این محتوای آموزشی خواهند داشت. علاوه بر این آموزش‌ پزشکان و مراکز به صورت مستمر توسط ادارات کل استانی بیمه سلامت در حال انجام و مشکلات نیز به طور متمرکز از طریق مرکز ۱۶۶۶ و همچنین گروه‌های پشتیبانی واتساپی سازمان پاسخ داده می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت ایران، وی در خاتمه بیان کرد: این سازمان ضمن استقبال از ارسال نقطه نظرات فنی و ارزشمند جامعه پزشکی و سایر ارائه‏ دهندگان خدمات سلامت، آمادگی خود را جهت تشکیل جلسات مشترک به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر از نظرات فنی و تخصصی ایشان در انجام هر چه مطلوب‌تر تکالیف قانونی محوله اعلام نموده و اعتقاد دارد، پیشرفت و ارتقای برنامه‏‌های موجود با هم‏دلی، همکاری و هم‏ افزایی کلیه ذینفعان حوزه سلامت، تحقق خواهد یافت.