گوشی و تبلت را از کودکان خود دور کنید
گوشی و تبلت را از کودکان خود دور کنید
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز -گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایلی که به اینترنت متصل می‌شوند، جایگاه ویژه‌ای در زندگی روزمره ما پیدا کرده‌اند، امروزه حتی بچه‌های کوچک نیز از طرفداران پَر و پا قرص گوشی‌های هوشمند هستند.

به گزارش­ بهداشت نیوز؛ ­ضروری است که والدین در وهله اول قوانینی دقیق و اساسی درخصوص زمان استفاده از این وسایل برای بچه‌ها وضع کنند و­ اهمیت احترام به این قوانین را برای ایشان توضیح دهند و آن‌ها را از عواقب ناشی از نادیده گرفتن این قوانین و پیامد‌های ناگوار و غیرقابل جبرانی که اعتیاد به این وسایل هوشمند­بر سلامت روحی و جسمی آن‌ها خواهد داشت، ­ مطلع سازند.
گوشی‌های هوشمند و سایر اشیاء متصل مانند تبلت‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما هستند. چه در زندگی خصوصی، حرفه‌ای و چه حتی در تعطیلات، هیچ کس نمی‌تواند بدون این اشیاء گران‌بهای پیشرفته دوام بیاورد و از آن‌ها صرفنظر کند.
حتی جوان‌ترین افراد نیز تمایلی بیش از حد به این وسایل دارند، به‌طوری که این وضعیت نوعی وابستگی خاص و چه بسا اعتیاد ایجاد می‌کند و قطعاً در دراز مدت بر سلامت عمومی بدن تاثیرات غیرقابل جبرانی خواهد گذاشت. ­
براساس تحقیقاتی که اخیراً صورت گرفته است، افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله، هر کدام به‌طور متوسط ۷۳ دقیقه در روز را به گشت و گذار در اینترنت اختصاص می‌دهند و عموماً دسترسی آن‌ها به اینترنت از طریق گوشی‌های هوشمند است. جالب است بدانید که این عدد روز به روز افزایش می‌یابد.
بدون شک مغز کودکان و به‌طور خاص خردسالان، نسبت به پیامد‌هایی که قرار گرفتن بیش از حد یا حتی اعتیاد به صفحه نمایش می‌تواند ایجاد کند، حساس‌تر است.
اثرات تشعشعات تلفن‌های هوشمند و سایر تلفن‌های همراه منجر به اختلال در تمرکز می‌شود. البته لازم به ذکر است که اختلال خواب، میگرن یا حتی سرطان نیز از دیگر عوارض وابستگی به تلفن‌های هوشمند به شمار می‌روند. موفقیت تحصیلی کودکان در ادامه این عادت بد، به شدت مختل می‌شود.
علاوه بر این، جالب است بدانید که استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها برای مصرف شخصی در مدارس ابتدایی و راهنمایی کشور فرانسه از آغاز سال تحصیلی ۲۰۱۸ ممنوع شده است.
مطالعه‌ای اخیراً انجام شده و در آن اثرات مضر استفاده از گوشی‌های هوشمند، به‌ویژه در میان جوان‌ترین افراد جامعه مورد بررسی قرار گرفته است. ­این مطالعه توسط دو دانشگاه آمریکایی انجام شده است. براساس آن، میان کاهش انگیزه در نوجوانان آمریکایی و زمان اختصاص داده شده به وسایل ارتباطات الکترونیکی و صفحه نمایش از جمله گوشی‌های هوشمند و سایر تبلت‌ها، رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد.
این تحقیق اثبات کرد که انگیزه بالا و حال خوب روحی، وقتی که نوجوانان زمان بیشتری را روی صفحه‌های‌نمایش خانگی می‌گذراندند، پایین‌تر بوده است.
محققان این مطالعه، پروفسور ژان تونگ و کیثکَمپبل، بر این باور هستند که زمان صرف شده روی تلفن‌های هوشمند یک علت جدی، اما قابل پیشگیری در شکل‌گیری مشکلات سلامت روان محسوب می‌شود و لازم است تا مجموعه عواملی که درنهایت سلامت روان بچه‌ها را تهدید می‌کنند، شناسایی شوند.
به عقیده این متخصصان، والدین و معلمان باید زمانی که بچه‌ها در حین تماشای تلویزیون، مطالعه، گفتگو با دیگران، غذا خوردن یا حتی ورزش کردن صرف جستجوی آنلاین بر روی گوشی‌های هوشمند خویش می‌کنند، با درایت کامل مدیرت کنند.
این مطالعه همچنین نشان داد که حتی استفاده متوسط از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به مدت چهار ساعت در روز، زیان به نسبت بالاتری دارد نسبت به زمانی که بچه‌ها کم‌تر از یک ساعت در روز را به این قضیه اختصاص می‌دهند. درحقیقت حتی استفاده کم از این گوشی‌ها نیز ضررش بیشتر از فایده‌اش است و عملاً این وسایل فایده‌ای چندانی برای بچه‌ها ندارند و درنهایت این سلامت روان بچه‌ها است که قربانی می‌شود.
بنابراین، کودکان خردسالی که به‌طور منظم از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها استفاده می‌کنند، نسبت به کودکانی که دسترسی کمتری به این اشیاء دارند یا اصلاً دسترسی ندارند، سریع‌تر عصبانی می‌شوند و از کوره در می‌روند. آن‌ها به سرعت صبرشان را از دست می‌دهند و در مواقع بحران، عملاً تسلطی بر خویش ندارند و نمی‌توانند خود را آرام و کنترل کنند.
در میان نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ ساله‌ای که در این تحقیق حضور داشتند، بیش از چهار نفر از هر ده شرکت کننده (۴۲.۲ ٪ از شرکت‌کنندگان)، بیشتر از هفت ساعت در روز را روی یکی از صفحات نمایش خانگی سپری می‌کردند و در عمل، از انجام تکالیف مدرسه باز می‌ماندند.
در میان افراد ۱۱ تا ۱۳ ساله، از هر یازده نفر، یک نفر از آن‌ها (۹ درصد از شرکت‌کنندگان) روزانه یک ساعت را به یکی از صفحات هوشمند خانگی اختصاص داده بود و عجیب اینجا بود که حتی این یک ساعت به ظاهر کوتاه نیز کنجکاوی و علاقه به یادگیری چیز‌های جدید را در وی مختل کرده بود.
علاوه بر این، اگر اعتیاد به صفحه نمایش ایجاد شود، این واقعیت که وقت خود را با تلفن هوشمند یا تبلت سپری کنند، به آن‌ها سرخوشی و حتی آرامش بی‌حد می‌دهد، به‌طوری که بدون این وسایل هوشمند، آن‌ها به راحتی عصبانی می‌شوند و از کوره درمی‌روند، حالتی که در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به شکل‌گیری نوعی اضطراب در فرد شود.
بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که بچه‌ها و به‌ویژه خردسالان در معرض بیش از حد گوشی‌ها و تبلت‌ها قرار بگیرند. متخصصان روانشناسی کودک، همواره اعتیاد بچه‌ها به این وسایل الکترونیکی را هشدار می‌دهند و از والدین­ تقاضا می‌کنند که نسبت به این قضیه حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.