هشدار: پیامک‌های قضایی لینک پرداخت ندارد
هشدار: پیامک‌های قضایی لینک پرداخت ندارد

آی‌سی‌تی نیوز – اخیراً از منبع جعلی و با نام ادعایی قوه قضائیه، پیامک‌هایی به تلفن همراه برخی شهروندان ارسال می‌شود با موضوع شکایت علیه آنها که با سوء قصد کلاهبرداری فرستاده شده‌اند. به گزارش تسنیم؛ استفاده از عنوان قوه قضائیه به دلیل ایجاد هیجان آنی، موضوع در دست کار فیشینگ‌ها و یا همان کلاهبرداران […]

آی‌سی‌تی نیوز – اخیراً از منبع جعلی و با نام ادعایی قوه قضائیه، پیامک‌هایی به تلفن همراه برخی شهروندان ارسال می‌شود با موضوع شکایت علیه آنها که با سوء قصد کلاهبرداری فرستاده شده‌اند.
به گزارش تسنیم؛ استفاده از عنوان قوه قضائیه به دلیل ایجاد هیجان آنی، موضوع در دست کار فیشینگ‌ها و یا همان کلاهبرداران و دزدان اینترنتی است که بتوانند با سوء‌استفاده از این عنوان، اهداف غیرقانونی خود را محقق سازند. اخیراً با افزایش گله‌مندی شهروندان در فضای مجازی مواجه هستیم که با عنوان قوه قضائیه اسیر کلاهبرداران و هکرها شده‌اند و بخشی از موجودی حساب‌های بانکی آنها به سرقت رفته است.

دو متن زیر را بخوانید:

“قوه قضایی – شکوائیه‌ای علیه شما با کد رهگیری … در تاریخ … علیه شما در دادگستری انقلاب صادر شده برای پیگیری شکایت خود وارد درگاه ملی قوه قضایی به آدرس زیر شوید …”

“ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه – در حساب کاربری شما در سامانه ایلاغ شکوائیه با کد رهگیری … از شعبه ۲۴ کیفری دادسرای انقلاب ارجاع گردید. جهت مشاهده شکوائیه بر روی لینک کلیک کنید …”

آنچه خواندید دو نمونه از پیامک‌های جعلی است که کاربران در صورت فریب خوردن لینک معرفی شده را فشرده و در صورت ادامه دادن پروسه پیشنهادی که واریز اینترنتی مبلغی ناچیز در حد ۵ تا ۱۰ هزار تومان است دچار فیشینگ شده و ممکن است موجودی حساب خود را از دست دهند.

نکته جالب اینکه دامنه رسمی اینترنت در کشور ما ir است و در پیامک‌های جعلی نخستین چیزی که خودنمایی می‌کند استفاده از دامنه‌های غیررسمی و متعلق به کشورهای دیگر است و طبیعی است که سامانه “عدل ایران” (adliran) قوه قضائیه با دامنه ir ثبت شده و فعالیت می‌کند و خدمات ارائه می‌دهد.

کما اینکه پیگیری شکوائیه‌ها از طریق سامانه ثنا ممکن است و شهروندان باید نسبت به افتتاح حساب خود در این سامانه اقدام کنند و اگر روند ثبت‌نامی را طی نکرده باشند، امکان ارتباط دیجیتالی را نخواهند داشت و ابلاغیه‌ها به صورت فیزیکی به خوانده تحویل داده می‌شود. کما اینکه پیامک‌ها و ابلاغیه‌های سامانه ثنا هم بدون لینک هستند و فقط شماره رهگیری را به خوانده اعلام می‌کند.

دریافت وجوه قانونی در قوه قضائیه به‌صورت الکترونیکی نیست و با دریافت فیش و واریز نقدی در شعب بانک‌ها ممکن است.

بنابراین شهروندان مراقب باشند که اسیر دام کلاهبرداران نشوند و به همه پیامک‌های دریافتی به ادعای ارسالی از سوی قوه قضائیه اعتماد نکنند.

توصیه می‌شود افراد برای مشاهده ابلاغ قضائی هیچگونه وجهی را پرداخت نکنند و همچنین کاربران می‌توانند برای اطمینان به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضائی به نشانی www.eblagh.adliran.ir مراجعه و از این طریق ابلاغ قضائی خود را بررسی کنند.

همچنین شهروندان در صورت دریافت پیامک‌های مشکوک و حاوی لینک پرداخت می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی سامانه ثنا از صحت پیامک ارسال شده و یا تماس تلفنی با سایر شماره تلفن‌های رسمی قوه اطمینان حاصل کرده و یا موارد مشکوک و کلاهبرداری را به پلیس فتا اطلاع دهند.