<span style='color:#787878;font-size:12px;'>وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات</span><br/>شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات</span><br/>شبکه ملی اطلاعات کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت دارد

آی‌سی‌تی نیوز – عضو شورای عالی فضای مجازی؛ میزان تکمیل شبکه ملی اطلاعات را کمتر از ۳۰ درصد دانست و تاکید کرد: با توجه به این که نیاز‌های جامعه به این شبکه هر روز بیشتر می‌شود، باید سرعت تکمیل این شبکه افزوده شود. رضا تقی پور در مصاحبه با صدا و سیما، با ابراز تاسف […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو شورای عالی فضای مجازی؛ میزان تکمیل شبکه ملی اطلاعات را کمتر از ۳۰ درصد دانست و تاکید کرد: با توجه به این که نیاز‌های جامعه به این شبکه هر روز بیشتر می‌شود، باید سرعت تکمیل این شبکه افزوده شود.

رضا تقی پور در مصاحبه با صدا و سیما، با ابراز تاسف از ایجاد وقفه در تکمیل شبکه ملی اطلاعات در سال‌های گذشته افزود: این شبکه به نحوی است که اولا پهنای باند بسیار زیادی می‌طلبد و دوم این که موضوع مدیریت هزینه‌ها برای آن مطرح است، زیرا با توجه به این که اطلاعات به طور کامل در شبکه داخلی گردش می‌کند، طبعا هزینه نهایی برای کاربران باید خیلی پایین‌تر از هزینه‌های کنونی باشد.
وی درباره آخرین اقدامات برای تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: وزیر ارتباطات، ساختار خاصی را برای تکمیل این شبکه پیش بینی کرده، به نحوی که در این وزارت خانه، یکی از معاونانش را با حفظ سمت به عنوان مجری طرح منصوب کرده که از مدیران قوی است.
آقای تقی پور افزود: در بودجه سال آینده نیز اعتبار قابل توجه و کافی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات اختصاص داده شده است که امیدوارم مجلس نیز آن را به طور کامل تصویب کند.
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: اقدامات اولیه و آماده سازی برای سرعت دادن به تکمیل شبکه ملی اطلاعات انجام شده است و امیدوارم با افزایش سرعت تکمیل این شبکه، شاهد بهره برداری از آن باشیم که منافع بسیاری را برای مردم و دستگاه‌های اجرایی دارد و در شکل گیری فضای سایبری ملی نیز شاهد سرعت بیشتر خواهیم بود.
وی درباره میزان پیشرفت این شبکه گفت: در گذشته، ارقامی درباره پیشرفت آن ارائه شده است که کارشناسان درباره صحت آن توافق نداشتند، اما پس از آن که طرح جامع شبکه ملی اطلاعات و معماری این شبکه در سال ۹۹ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید، میزان پیشرفت کار و تکمیل آن، قابل اندازه گیری شد با این حال، مرکز ملی فضای مجازی به عنوان ناظر این طرح، ارزیابی در این خصوص نداشته است.
آقای تقی پور پیش بینی کرد: اگر اعتبار کافی برای تکمیل این شبکه اختصاص یابد و مجلس هم با توجه ویژه؛ آن را تصویب کند می‌توانیم انتظار داشته باشیم که تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.
آقای تقی پور در پاسخ به این که شبکه ملی اطلاعات چه زمان باید تکمیل می‌شد تصریح کرد: زمان بهره برداری از این شبکه در برنامه پنجم توسعه درج شده است و در برنامه ششم هم به عنوان تکلیف تکرار شد و باید در سال دوم یا سوم این برنامه به بهره برداری می‌رسید.

 

تقی پور: درصد کمی از قانون حمایت از پیام رسان‌ها اجرا شد

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: این شورا در سال ۹۶ مصوبه‌ای را به تصویب رساند و چارچوب فعالیت پیام رسان‌های داخلی را مشخص کرد، اما طبق مشاهدات این سال‌ها، درصد بسیار کمی از آن اجرا شد.
رضا تقی پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: متاسفانه برخورد‌های دوگانه و خصمانه با ارزش‌های انقلاب اسلامی در فضای مجازی به خصوص از جانب برخی پیام رسان‌های مشخص، سابقه دارد و شاید علت این سابقه بد، نوع برخوردی باشد که در گذشته با این پلت فرم‌ها شده است.
وی افزود: برغم اینکه اکثر این پیام رسان‌ها متعلق به کشور‌هایی است که از منظر قانون خودشان، آزادی بیان، جزو اصول شان محسوب می‌شود و علی القاعده، سانسور محتوا در آن جا نباید وجاهت داشته باشد، اما متاسفانه شاهدیم که در عمل؛ به شکل بسیار خصومت آمیز این اتفاق می‌افتد.
آقای تقی پور گفت: به ویژه، این اتفاق علیه سردار حاج قاسم سلیمانی، قهرمان ملی ما رخ داد و دیدیم که متاسفانه یکی از پیام رسان‌های خارجی محتوای تولیدی مردم ما را سانسور کرد.
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی افزود: نقص قوانین و چارچوب عملکرد شبکه‌های اجتماعی سبب شد که مردم عزیز ما عصبانیت و اعتراضشان را به این برخورد خصمانه نشان دادند به نحوی که واژه ” هیرو ” در سطح جهانی ترند شد و در رتبه نخست قرار گرفت با این حال، متاسفانه این پیام رسان خارجی با کمال وقاحت به کارش ادامه داد.
وی با اشاره به تاثیر این برخورد خصمانه بر ملت ایران تاکید کرد: مردم انتظار دارند که مسئولان برخورد مناسبی در قبال این تحقیر نشان دهند.
آقای تقی پور گفت: البته وزیر ارتباطات یادداشتی خطاب به صاحبان پیام رسان خارجی که محتوا‌های مرتبط با سردار سلیمانی را حذف کرده بود، منتشر کرد و امیدواریم گام‌های بعدی محکم‌تر و مقتدرانه‌تر برداشته شود.
وی همچنین با اشاره به اجرای ناچیز مصوبه سال ۹۶ شورای عالی فضای مجازی در حمایت از پیام رسان‌های داخلی افزود: اگر این مصوبه اجرا شده بود قطعا چارچوب فعالیت پیام رسان‌های خارجی نیز مشخص می‌شد و آنان موظف بودند به ارزش‌های ما احترام گذارند.
عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: متاسفانه، چون این مصوبه اجرا نشد و شاید به این علت که ضمانت کافی برایش وجود نداشت و حتی بالاتر، چون دولتمردان سابق، اراده‌ای برای اجرایش نداشتند شاهدیم که چنین وضعی در اقدام پیام رسان‌های خارجی علیه ارزش‌های ما ایجاد شده است.
آقای تقی پور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی گفت: تاکنون طرح‌های مختلفی در مجلس پیشنهاد شده است که امیدواریم مسیر قانون گذاری به نحوی پیش رود که این مشکلات رفع شود.
وی افزود: اکنون با مشکل حکمرانی اطلاعات در فضای مجازی مواجهیم به نحوی که اطلاعات از کشورمان جمع آوری و خارج از اطلاعات کاربران ایرانی بهره برداری تجاری می‌شود، اطلاعاتی که متاسفانه مردم ما از آن بی بهره اند و نفعش را شبکه‌های خارجی می‌برند.
آقای تقی پور درباره راهکار رفع این مشکل تاکید کرد: قطعا وجود قانون مناسب برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی در برابر عملکرد غیرقانونی شبکه‌های خارج از کشور کمک می‌کند تا کفه و موازنه به نفع داخلی‌ها تغییر کند به نحوی که بتوانند با شبکه‌های خارجی، رقابت مناسب داشته باشند.
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: البته این حمایت‌ها فقط مختص به ما نیست و حتی اروپایی‌ها نیز در مقابل پیام رسان‌های مطرح و به اصطلاح غول‌های آمریکایی به این فکر افتادند که به نحوی باید از کسب و کار شبکه‌های اجتماعی ملی و بومی شان حفاظت کنند تا جلوی یکه تازی خارجی‌ها را بگیرند و آنان را مهار کنند.
وی، برخورد پیام رسان‌های خارجی در نادیده گرفتن حقوق کاربران ایرانی را نقض حاکمیت ملی و انتظار مردم از حاکمیت برای واکنش در این خصوص را بحق دانست.
آقای تقی پور همچنین در پاسخ به این که قانون گذاری برای ساماندهی فضای مجازی در مجلس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ اظهار داشت: اکنون دو طرح در مجلس داریم، طرح نخست؛ طرح یکپارچه سازی اطلاعات ملی که مرحله کمیسیون اصلی را گذرانده است و در نوبت صحن قرار دارد که امیدواریم پس از تصویب بتواند به این موضوع کمک کند.
وی افزود: طرح دیگر، طرح ” حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی ” است که با تصمیم نمایندگان به کمیسیون مشترک سپرده شد و اکنون کلیات آن در حال بررسی است.
کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه فضای مجازی، متشکل از ۲۳ عضو از اعضای کمیسیون‌های مختلف است.
عضو شورای عالی فضای مجازی ابراز امیدواری کرد: در بررسی تخصصی این طرح از دیدگاه نهاد‌های خصوصی، اتحادیه ها، صنوف، سازمان‌های دولتی و ذی نفعان آن لحاظ و بهره برداری شود تا در چند ماه آینده مراحل نهایی و تصویبش را طی کند.
آقای تقی پور گفت: برآورد ما این است که این طرح تا اردیبهشت آینده نهایی شود و یک مرحله نظر شورای نگهبان را نیز دریافت کند.
وی همچنین درباره دیدگاه کارشناسان مختلف برای پشتیبانی از یک پیام رسان قدرتمند داخلی به جای پیام رسان‌های متعدد، اما ضعیف، اظهار داشت: ما هم تا حدی مدافع چنین دیدگاهی هستیم.
آقای تقی پور افزود: البته بیشتر پیام رسان‌های داخلی وابسته به فعالان بخش خصوصی هستند و بسیاری از نیاز‌های شان جنبه مادی ندارد، بلکه به زیرساخت‌ها نیاز دارند که باید آماده شود.
وی گفت: تقریبا هیچ یک از پیام رسان‌های خارجی، زیرساخت‌ها یا ابر ارتباطی و ذخیره‌ای شان مربوط به خودشان نیست و از زیرساخت سایر پیام رسان‌ها استفاده می‌کنند و جالب است که همین پیام رسان‌های خارجی از این که این زیرساخت‌ها را در اختیار پیام رسان‌های ما قرار دهند، دریغ می‌کنند.
رئیس کمیسیون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی تصریح کرد: خبر دقیق دارم که پیام رسان‌های خارجی به بهانه‌های مختلف به ویژه به بهانه تحریم، زیرساخت‌ها را در اختیار پیام رسان‌های ما قرار نداند و امتناع کردند. معنی این اتفاق این است که ما به سرمایه گذاری سنگین نیاز داریم.
آقای تقی پور، سرمایه گذاری ملی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیام رسان‌ها را ضروری دانست و افزود: پیشنهاد ما در گذشته این بود که دولت و نهاد‌های اجرایی در این زمینه سرمایه گذاری کنند البته نه این که خدمات رایگان دهند بلکه حمایت مناسبی از پپام رسان‌های داخلی داشته باشند.
وی، یکپارچه سازی پیام رسان‌های داخلی را از سیاست‌های درست مرکز ملی فضای مجازی برشمرد و گفت: به طور طبیعی برخی پیام رسان‌های داخلی، توسعه بیشتری خواهد یافت و فراگیر خواهد شد و برخی که متناسب با ذائقه مردم عمل نکنند ممکن است در این مسیر، کوچک یا محدود بمانند؛ این قاعده‌ای جهانی است.
آقای تقی پور همچنین درباره حمایت از پیام رسان‌های داخلی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: یکی از موضوعات جدی که اکنون در این لایحه مطرح شده؛ توسعه فیبر نوری است. متاسفانه در سال‌های قبل، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور، الگوی مناسبی نداشته است.
وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: شاید برخی بگویند چرا زمان مسئولیتم در وزارت ارتباطات این حرف‌ها گفته نشد؟ باید بگویم اکنون هر کارشناسی به موضوع نگاه کند کاملا مشخص است که نسبت توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بی سیم در مقایسه با زیرساخت‌های با سیم بیشتر است و نسبت توسعه فناوری فیبر نوری درمقایسه با ارتباطات بی سیم، نسبت درستی نیست و برای این که زودتر به نتیجه برسیم باید شبکه‌های بی سیم را بیشتر توسعه دهیم.
وی گفت: چاره کار این است که ما این نسبت را اصلاح کنیم یعنی در رویکرد و الگویی که به توسعه زیرساخت‌ها نگاه می‌کنیم زیرساخت‌های با سیم یعنی فیبر نوری را بیشتر توسعه دهیم به ویژه آن که در این عرصه از نظر هزینه و پهنای باند، قابل مقایسه با شبکه‌های بی سیم نیست و امکانات و ظرفیت بالایی داریم.
آقای تقی پور افزود: اگر تعداد مشترکان فناوری با سیم را با مشترکان بی سیم مقایسه کنیم، نسبتش ۹ به یک است یعنی ۹ برابر ارتباطات ثابت؛ ارتباط تلفن همراه و پهنای باند موبایلی است.
وی گفت: طبیعی است که این‌ها داخل شبکه، ترکیبی استفاده می‌شود، اما مهم این است که در توسعه ظرفیت آتی، حتما باید به ارتباطات با سیم توجه بیشتری کنیم، چون هزینه اش پایین‌تر و ظرفیتش بیشتر است.
عضو شورای عالی فضای مجازی همچنین درباره ارقام پیشنهادی دولت برای توسعه زیرساخت‌های با سیم در بودجه سال آینده گفت: پیش بینی شده است که اپراتور‌های ثابت، فیبر نوری را توسعه دهند. درباره ارقام پیشنهادی دولت برای توسعه زیرساخت‌های باسیم هم؛ اطلاعات را پس از بررسی لایحه در مجلس ارائه می‌دهیم، چون مشخص نیست که به میزان پیش بینی شده، تصویب شود.