کاسبی با مشکلات نسخه الکترونیکی
کاسبی با مشکلات نسخه الکترونیکی

آی‌سی‌تی نیوز – علی شمیرانی – ظاهرا راه‌اندازی برخی خدمات الکترونیکی بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت نه تنها به تسهیل و تسریع امور منجر نشده، بلکه در روالی معکوس به ماجرایی تلخ تبدیل می‌شوند. هنوز مدت زیادی از خاطره ثبت‌نام اینترنتی خودرو نگذشته که در یک نمونه دیگر، یکی از رسانه‌ها تیتر زده بود «اشتغالزایی با […]

آی‌سی‌تی نیوز – علی شمیرانی – ظاهرا راه‌اندازی برخی خدمات الکترونیکی بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت نه تنها به تسهیل و تسریع امور منجر نشده، بلکه در روالی معکوس به ماجرایی تلخ تبدیل می‌شوند.

هنوز مدت زیادی از خاطره ثبت‌نام اینترنتی خودرو نگذشته که در یک نمونه دیگر، یکی از رسانه‌ها تیتر زده بود «اشتغالزایی با مشکلات سامانه حراج اموال تملیکی!». حالا و با گذشت حدود یک ماه از اجرای طرحی به مراتب بزرگ‌تر و حساس‌تر به نام نسخه الکترونیکی، شاهد گلایه‌های متعدد بیماران و حتی انبوهی از انتقادات برخی مجریان و ذینفعان طرح هم هستیم.
برای آنکه بهتر بدانید اوضاع از چه قرار است بد نیست بدانید، انجمن داروسازان اعلام کرده، به دلیل عدم کدینگ استاندارد و عدم یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، خواه‌ناخواه وقت بیماران با اجرای نسخه الکترونیکی بیشتر از گذشته گرفته خواهد شد! عدم ثبت اطلاعات بیماران در سامانه یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث پاسکاری مردم بین پزشکان و داروخانه‌ها شده است.
عدم اتصال برخی از بخش‌ها و بیمارستان‌ها به سامانه نیز مساله دیگری است که باعث شده روند درمان بیماران به مشکل بخورد. بیمه‌های تکمیلی هنوز به سامانه نسخه الکترونیکی متصل نیستند. تکلیف امضای الکترونیکی بخشی از پزشکان هنوز روشن نیست. رییس کمیته سلامت مجلس هم با اعتراف به وجود مشکلات متعدد می‌گوید، دست‌های پنهانی مانع از اجرایی نسخه الکترونیکی می‌شود.
همچنین در نامه شورای عالی نظام پزشکی خطاب به رییس جمهور آمده است، «هنوز اقدامات قانونی لازم جهت اخذ «گواهی ارزیابی امنیتی افتا» روی سامانه‌های نسخه الکترونیکی بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی انجام نشده و مرکز راهبردی افتا صراحتا سامانه‌های مذکور را فاقد امنیت سایبری لازم اعلام کرده است».
و در نهایت اینکه چالش مشکلات زمان‌های قطع اینترنت و برق و کندی و اختلال سامانه‌ها هم پابرجاست.
توجه داشته باشید که مساله اصلی اینجا اما تنها وجود این مشکلات و ایجاد رنج و هزینه بیشتر برای بیماران نیست؛ مساله اصلی این است که به تمام مشکلات مذکور، آن هم قبل از اجرای طرح، علم و اشراف کامل وجود داشته و با این حال طرح اجرا شده و طبق معمول احدی از متولیان هم بازخواست نشده است.
بازندگان طرح که تقریبا مشخص است که مردم هستند و آنها که می‌توانند، گاه قید نسخه‌ها را زده و پول آزاد می‌دهند؛ اما این که چه کسانی برندگانِ اجرای ناقص طرح نسخه الکترونیکی هستند؛ قضاوت با شما. (منبع:فناوران)