آی‌سی‌تی نیوز – طبق اصلاحیه ای که به شکایت آنتی تراست تگزاس و ۱۵ ایالت دیگر آمریکا علیه گوگل اضافه شده، مدیران ارشد اجرایی گوگل و فیس بوک از توافقنامه ای برای تصاحب بازار تبلیغات آنلاین آگاه بوده اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شاکیان در اصلاحیه شکایت اعلام کرده اند، قرارداد […]

آی‌سی‌تی نیوز – طبق اصلاحیه ای که به شکایت آنتی تراست تگزاس و ۱۵ ایالت دیگر آمریکا علیه گوگل اضافه شده، مدیران ارشد اجرایی گوگل و فیس بوک از توافقنامه ای برای تصاحب بازار تبلیغات آنلاین آگاه بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شاکیان در اصلاحیه شکایت اعلام کرده اند، قرارداد گوگل با فیس بوک «جدای بلو» نامیده شده و ساندار پیچای آن را امضا کرده بود. از سوی دیگر مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی فیس بوک در ایمیلی به آن پرداخته بود.

گوگل ادعا می کند این بخش از اصلاحیه نادرست است و در کل شکایت مذکور پر از موارد غیر صحیح است. سخنگوی شرکت در این باره گفت: ما تصمیم داریم هفته آینده اقدامی برای رد این شکایت انجام دهیم.

فیس بوک که اکنون به بخشی از متا پلفترمز تبدیل شده ، در بیانیه ای اعلام کرد قرارداد مذکور منحصر به گوگل نبوده و توافقنامه های دیگری امضا کرده که رقابت در بازار تبلیغات آنلاین را ارتقا داده اند. این شرکت ادعا می کند قرارداد به سود تبلیغ کنندگان و همچنین ناشران آگهی هاست.

البته در شکایت ۱۶ ایالت مذکور از فیس بوک به عنوان متهم نام برده نشده است.

قرارداد مذکور به عنوان بخشی از تلاش گوگل برای مقابله با فرایندی به نام header bidder است که طی آن ناشران آگهی ها می خواهند با قراردادن آگهی های بیشتر در وب سایتشان به درآمد بیشتری دست یابند.

در متن اصلاحیه شکایت آمده است: گوگل به سرعت متوجه شد این نوآوری قابلیتش برای دستیابی به تقاضا را در مقیاس بالا(۱۹ تا ۲۲) در تمام بخش های تبلیغاتی کاهش می دهد. این شرکت برای از بین بردن header bidder بسیار تلاش کرد و قرارداد با فیس بوک نیز در همین راستا بود.

در متن شکایتنامه آمده است: در نهایت گوگل و فیس بوک قراردادی در سطح مدیریت ارشد امضا کردند. پس از این توافق فیس بوک میزان header bidder را کاهش داد و در عوض گوگل مزایای مختلفی مانند سرعت و داده را در اختیار فیس بوک قرار داد.

به عنوان بخشی از قرارداد، دو پلتفرم آنلاین درباره آنکه فیس بوک چه تعداد از حراج های ناشران آگهی را برنده شود نیز توافق کرده بودند.

گوگل از تاکتیک های دیگری هم برای کنترل بازار تبلیغات آنلاین استفاده کرده بود. این شرکت حداقل از یکی از ۳ برنامه برای دستکاری حراج آگهی استفاده کرده بود تا آگهی دهندگان و ناشران ابزارهای گوگل را به کار گیرند.