‌وزیر ارتباطات: عهد کردم هر روز پیگیر حل مشکلات اینترنت باشم
‌وزیر ارتباطات: عهد کردم هر روز پیگیر حل مشکلات اینترنت باشم

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: از زمانی که این مسوولیت سنگین را پذیرفتم با خودم عهد کردم هر روز پیگیر حل مشکل اتصال، سرعت و کیفیت ارتباطات باشم تا همه هم‌وطنان با راحتی و آرامش از خدمات فناوری استفاده کنند. به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» در […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: از زمانی که این مسوولیت سنگین را پذیرفتم با خودم عهد کردم هر روز پیگیر حل مشکل اتصال، سرعت و کیفیت ارتباطات باشم تا همه هم‌وطنان با راحتی و آرامش از خدمات فناوری استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‌پور» در پستی اینستاگرامی نوشت: من و خانواده‌ام نیز مانند شما گاهی از کندی و تاخیر شبکه کلافه و گله‌مند می‌شویم. کندی شبکه دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها عبور و توزیع کل ترافیک شبکه از پایتخت است.

وی افزود: تصور کنید هم‌وطنی در سیستان‌وبلوچستان بخواهد به محتوایی در استان همجوار مثل کرمان دسترسی داشته باشد یا روی پلتفرم وطنی «قرار» با فامیلش در استان خودش تصویری صحبت کند. قاعدتاً اگر چنین ارتباطی مستقیم باشد باید کمتر از پنج میلی‌ثانیه برقرار شود اما اکنون چنین نیست.

زارع‌پور تصریح کرد: اکنون چنین ارتباطی باید مسیر میان سیستان‌وبلوچستان و تهران و برگشت به کرمان را بچرخد که حدود ۳۰ میلی‌ثانیه تاخیر دارد و این یعنی کندی و تاخیر در ارتباط! حالا اگر این ارتباط بین دو اپراتور متفاوت باشد، پیچیدگی و تاخیر در مسیر باز هم بیشتر می‌شود و اگر ارتباط بین داخل و خارج کشور باشهد، باز هم بیشتر خواهد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: اکنون همکاران من در شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات با همراهی اپراتورها و شرکت‌های تامین‌کننده محتوا آستین بالا زدند تا این مشکل را حل کنند. یعنی قرار است جریان ترافیک داده در کشور را بازطراحی کنند، به‌طوری که به‌جای توزیع همه ترافیک کشور از پایتخت، محتوا در نزدیک‌ترین محل و در مراکز منطقه‌ای توزیع داده توزیع شود و تاخیر و کندی به حداقل برسد.

وی ادامه‌داد: این کار با فعال کردن نقاط توزیع شبکه داخلی (IXP) و نقاط دروازه دسترسی به اینترنت بین‌المللی (IGW ) ممکن است. در این صورت توزیع محتوای داخلی هم متناسب با همان نقاط توزیع شبکه داخلی انجام می‌شود.

زارع‌پور گفت: در فاز نخست این طرح که یکی از پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات است، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد و در فاز دوم، طبق طراحی تا ۱۰ مرکز توزیع داده در نقاط مختلف کشور ایجاد می‌شود. البته کار اپراتورها در ایجاد این مراکز بسیار سخت است و باید از آنها حمایت‌ کنیم.

وی افزود: تا پایان سال جاری بازطراحی ترافیک شبکه تکمیل و هم‌زمان اقدامات اجرایی برای پیاده‌سازی این طرح آغاز در چند فاز به‌تدریج تکمیل می‌شود.

زارع‌پور تاکید کرد: اکنون وظیفه خودم می‌دانم هر کاری که برای بهبود کیفیت و سرعت ارتباطات در کشور انجام می‌شود به شمامردم گزارش بدهم و بازخوردهای شما را بگیرم و ببینم.