پیش‌نویس مصوبه توسعه فیبرنوری تدوین شد
پیش‌نویس مصوبه توسعه فیبرنوری تدوین شد

آی‌سی‌تی نیوز – پیش‌نویس «اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری» توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شد. به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیش‌نویس « اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری » با مشارکت دارندگان […]

آی‌سی‌تی نیوز – پیش‌نویس «اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری» توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شد.

به گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیش‌نویس « اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری » با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.

صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی پهن باند ثابت با تاکید بر توسعه فیبرنوری (FTTx)، توضیح داد: در این پیش‌نویس سیاست‌های کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاست‌های نرخ گذاری، شاخص‌های اندازه‌گیری و … ترسیم شده است.

وی افزود: تحقق ۸۰ درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا پایان سال ۱۴۰۳ به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده است و در این نشست تمام فعالان بازار و دارندگان پروانه که از نظر قانونی می‌توانند و می‌خواهند در عملیاتی شدن این پروژه سهیم باشند، حضور دارند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم نقشه راه تحقق این هدف را به درستی و دقیق، تعریف و اجرا کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: ما به دنبال صدور پروانه یا مجوز جدیدی برای توسعه فیبرنوری نیستیم و هدف ما استفاده از پتانسیل دارندگان پروانه فعلی است تا هم سرمایه‌گذاری موازی شکل نگیرد و هم با تقسیم کار بتوانیم به تحقق این هدف در بازه زمانی مشخص شده سرعت ببخشیم و در عین حال، رقابت در خدمات رسانی را نیز ایجاد کنیم.

عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبرنوری در عرض ۳ سال کار بسیار سنگینی است، عنوان کرد: تحقق این هدف در صورتی امکان‌پذیر است که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها و اقدامات به صورت موازی پیش برود.

وی تصریح کرد: مقررات‌گذاری در این حوزه نیز صرفاً با هدف اطمینان از اجرا و عمل به تعهدات انجام می‌شود به هیچ عنوان به دنبال محدود کردن فعالان این عرصه نیستیم و در صورتی که بازیگران این عرصه با تفاهم و تعامل برای توسعه ارتباطات ثابت، بین خودشان تقسیم کار انجام دهند، ما نیاز به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نداریم و می‌توانیم با همان تقسیم کار دارندگان پروانه و صرفاً ارائه ضمانت اجرایی برای تحقق تعهداتشان، توسعه این بخش را پیش ببریم.

در این نشست مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار و شرکت مخابرات ایران دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره موارد پیش‌بینی شده در پیش‌نویس مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری و موانع پیش روی آن مطرح کردند.

عدم ورود رگولاتوری به تعرفه‌گذاری خدمات عمده‌فروشی، حذف موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه فیبرنوری، پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای دارندگان پروانه، تلاش برای اصلاح فرهنگ مصرف عمومی پهن باند، ایجاد تعادل بین مصرف پهن باند ثابت و سیار با در نظر گرفتن مشوق در حوزه ارتباطات ثابت، رفع موانع تأمین تجهیزات، بازنگری و اصلاح در مصوبه همگرایی (CNSP)، عدم تدوین مقررات محدود کننده برای دارندگان پروانه و توجه به تجارب سایر کشورها در اجرا و توسعه فیبرنوری و … از جمله موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مطرح شد.