خروج سرمایه‌ها از بازار رمزارز
خروج سرمایه‌ها از بازار رمزارز

آی‌سی‌تی نیوز – پس از انتشار صورت‌جلسه‌های جلسات ماه دسامبر مقامات فدرال رزرو، بازارهای جهانی دچار نوسانات شدیدی شدند. با شکست مقاومت ۱۸۰۰ دلار در طلا، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که قیمت این فلز ارزشمند به محدوده ۱۸۵۰ دلار ورود کند، با شروع سال جدید میلادی و در نخستین روز معاملاتی، چکش سنگینی از سوی […]

آی‌سی‌تی نیوز – پس از انتشار صورت‌جلسه‌های جلسات ماه دسامبر مقامات فدرال رزرو، بازارهای جهانی دچار نوسانات شدیدی شدند.

با شکست مقاومت ۱۸۰۰ دلار در طلا، بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند که قیمت این فلز ارزشمند به محدوده ۱۸۵۰ دلار ورود کند، با شروع سال جدید میلادی و در نخستین روز معاملاتی، چکش سنگینی از سوی فروشندگان بر سر طلا اصابت کرد. این موضوع باعث شد طلا دوباره تا مرز حمایت ۱۸۰۰ دلار بازگردد و بالاخره طلا و نقره به زیر این حمایت کشیده شد. در بازار رمزارزها نیز بیت‌کوین نتوانست خود را بالای حمایت حیاتی ۴۵۵۰۰ دلار نگه دارد و با فشار فروش بیشتری مواجه شد. فشار فروش بیت‌کوین را تا نزدیک مرز ۴۰ هزار دلار پایین کشید و در دیگر رمزارزها نیز فشار فروش سنگینی ایجاد کرد. در بازار رمزارزها ترس شدیدی بر معامله‌گران غالب شده است. شاخص ترس و طمع بازار رمزارزها به پایین‌ترین سطح خود از جولای سال گذشته رسید. در جولای سال ۲۰۲۱، این شاخص حتی به عدد ۱۹ هم رسید، اما طی ریزش‌های اخیر پا را از این عدد فراتر گذاشته و به عدد ۱۵ رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که معامله‌گران به‌شدت نسبت به آینده بازار بدبین هستند و این موضوع می‌تواند به خروج بیشتر سرمایه از بازار بینجامد.
درحال حاضر تحلیلگران بازار رمزارزها چشم‌انتظار افزایش اهرم‌ها در این بازار هستند. افزایش اهرم در بازار رمزارزها به آن معنی است که میزان ریسک سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کرده است. در چنین شرایطی می‌توان نتیجه گرفت که دیدگاه‌ها نسبت به آینده بازار درحال تغییر است. برای اندازه‌گیری میزان اهرم استفاده شده در بازار رمزارزها می‌توان از شاخص OI کمک گرفت. شاخص OI نشان‌دهنده تعداد قراردادهای باز در بازار آتی رمزارزها و افزایش آن به معنی افزایش میزان معاملات در بازار آتی رمزارزها است.

همزمان با کاهش قیمت بیت‌کوین و اتریوم، رمزارزهای مربوط به پروژه‌های لایه اول یا بلاک‌چین‌های اصلی افزایش قیمت پیدا کرد. پول خارج شده از دیگر بخش‌های بازار رمزارزها به سمت این گروه از بازار حرکت کرد و رمزارزهایی همانند ONE، FTM و NEAR مقصد این قدرت خرید بودند.

شرکت هنگ‌کنگی Babel که در حوزه ابزار بدهی بیت‌کوینی فعال است در روزنامه خود نوشت که بیت‌کوین مغلوب «رالی بابانوئلی» بازار سهام آمریکا شده است. به عقیده این روزنامه ممنوعیت معامله رمزارزها در چین که در ۳۱ دسامبر سال گذشته اجرایی شد موجب توقف سرویس‌دهی سامانه‌های معاملاتی این کشور به معامله‌گران رمزارزها شد و به همین جهت ورود پول به این بازار کندتر شد. این کندی ورود سرمایه به بازار خود یکی از علل کاهش حجم معاملات و در نتیجه ریزش بیت‌کوین بوده است.

بازار طلا هم به‌شدت تحت فشار صورت جلسات منتشر شده فدرال رزرو قرار گرفت. در صورت‌جلسات این سازمان صحبت‌های سختگیرانه‌تری در خصوص سیاست‌های ضد تورمی دیده می‌شود. براساس صورت‌‌جلسات منتشر شده، ظاهرا فدرال رزرو قصد دارد زودتر از آنچه همه پیش‌بینی می‌کنند سیاست افزایش نرخ بهره را آغاز کند و همچنین قصد دارد ترازنامه خود را کاهش دهد. از آنجا که اوراق بدهی آمریکا رقیب دیرین و کم‌ریسک‌‌تر طلا به‌شمار می‌روند، بازار طلا با شوک عرضه مواجه شده است. چراکه در صورتی که انتظار بازدهی اوراق خزانه نسبت به طلا بیشتر شود، بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا از اوراق بدهی آمریکا که ریسک کمتری نسبت به طلا دارد برای پوشش ریسک‌های خود استفاده کنند.

انتشار این صورت‌جلسات فقط بازار طلا را تحت تاثیر قرار نداد. بازار رمزارزها هم با فشار فروش مواجه شد و طی ۲۴ ساعت ۵/ ۸درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۷/ ۲ تریلیون دلار رسید. در عرض چند ساعت در این بازار حدود ۲۰۰ میلیون دلار پوزیشن خرید (لانگ) لیکویید شد. در بازار سهام نیز شاهد افزایش فشار فروش بودیم و سهام شرکت‌های تکنولوژی‌محور شدیدا تحت تاثیر قرار گرفت. این موضوع باعث شد شاخص نزدک با ۳ درصد افت ارزش، بیشترین ریزش خود را از ماه فوریه سال گذشته تاکنون تجربه کند.

روز جمعه، گزارش اشتغال غیرکشاورزی آمریکا نیز منتشر می‌شود(در زمان نگارش این متن هنوز منتشر نشده است). نتیجه این گزارش می‌تواند تصمیمات آتی فدرال رزرو را روشن‌تر کند و این موضوع به‌شدت تمامی بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش نرخ بهره ممکن است بیت‌کوین و طلا قیمت‌های پایین‌تری را نیز مشاهده کنند. یکی از تحلیلگران بلومبرگ معتقد است که در صورت افزایش نرخ بهره، قیمت ۳۰ هزار دلار برای بیت‌کوین و ۲هزار دلار برای اتریوم دور از انتظار نیست، اما باید منتظر بود و دید که حجم معاملات و ورود پول به بازار چگونه رقم خواهد خورد.(منبع:دنیای اقتصاد)