آی‌سی‌تی نیوز – قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:در نامه‌ای به مجلس اعلام کردیم که مرکز پژوهش‌ها آمادگی اصلاح اشکالات وارده بر طرح صیانت از فضای مجازی را دارد تا مدیریت فضای مجازی همچنان «یله و رها» نباشد. به گزارش خبرگزاری مهر، عطاالله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با […]

آی‌سی‌تی نیوز – قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت:در نامه‌ای به مجلس اعلام کردیم که مرکز پژوهش‌ها آمادگی اصلاح اشکالات وارده بر طرح صیانت از فضای مجازی را دارد تا مدیریت فضای مجازی همچنان «یله و رها» نباشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عطاالله رفیعی آتانی قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح صیانت از فضای مجازی گفت: با توجه به اینکه این روزها دوباره موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به دلیل ارجاع آن به مرکز پژوهش‌ها در فضای سیاسی کشور مطرح شد، مرکز پژوهش‌ها به دلیل انجام مسئولیتی که مجلس مجدداً بر عهده‌اش گذاشت، بنا بر رویه مرسوم خود در مرکز، در چارچوب یک کارگروه مشترک با مشارکت همه معاونت‌های مرکز و دفاتر ذیل آنها موضوع به بحث و گفتگو گذاشته شد.

وی با بیان اینکه به علت تاکید ویژه سیاست‌های کلی قانون‌گذاری برای مشارکت ذی‌نفعان و ذی‌ربطان، نشست‌های نخبگانی متعددی برگزار شد، اظهار کرد: طبق تحلیل نشست‌های مربوط، اکثریت کارشناسان، مفاد طرح را دارای اشکالاتی می‌دانستند؛ البته بر ضرورت وجود بستر قانونی در این باره نیز تاکید شد. بنابراین نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره طرح موسوم به صیانت دقیقاً همان نظرات دوره قبلی بود با این تفاوت که نقطه نظرات ذی‌ربطان و مخاطبان طرح نیز در دور جدید بررسی محل استناد واقع شده است.

قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در دوره پیش مجموعه مرکز ضرورت تنظیم‌گری و مدیریت فضای مجازی را بدیهی می‌دانست و در مورد طرح مذکور، غالب معاونت‌ها و دفاتر مرکز درباره برخی مواد طرح، نظرات انتقادی داشتند و به اصلاح و تکمیل آن را تاکید کردند. با توجه به تقاضای تسریع بررسی، محدودیت زمان و همچنین ارتباط موثر و مستقیم معاونت فرهنگی با کمیسیون فرهنگی، نظرات معاونت‌ها و دیگر دفاتر مرکز به درستی دیده نشد و اعمال نظرات به موعد بررسی در جلسات کمیسیون تخصصی موکول شد. البته کمیسیون، تقاضای بررسی به صورت اصل ۸۵ را مطرح کرد و فرصت بررسی دقیق‌تر در کمیسیون فرهنگی به کمیسیون مشترک موکول شد.

رفیعی آتانی ادامه داد: از طرفی در دور نخست بررسی، هیچ گزارش تحقیقی به نحو متعارف مرکز منتشر نشد که همه اشکالات، ضعف‌ها و قوت‌های طرح گفته شود. آنچه که در نامه جدید مرکز پژوهش‌ها به مجلس اعلام شده، نظرات همه دفاتر و معاونت‌های مرکز مبتنی بر دریافت‌های کارشناسی و جلسات نخبگانی است که به صورت طبیعی می‌تواند مخالفان و موافقانی داشته باشد. ممکن است عده‌ای با نظرات برخی از دفاتر مثل دفاتر حقوقی و زیربنایی یا دفتر فرهنگی و اجتماعی موافق باشند یا بالعکس.

وی با بیان اینکه شأن مرکز پژوهش‌های مجلس، شأن مشورتی است و طبق فرهنگ مدیریتی این مرکز، نظر بخش‌های تخصصی مرکز به مجلس اعلام می‌شود، تاکید کرد: در متن نامه ارسالی تاکید شده که مرکز پژوهش‌های مجلس آمادگی اصلاح اشکالات وارده بر طرح صیانت از فضای مجازی را دارد تا موضوع مدیریت فضای مجازی هم چنان بدون ضوابط قانونی، یله و رها نباشد.