شرایط رقابت با تاکسی‌های اینترنتی عادلانه نیست
شرایط رقابت با تاکسی‌های اینترنتی عادلانه نیست

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: ما در قضیه‌ی تاکسی‌های اینترنتی یک سامانه‌ای را فعال کرده ایم که خیلی از قید و بند‌ها را کنار گذاشته ایم. اما از طرف دیگر ما یک سامانه‌ی رسمی تاکسیرانی داریم که هزاران قید و بند هم برایش به وجود آورده ایم و آن طور […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: ما در قضیه‌ی تاکسی‌های اینترنتی یک سامانه‌ای را فعال کرده ایم که خیلی از قید و بند‌ها را کنار گذاشته ایم. اما از طرف دیگر ما یک سامانه‌ی رسمی تاکسیرانی داریم که هزاران قید و بند هم برایش به وجود آورده ایم و آن طور که باید و شاید حمایتی هم از این رانندگان نمی‌کنیم.
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور درخصوص چرایی مغفول ماندن ظرفیت بدنه و فضای داخلی خودرو‌های تاکسی برای درج آگهی‌های تبلیغاتی به میزان گفت: همه‌ی این موارد جزو ظرفیت‌هایی هستند که برای توسعه‌ی توانمندی‌ها در حوزه‌ی تاکسیرانی وجود دارد. تبلیغات در خودرو‌های تاکسی دارای یک عقبه‌ی ده ساله است. حتی می‌توان گفت این سابقه به بیش از ده سال هم می‌رسد. موضوع نصب آگهی‌های تبلیغاتی در خودرو‌های تاکسی چندین بار به تصویب رسیده است. اما بعد از اینکه این موضوع تصویب شده پلیس نسبت به اجرای آن ایراد‌هایی را وارد کرده است. البته این موضوع همچنان در شورای ترافیک شهر‌های کشور مطرح است و ما امیدوار هستیم که این قبیل بستر‌هایی که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم تا درآمد را در حوزه تاکسیرانی برای راننده بالا ببریم برای ما فراهم بشود. انتظار حداقلی ما این است که بتوانیم از چنین ظرفیت‌هایی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: به نظر من این امکان برای ما فراهم است تا در این زمینه از ظرفیت‌هایی که در دیگر نقاط دنیا وجود دارد هم استفاده کنیم. اینطور هم نیست که چنین شیوه‌هایی برای درآمدزایی تا به حال اتفاق نیفتاده باشد. در همه جای دنیا چنین برنامه‌هایی برای کسب درآمد به اجرا در می‌آید و در حوزه‌ی تاکسیرانی هم از این شیوه‌ها استفاده می‌شود. وقتی چنین تجاربی وجود دارد ما هم باید متناسب با شرایطی که داریم این برنامه را پیش ببریم. من معتقدم این یک ظرفیت ویژه‌ای محسوب می‌شود و نباید از آن غفلت بشود. قطعا هرچه ما کمک کنیم تا درآمدزایی برای رانندگان تاکسی در چارچوبی اصولی افزایش پیدا کند خدمات بهتری را هم شاهد خواهیم بود. تحقق این مساله می‌تواند منجر به بالا رفتن رضایتمندی شهروندان هم بشود.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های کشور در واکنش به ادعا‌های مطرح شده درباره اینکه فعال شدن تاکسی‌های اینترنتی باعث شده تا دیگر انواع تاکسی‌ها با ورشکستگی روبرو بشوند گفت: بالاخره نوعی تغییر رویکرد در ارائه‌ی خدمات حمل و نقل عمومی اتفاق افتاده است. درواقع یک نوع خدمات نوینی در این حوزه وارد شده و قاعدتا ضرورت دارد تا هر مجموعه‌ای خود را به این خدمات و فناوری‌های نوین مسلح کند. البته شاید ظهور تاکسی‌های اینترنتی باعث شد تا در یک بازه‌ی زمانی فشار زیادی به حوزه‌ی تاکسیرانی وارد شود. اما بیشترین حجم فشاری که به خاطر فعال شدن تاکسی‌های اینترنتی شکل گرفت شاید مربوط به آژانس‌های تلفنی بود. چون این نوع از خدمات مربوط به حمل و نقل سفارشی است. در هیچ کجای دنیا نتوانسته اند جلوی شیوع این تکنولوژی را در حوزه حمل و نقل بگیرند، ما هم نخواهیم توانست. البته برخورداری از خدمات مربوط به تاکسی‌های اینترنتی یک مطالبه‌ی مردمی هم به شمار می‌رود.
ضامنی اذعان داشت: درحال حاضر بخشی از ظرفیت تاکسی‌ها هم برای حوزه‌ی تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌شود. تصور می‌کنم در این زمینه ما به یک همزیستی مسالمت آمیز رسیده ایم که منافع طرفین در این حوزه دیده بشود. ولی ما در قضیه‌ی تاکسی‌های اینترنتی یک سامانه‌ای را فعال کرده ایم که خیلی از قید و بند‌ها را کنار گذاشته ایم. از جمله اینکه قیمت گذاری‌ها آزادانه انجام می‌شود، رانندگان ساعت کار مشخصی ندارند و بسیاری از امور براساس تشخیص خود راننده اتفاق می‌افتد. اما از طرف دیگر ما یک سامانه‌ی رسمی تاکسیرانی داریم که هزاران قید و بند هم برایش به وجود آورده ایم و آن طور که باید و شاید حمایتی هم از این رانندگان نمی‌کنیم. باید نگاهی یکسان نسبت به این دو سامانه‌ی تاکسیرانی داشته باشیم.
وی اذعان داشت: خود رانندگان تاکسی همیشه این اعتقاد را مطرح می‌کنند که شما باید زمین بازی و کسب و کار را برای ما به صورت عادلانه و یکسان در بیاورید. یعنی اگر مثلا برای تاکسی‌های اینترنتی موضوع تاهل یا کارت پایان خدمت ملاک نیست چرا این موضوع در حوزه‌ی تاکسیرانی باید ملاک باشد؟ اگر هر خودرویی که در حوزه‌ی حمل و نقل عمومی مشغول ارائه خدمت است باید سالی دو بار معاینه‌ی فنی بشود چرا برای تاکسی‌های اینترنتی مقرر شده سالی یک بار معاینه‌ی فنی بشوند؟ همه این موارد تناقضاتی است که از طرف رانندگان تاکسی مورد اعتراض است. درواقع اعتراض رانندگان تاکسی بیشتر مربوط به همین است که زمین بازی عادلانه بشود تا ما یک رقابت برابر و مساوی داشته باشیم. اگر چنین شرایطی محقق بشود بعد دیگر این شهروندان هستند که باید قضاوت کنند و حق انتخاب خواهند داشت که سامانه‌ی تاکسی‌های اینترنتی را انتخاب کنند یا سامانه رسمی تاکسیرانی را.