آی‌سی‌تی نیوز – مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بر اجرای نسخه نویسی الکترونیک تاکید کرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم که در روزهای باقی مانده قانون را اجرایی کنیم. درخواست بنده از قانونگذاران و دیگر مسئولانی که می‌توانند نقش موثری داشته باشند این است که انعطافی در قانون ایجاد شود تا بتوانیم […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران بر اجرای نسخه نویسی الکترونیک تاکید کرد و گفت: همه ما باید تلاش کنیم که در روزهای باقی مانده قانون را اجرایی کنیم. درخواست بنده از قانونگذاران و دیگر مسئولانی که می‌توانند نقش موثری داشته باشند این است که انعطافی در قانون ایجاد شود تا بتوانیم این برنامه را بهتر اجرا کنیم و مشکلی برای ذینفعان این طرح بزرگ ملی ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی ناصحی با اشاره به اینکه میانگین کشوری اجرای نسخه نویسی الکترونیک در بیمه شدگان سلامت کشور ۸۰ درصد است، گفت: این برنامه در برخی استان‌ها به ۱۰۰ درصد رسیده است و حداقل ۹ استان نیز بیش از ۹۰ درصد برنامه را عملیاتی کرده و نسخ به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود.

وی افزود: بیمه سلامت وظایف مربوط به خود را از نظر فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله سامانه استحقاق سنجی و سامانه نسخه نویسی الکترونیک انجام داده و آن را در اختیار تمام سازمان‌ها و ذی نفعان قرار داده است.

وی گفت: بخشی از این اقدام مربوط به اتصال موسسات، مراکز و مطب‌ها برای اجرای نسخه‌نویسی است که امیدواریم در روزهای باقی مانده وارد این سامانه‌ها شوند. سازمان‌هایی که هنوز این اقدام را انجام نداده‌اند، ممکن است در پرداخت دچار مشکل شده و در پی آن موسسات و مردم نیز با چالش مواجه شوند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدام کنند.

ناصحی همچنین بیان کرد: پیشنهاد ما این بود که درصدی از نسخ همچنان به صورت کاغذی باشد تا در صورت قطعی اینترنت مشکلی ایجاد نشود که نیازمند موافقت مسئولین مربوطه و قانون گذاران است.

وی تاکید کرد: نسخه الکترونیک یکی از قسمت‌های مهم نظام الکترونیک سلامت است و کمک بسیار زیادی به خصوص در ساماندهی منابع و مصارف حوزه سلامت می‌کند. از طرفی با آزاد شدن نرخ ارز تنها راهی که می‌توان توزیع منابع را به خصوص برای بیماران خاص و داروهای گران قیمت انجام داد از طریق نسخه‌نویسی الکترونیک است تا دچار مشکل نشویم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه زیرساخت‌های نسخه نویسی الکترونیک تنها برای موسسات طرف قرار داد با این سازمان انجام شده است، گفت: باید توجه داشت که کل این پروسه تنها مربوط به بیمه سلامت نیست بلکه بیمه سلامت مجری این اقدام با مراکز طرف قرار داد مربوط به خود است. فراهم کردن زیر ساخت‌ها با مراکز غیر طرف قرار داد طبق قانون با سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های مربوطه است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، وی تاکید کرد: برخی اظهار نظرها در خصوص فراهم نشدن زیر ساخت‌ها مربوط به مراکز غیر طرف قرار داد با سازمان است. سازمان بیمه سلامت ایران متولی اصلی نسخه نویسی الکترونیک در کشور نیست و تنها بخشی که مربوط به ذی‌نفعان خود است را انجام می‌دهد از این جهت برخی همکاران شاید قانون را خوب مطالعه نکرده و همه جوانب کار را در نظر نگرفته‌اند.

ناصحی در پاسخ به این سوال که چرا برخی داروخانه‌ها تعداد معدودی دارو توزیع می‌کنند، گفت: بیمه سلامت بر اساس کدینگ‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و طبق قواعد و برنامه ریزی صورت گرفته عمل می‌کند و بیمه شدگان سازمان مشکلی در تهیه دارو نداشته‌اند. البته ممکن است در برخی سامانه‌ها محدودیتی برای بیماران خاص وجود داشته باشد به نحوی که میزان دارو برای ماه های خاصی تقسیم بندی و به بیماران ارائه می‌شود.