آی‌سی‌تی نیوز – روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: تلفن همراه کمال الجندوبی بازرس سازمان ملل در امور یمن که مامور بررسی جرایم جنگی صورت گرفته در این کشور بود، در سال ۲۰۱۹ و پیش از انتشار گزارش وی در خصوص جرایم جنگی هدف نرم افزارهای جاسوسی ساخت اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش ایرنا از […]

آی‌سی‌تی نیوز – روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: تلفن همراه کمال الجندوبی بازرس سازمان ملل در امور یمن که مامور بررسی جرایم جنگی صورت گرفته در این کشور بود، در سال ۲۰۱۹ و پیش از انتشار گزارش وی در خصوص جرایم جنگی هدف نرم افزارهای جاسوسی ساخت اسرائیل قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه گاردین، تجزیه و تحلیل تلفن همراه «کمال الجندوبی» بازرس سازمان ملل در امور یمن نشان می دهد که او در آگوست ۲۰۱۹ (مرداد ۹۸) هدف جاسوسی قرار گرفته است.

تجزیه و تحلیل های جدید این دستگاه نشان می دهد که تلفن همراه این بازرس تحت حمایت سازمان ملل که در حال بررسی جنایات جنگی احتمالی در یمن بوده، با نرم افزارهای جاسوسی ساخت گروه NSO اسرائیل هدف قرار گرفته است.

الجندوبی که یک شخصیت تونسی تبار است، به عنوان رئیس یک گروه از سوی سازمان ملل مسئول بررسی جنایات جنگی احتمالی در یمن بود؛ گروهی که در حال حاضر منحل شده است.

گفته می شود که این هدف گیری علیه الجندوبی تنها چند هفته پیش از انتشار گزارشی از سوی وی و هیات کارشناسانش رخ داد که در آن نتیجه گیری کرده بودند ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن مرتکب “نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه” شده است و می تواند منجر به “مسئولیت کیفری جرائم جنگی” در یمن شود.

شماره تلفن همراه الجندوبی همچنین در پایگاه داده فاش شده در قلب پروژه پگاسوس (پروژه ای که به تحقیق در مورد جاسوس‌افزار پگاسوس که توسط شرکت تسلیحات سایبری اسرائیلی گروه NSO ساخته شده می پردازد. این جاسوس افزار می‌تواند به صورت پنهانی بر روی تلفن‌های همراه (و سایر دستگاه‌ها) اجراکنندهٔ بیشتر نسخه‌های آی‌اواس و اندروید نصب شود) ظاهر شده است.

فهرست فاش شده حاوی تعدادی از افرادی بود که گمان می‌رفت به‌عنوان اهداف بالقوه نظارتی NSO انتخاب شده‌اند.

داده‌ها حاکی از آن است که الجندوبی به‌عنوان هدف بالقوه نظارتی توسط عربستان سعودی انتخاب شده است، عربستانی که مشتری دیرینه NSO بوده اما در اوایل سال جاری پس از ادعاهایی مبنی بر سوء استفاده از ابزارهای نظارتی کنار گذاشته شد.

الجندوبی مدافع حقوق بشر و مخالف رژیم «بن علی» رئیس جمهوری سابق تونس، از سوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به عنوان رهبر گروهی از کارشناسان بین المللی برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ منصوب شد.

گاردین در اوایل ماه جاری با استناد به کارشناسان سیاسی و دیپلماتیکی که از این موضوع مطلع هستند، گزارش داد که عربستان سعودی از “محرک ها و تهدیدها” به عنوان بخشی از کارزار لابی گری برای تعطیل کردن تحقیقات سازمان ملل استفاده کرده است.

براساس گزارش پروژه پگاسوس اگر تلفنی به این جاسوس‌افزار اسرائیلی آلوده شود، اپراتورهای جاسوس‌افزار دسترسی کامل به این تلفن پیدا می کنند و توانایی رهگیری تماس‌های تلفنی، خواندن پیام‌های متنی، نفوذ به برنامه‌های رمزگذاری‌شده و ردیابی موقعیت فیزیکی افراد را دارند. این نرم افزار جاسوسی همچنین می تواند با کنترل از راه دور، موبایل را به یک دستگاه شنود تبدیل کند.