گزارش “دانشگاه هاروارد” از قدرت فزاینده سایبری ایران
گزارش “دانشگاه هاروارد” از قدرت فزاینده سایبری ایران

آی‌سی‌تی نیوز – “مرکز بلفِر برای علم و امور بین المللی” مستقر در دانشگاه هاروارد، در گزارشی مفصل با محوریت قدرت سایبری ایران می نویسد: «ساده انگاری های مقام های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا تهران بتواند از این مساله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاطی نفوذ کند که […]

آی‌سی‌تی نیوز – “مرکز بلفِر برای علم و امور بین المللی” مستقر در دانشگاه هاروارد، در گزارشی مفصل با محوریت قدرت سایبری ایران می نویسد: «ساده انگاری های مقام های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا تهران بتواند از این مساله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاطی نفوذ کند که آمریکایی ها و اسرائیل، حتی تصور آن را نیز نمی توانستند بکنند».

به گزارش الف؛ “مرکز بلفِر برای علم و امور بین المللی”، در دانشکده هاروارد-کندیِ آمریکا که از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، توسط “اَش کارتر” وزیر دفاع سابق آمریکا مدیریت می شود، به تازگی در یک گزارش راهبردی با عنوانِ “ارزیابی مجدد در مورد راهبردهایِ سایبری ایران”، به بررسی قدرت و توان سایبری ایران پرداخته و به طور خاص این مساله را مورد اشاره قرار داده است که اساسا بسیاری از رهبران غربی به اشتباه، ماهیت توان سایبری ایران را “واکنشی”(به مثابه واکنشی در برابر انجام اقدامات مختلف علیه ایران) ارزیابی می کنند. این مرکز همچنین معتقد است که همین تصورِ اشتباه، در ذهنِ بسیاری از تصمیم سازان غربی به باوری غالب تبدیل شده و عملا موجب شده تا آن ها خلاقیت های قابل توجه و پیشرفت های سریعِ توان و قدرت سایبری ایران را نبینند.

گزارش راهبردی مذکور می نویسد: “بسیاری از سیاست سازان غربی، تصوری ابتدایی از قدرت سایبری ایران دارند. آن ها معتقدند ایران به گزینه انجام اقدامات سایبری تنها در صورتی می اندیشد که بخواهد پاسخی برای اقدامات علیه خود ارائه کند. از طرفی، یک ایده دیگر نیز در این راستا مطرح است و آن این که اساسا رهبران غربی سعی دارند با هماهنگ سازی جریان های رسانه ای خود علیه توان سایبری ایران و تصویرسازی از ایران به عنوان بازیگری که در حوزه سایبر، رویه های غیرمنطقی را در پیش می گیرد، عملا فضا را برای توجیه اقداماتِ نادرست و تهاجمی خود علیه ایران فراهم کنند و در عین حال تا جای ممکن از انتقادات گسترده افکار عمومی جهانی علیه خود نیز در امان باشند”.

“مرکز بلفِر برای علم و امور بین المللیِ” دانشکده هاروارد-کندی معتقد است که “ایران رویه ها و راهبردهای هوشمندانه ای را در عرصه مسائل سایبری در پیش گرفته است و عملا از این توان خود برای جمع آوری اطلاعات، و همچنین ترویج روایت ها و گفتمان هایی که به عنوان نماد آن ها در عرصه بین المللی شناخته می شود استفاده می کند. از این منظر، قدرت سایبری ایران از ماهیتی چند لایه برخوردار است”.

این مرکز همچنین به طور خاص به این مساله اشاره دارد که “آنچه در شرایط کنونی بازیگران منطقه ای، مخصوصا اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نگران کرده این است که ایران به نحو فزاینده ای در محیط سایبری قدرت می گیرد و عملا قادر است آن ها را با چالش هایی اساسی رو به رو سازد. در این راستا، بسیاری از نهادهای تحقیقاتی اسرائیلی به مقام های اسرائیل هشدار داده اند که اگر ایران بخواهد دست به تشدید نزاع های سایبری با اسرائیل بزند، بدون تردید این اسرائیل خواهد بود که بازنده بازی است. دلیل اصلی این مساله نیز کاملا روشن است زیرا ایران به صورت هدفمند می تواند بانک ها، مراکز تجاری و اقتصادی و بسیاری از زیرساخت های حیاتی اسرائیل را هدفِ حملات سایبری قرار دهد که این مساله در نوع خود خسارت های جبران ناپذیری را برای تل آویو به همراه خواهد داشت. موضوعی که حتی می تواند اقتصاد اسرائیل را نیز تا حد زیادی فلج سازد”.

این گزارش به طور خاص به این مساله اشاره کرده که “ساده انگاری های مقام های غربی در مورد قدرت سایبری ایران موجب شده تا تهران بتواند از این مساله نهایت استفاده را ببرد و عملا به نقاط نفوذ کند که آمریکایی ها و اسرائیلی ها حتی تصور آن را نیز نمی توانستند بکنند”.

در پایان، “مرکز بلفِر برای علم و امور بین المللی” در گزارش خود ضمن تکرار این مساله که “رهبران غربی باید برنامه و قدرت سایبری ایران را در قالبی منسجم و کاملا عقلانی و هدفمند ارزیابی کنند و تفاسیر کهنه خود را دراین رابطه دور بیندازند”، چند پیشنهاد اساسی را جهت مهار توانمندی های سایبری ایران مطرح کرده است.