<span style='color:#787878;font-size:12px;'>با حضور رییس سازمان توسعه تجارت ایران</span><br/>مرکز تجاری ایران در امارات افتتاح شد
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>با حضور رییس سازمان توسعه تجارت ایران</span><br/>مرکز تجاری ایران در امارات افتتاح شد

آی‌سی‌تی نیوز – مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی امروز یکشنبه ۲۸ آذرماه جاری ساعت ۱۰ صبح به وقت دبی (۹:۳۰ به وقت تهران) با حضور علی‌رضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، مسافری، سرپرست کنسلوگری ایران در دبی، غلامحسین جمیلی خزانه دار اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون […]

آی‌سی‌تی نیوز – مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی امروز یکشنبه ۲۸ آذرماه جاری ساعت ۱۰ صبح به وقت دبی (۹:۳۰ به وقت تهران) با حضور علی‌رضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، مسافری، سرپرست کنسلوگری ایران در دبی، غلامحسین جمیلی خزانه دار اتاق بازرگانی ایران، مظفر علیخانی معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران، علی ملایی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران و جمعی از تجار ایرانی و اماراتی در شهر دبی امارات متحده عربی رسما افتتاح و آغاز بکار کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی، علیرضا پیمان‌پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم با بیان گره خوردن منافع دو کشور ایران و امارات به دلایل متعدد تاریخی و فرهنگی گفت: ما امروز تجربه‌ای را در سوریه شاهد هستیم که وقتی کسب و کارها به هم پیوند بخورند هیچ چیزی نمی‌تواند آنها را از هم جدا کند. چراکه ۲ کشور ترکیه و سوریه در حال حاضر با هم در تقابل و تعارض هستند، اما چون کسب و کارهای این دو کشور از سال‌ها قبل به هم گره خور‌ده‌اند، از هم جدا نمی‌شوند و امروز علیرغم اینکه بخشی از خاک سوریه توسط ترکیه اشغال شده است، بیشترین حجم کالای مورد استفاده سوری‌ها کالاهای ترکیه‌ای است.

وی افزود: وقتی این ارتباط فرهنگی و قوی بین ایران و امارات متحده عربی را داریم که چه همکاری‌های خوبی در اوج تحریم‌ها صورت گرفت، این رابطه می‌تواند در قالب یک همکاری مشترک پایدار و مستحکم برای توسعه تجارت با کل دنیا نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه این نخستین تجربه همکاری اتاق بازرگانی ایران و سازمان توسعه تجارت ایران در دوره جدید است گفت: این تجربه ۳ ماهه، اولین تجربه ایجابی ماست که می‌خواهیم با هم گام‌های مهمی برای توسعه و بهبود تجارت برداریم و این نخستین تجربه را باید با برنامه‌ریزی جلو ببریم.

پیمان پاک با بیان لزوم رفع تمامی حواشی در ارتباط با دولت و بخش خصوصی در گذشته و انتقاد از نبود رابطه سازنده بین این بخش‌ها گفت: باید یک انرژی مضاعف بگذاریم تا افتتاح مرکز تجاری ایران در امارات به یک پایلوت موثر و الگو تبدیل شود و این نگرانی‌ها و نقدهای گذشته در خصوص عدم حمایت دولت از اتاق‌های مشترک و مراکزی از این دست حل شود.

معاون وزیر صمت گفت: باید با کمک هم پایلوت‌های مشابه مرکز تجاری ایران در امارات را در نقاط دیگر نیز ایجاد کنیم که نقدهای گذشته برطرف شود و مشکلات را حل کند. لیکن اگرچه ما در سازمان توسعه تجارت ایران با محدودیت‌های منابع خاص خود مواجه هستیم، اما اگر کار خوب و ملموسی انجام شود، از همه طرف به پیشرفت کار کمک می‌شود و اگر پایه‌گذاری خوبی انجام نشود و گام به گام جلو نرویم اگر خروجی لازم نباشد، صرف هزینه به جایی نمی‌رسد و کار متوقف می‌شود.

پیمان‌پاک گفت: بحث ایجاد بانک‌های اطلاعاتی تجار و کسب‌وکارهای خرد و متوسط (SMEها) که در مرکز تجاری ایران در امارات در حال انجام است، مساله بسیار مهمی است و ما باید لیستی از افراد و تجار متخصص در هر عرصه داشته باشیم که اگر یک متقاضی مراجعه کرد در کنار سرمایه و خوشنامی باید به شرکت‌های متخصص متصل شوند تا تعاملات به ثمر برسد.

وی ادامه داد: نکته دیگری که در مرکز تجاری ایران و امارات باید مد نظر قرار گیرد بحث مزیت رقابتی ماست. ما در حوزه دانش‌بنیان از جمله در صنایع خلاق و حوزه‌های فناورانه در امارات می‌توانیم خیلی موفق باشیم. اما در عین حال در تجاری‌سازی حوزه‌های فناوری با ضعف رو‌به‌رو هستیم. ما اکنون دانش فنی‌ خوبی داریم اما وقتی وارد تجارت می‌شویم در حوزه بازرگانی ضعف داریم، در حوزه جذب سرمایه با مشکل مواجه هستیم و در حوزه لجستیک هم با مشکلاتی داریم که در کشور امارات، افراد و تجربیات قوی در این خصوص برای رفع این چالش‌ها وجود دارد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یعنی می‌توانیم این دانش در کشور را با مجموعه‌های علاقه‌مند در امارات که مجموعه‌هایی هستند که بازاریاب‌های توانمندی دردنیا دارند در قالب سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی که منافع هر دو طرف لحاظ شود، توسعه دهیم.

پیمان پاک با بیان اینکه به نظر من بین همه تجارت‌های موجود فعالان حوزه دانش‌بنیان بسیار فعال هستند تا به بازارهای جهانی ورود کنند و از توانمندی کشورهایی مثل امارات و عمان باید استفاده شود، ادامه داد: اگر ما یک هدفگذاری دقیق در حوزه دانش‌بنیان‌ها داشته باشیم، از منابع و حمایت‌هایی که در مرکز توسعه تجارت ایران داریم بدون شک از مرکز تجاری ایران در امارات حمایت می‌کنیم.

وی خطاب به محمدرضا طلایی رییس مرکز تجاری ایران در امارات گفت: همچنین یک مرکز لجستیک در امارات می‌تواند به ما کمک زیادی کند برای توسعه بنادر و صادرات کند و در این زمینه‌ها هم کمک کنید تا مراکز تجاری تخصصی در امارات هم راه‌اندازی شود.

 

blank

رشد سریع روابط تجاری ایران و امارات
مسافری سرپرست سرکنسولگری ایران در دبی نیز با تقدیر و ابراز خرسندی از راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در امارات گفت: روابط دو کشور در سال‌های اخیر کاهش یافت و روابط تجاری دو کشور کم شد به طوری که حجم تجاری دو کشور از ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۶ میلیارد دلار در یک و نیم سال گذشته کاهش پیدا کرد.

وی افزود: اما از ماه‌های گذشته و به ویژه از ۶ماه اخیر روند رو به توسعه روابط در کلیه زمینه‌ها به خصوص روابط تجاری فیمابین جهش قابل توجهی داشته است و ارتباطات خیلی خوبی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و امارات برقرار شده است.

مسافری با بیان اینکه بعد از انتخاب آقای دکتر رییسی و استقبال از دعوت هیات محترم اماراتی فصل جدیدی در روابط ایران و امارات است آغاز شد، گفت: در اوج تحریم، کشور امارات متحده عربی علیرغم فشارهای زیاد غرب در کنار ما بود و این رابطه اقتصادی قطع نشد به نحوی که در چند ماه گذشته به سقف تجاری ۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ نزدیک شده‌ایم و تا پایان سال امیدواریم از سقف ۲۰ میلیارد دلار هم عبور کرده و در سال‌های آینده شاهد عبور از سقف ۳۰ میلیارد دلار در روابط تجاری دو کشور باشیم.

سرپرست سرکنسولگری ایران در دبی به کمبودهایی در توسعه روابط تجاری ایران و امارات پرداخت و گفت: نقصی که در این مورد داشتیم عدم وجود مراکزی نظیر مرکز توسعه تجاری ایران در امارات بود که امروز راه‌اندازی شد و امیدواریم که با گشایش این مرکز تجاری شاهد توسعه هر چه بیشتر آن باشیم تا بتواند نقیصه‌ای که در سال‌های قبل وجود داشت را جبران کند چرا که بسیاری از تجار و شرکت‌های اقتصادی و تولیدی ایرانی که به ما مراجعه می‌کنند نیازمند کسب اطلاعات و آمار هستند و به همین جهت ما وزارت امور خارجه در کنار آنها هستیم و حمایت‌های لازم را با مقامات اماراتی به عمل می‌آوریم.

 

نحوه شکل‌گیری مرکز تجاری ایران در امارات
محمدرضا طلایی، رییس مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی نیز در این مراسم به ذکر تاریخچه‌ای از اقدامات و تلاش‌ها برای ایجاد این مرکز پرداخت و گفت: ما در کنار مجوزی که از سازمان توسعه تجارت ایران برای تاسیس مرکز تجاری ایران در امارات دریافت کردیم، مجوزی تحت عنوان پایگاه صادراتی محصولات و خدمات دانش‌بنیان هم از صندوق نوآوری و شکوفایی اخذ کردیم که با حمایت رییس محترم صندوق باید ۲۰ شرکت دانش‌بنیان را ظرف ۲ ماه آینده انتخاب و برای ورود به حوزه بازار امارات حمایت کنیم.

وی افزود: ما تقریبا یکسال و اندی است که در حال کار و مطالعه روی بسترهای ایجاد مرکز تجاری ایران در امارات هستیم و اگرچه بحث تجهیز فیزیکی مرکز در اندک زمان ممکن انجام شد، اما برای ایجاد باشگاه رهبران کسب‌وکار ایران و معرفی ۱۰۰۰ برند برتر ایرانی، نزدیک به ۲ سال در حال کار هستیم.

طلایی تاکید کرد: در همین راستا ارایه‌های متعددی برای مدیران سازمان توسعه تجارت انجام دادیم و الان در مراحل تست نهایی هستیم و فراخوانی از طریق اتاق ایران به روسای تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور ارسال شده که تجار ایرانی می‌توانند در این باشگاه ثبت اطلاعات کنند و در نهایت از خدمات بعدی این مرکز تجاری هیبریدی استفاده کنند که البته این پلتفورم می‌تواند در اختیار سایر مراکز تجاری هم قرار بگیرد.

رییس مرکز تجاری ایران در امارات ادامه داد: روی این پلتفورم تاکنون ۲ نمایشگاه مجازی هم برگزار شده است. یکی نمایشگاه مجازی ایران با حضور ۷۰۰ شرکت ایرانی که حدود ۱۵۰ هزار بازدیدکننده از۱۰۰ کشور داشتیم و یکی هم نمایشگاه مجازی ایران و عمان با حضور ۱۰۰ شرکت ایران و ۱۰ شرکت عمانی.

 

blank

خدمات مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی
بر اساس این گزارش مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی به عنوان فرصتی جدید و بی‌سابقه با هدف رونق تجارت خارجی شرکت‌های ایرانی ایجاد شده است و با ارایه خدمات جامع، مسیر ورود کسب و کارهای ایرانی به امارات را تسهیل می‌کند.

چشم‌انداز این مرکز کمک به توسعه بازار شرکت‌های ایرانی، جهش تولید، توسعه اقتصادی کشور و تبدیل شدن مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در امارات به هاب اصلی تبادلات تجاری غیر نفتی ایران در منطقه است.

بر اساس این گزارش در این راستا ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای شامل مشاوره حقوقی و عقد قرارداد، برگزاری دیدارهای دو جانبه و رویدادهای تجاری، پذیرش و اعزام هیات‌های تجاری، بازاریابی و همتایابی تجاری، تحقیق بازار و شیوه‌های ورود به بازارهدف، آموزش و توانمندسازی شرکت‌ها، مشاوره توسعه کسب و کار بین‌المللی، ثبت شرکت در امارات متحده عربی، خدمات تبلیغات و لجستیک… بخشی از تسهیلات و امکانات ارایه شده در مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی به تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی جهت ورود به بازار این کشور محسوب می‌شود.

در این مرکز خدماتی همچون مطالعه بازار و احصا موانع و مشکلات صادراتی کشور در بازار امارات، ارایه دفاتر کاری، هماهنگی برگزاری جلسات میان بازرگانان و شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر خدمات تخصصی و حرفه‌ای مرتبط با تجاری‌سازی و صادرات فناورانه ارایه می‌شود.

همچنین مرکز تجاری ایران در امارات متحده عربی با همکاری باشگاه مجازی رهبران کسب و کار ایران اولین مرکز تجاری هیبریدی ایران در خارج از کشور را جهت معرفی محصولات و خدمات ۱۰۰۰ برند ایرانی در کشورهای عربی ایجاد کرده است که بستری هوشمند برای تبادل اطلاعات دست‌اندرکاران تولید، صادرات و واردات کشور است.

این مرکز در نظر دارد تا پایان دی ماه نسبت به ثبت‌نام از دارندگان کارت عضویت اتاق و کارت بازرگانی در باشگاه مجازی و موتور جست و جوی کسب و کار ایران به صورت رایگان اقدام کند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت باشگاه رهبران کسب و کار (bizleadershub.com) مراجعه کنند.