آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: الگوی پدافند ترکیبی سایبری – زیرساختی در سازمان پدافند غیرعامل کشور طراحی و تدوین شده است. به گزارش خبرنگار مهر، سردار غلامرضا جلالی امروز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همایش ملی امنیت سایبری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: شکل و نحوه اجرای تهدیدهای سایبری تغییر […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: الگوی پدافند ترکیبی سایبری – زیرساختی در سازمان پدافند غیرعامل کشور طراحی و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار غلامرضا جلالی امروز در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همایش ملی امنیت سایبری در دانشگاه خلیج فارس بوشهر اظهار داشت: شکل و نحوه اجرای تهدیدهای سایبری تغییر یافته و با پیشرفت تکنولوژی با تغییراتی روبرو شده است.

وی دانشگاه را پایگاه اصلی مقابله با تهدیدهای سایبری عنوان کرد و ادامه داد: باید این تهدیدها توسط دانشگاه به طور دقیق شناسایی شود و راه‌های کنترل و مدیریت مناسب برای مقابله با این تهدیدها ارائه شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ارائه آموزش‌های مناسب به نیروهای مرتبط را یکی از نیازهای مقابله با تهدیدات سایبری عنوان کرد و افزود: در سازمان پدافند غیرعامل الگوی پدافند ترکیبی سایبری زیرساختی تنظیم شده و با همکاری دیگر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

وی یکی از چالش‌های جدید در حوزه پدافند غیرعامل را نداشتن تئوری، مدل، الگوی برنامه پدافندی و فناوری‌‎ دانست و تصریح کرد: تاکنون به خوبی در پژوهش‌ها به این موضوع پرداخته نشده است و باید بهتر دیده شود.

جلالی حوزه صنعتی را یکی از مؤلفه‌های تهدید سایبری زیرساختی دانست و خاطرنشان کرد: این تهدیدها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند سلاح‌های سایبری، ویروس‌‏ها و عنصرهای کاشته شده از قبل انجام می‎‌شود.

وی جنگ سایبری نظامی، ترویج شبکه‌های اجتماعی و بکارگیری نیروی مردمی برای ایجاد جنگ داخلی و شهری را از دیگر تهدیدهای مهم عنوان کرد و افزود: در این راستا رویکردهای متفاوتی از جمله رویکرد پیشگیرانه شامل رصد، پایش و کنترل تشخیص یا تهدید است که قبل از انجام تهدید صورت می‏‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر انجام اقدام‌های دفاع فعال قبل از حمله سایبری تاکید کرد: در لایه‌های سایبری سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع و جنگ است که الگوها و ساختارها در این سه لایه متفاوت است.

وی مردم‌محور بودن، استفاده از فضای سایبری و ایجاد لایه‌های ترکیبی را از ویژگی‌های جدید تهدیدها عنوان کرد و افزود: عنصرهای اصلی در جنگ ترکیبی متفاوت و بسته‌ای و مولفه‌ای نقطه‌های قوت و ضعف است و می‌تواند مورد استفاده در جنگ سایبری قرار گیرد.