مروری بر ۴ وعده وزیر ارتباطات
مروری بر ۴ وعده وزیر ارتباطات

آی‌سی‌تی نیوز – دولت سیزدهم از همان آغاز شکل‌گیری بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه کشور تاکید کرد. بهبود وضعیت اینترنت و اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت از جمله اقداماتی است که وزارت ارتباطات باید به آن جامه عمل بپوشاند. به گزارش ایرنا، نخستین گامی که «عیسی زارع‌پور» به عنوان وزیر ارتباطات […]

آی‌سی‌تی نیوز – دولت سیزدهم از همان آغاز شکل‌گیری بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات برای توسعه کشور تاکید کرد. بهبود وضعیت اینترنت و اتصال همه روستاهای کشور به اینترنت از جمله اقداماتی است که وزارت ارتباطات باید به آن جامه عمل بپوشاند.

به گزارش ایرنا، نخستین گامی که «عیسی زارع‌پور» به عنوان وزیر ارتباطات برداشت، دیدار با همه ذی‌نفعانی بود که به نحوی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش دارند.

وی پس از دیدار و صحبت با مدیران کل ارتباطات، رئیس و معاونان شورای عالی فضای مجازی، مدیران شرکت مخابرات، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، استارت‌آپ‌ها، فعالان بخش خصوصی، هیات مدیره همراه اول، مسوولان توسعه ارتباطات روستایی، هیات مدیره ایرانسل، مراجع عظام و علما، مدیران شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ارتباطی ثابت (FCP) و مدیران عامل پیام‌رسان‌های داخلی، به نیازسنجی این صنعت پرداخت تا بتواند هر کدام را اولویت‌بندی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

 

بهبود کیفیت اینترنت

اوایل مهرماه، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی کاربران فضای مجازی نسبت به کیفیت اینترنت اعتراض‌هایی را در فضای مجازی مطرح کردند. شدت گرفتن این اعتراضات باعث شد وزیر ارتباطات به‌سرعت برای بهبود این وضعیت دستوراتی را صادر کند.

وزیر ارتباطات‌ و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم استفاده حداکثری از فضای فناوری است، اعلام کرد: ساخت یک ایران هوشمند در تراز انقلاب اسلامی و چشاندن طعم شیرین فناوری به مردم از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در وزارت ارتباطات دنبال می‌شود.

افت کیفیت محسوس اینترنت در روزهای ابتدایی مهرماه، مربوط به آغاز سال تحصیلی بود. رشد مصرف دیتا موجب اشباع شدن ظرفیت‌های اپراتورها و مخابرات شد و همین مساله نیاز به توسعه زیرساخت‌ها را بیش از هر زمان دیگری شدت بخشید.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات، هر ماه نزدیک به سه درصد افزایش دیتا در کشور داریم که امسال این میزان از سه درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و منجر به افت کیفیت در بعضی نقاط کشور و گلایه کاربران فضای مجازی شد.

نخستین اقدامی که توسط وزارت ارتباطات برای بهبود کیفیت اینترنت انجام شد، دستور افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت شبکه داخلی و بین‌الملل بود که توانست مشکلات عمده کیفیت اینترنت را بهبود ببخشد. البته به گفته وزیر، کیفیت اینترنت باید هر روز پایش و اقدامات لازم برای بهبود آن انجام شود.

 

اینترنت رایگان برای آموزش مجازی

با آغاز سال تحصیلی وزارت ارتباطات در راستای مسوولیت اجتماعی خود در آموزش الکترونیکی، اینترنت شبکه دانش‌آموزی «شاد» را رایگان اعلام کرد. ضمن این که برای معلمان، اساتید دانشگاه و حوزه، دانشجویان و طلاب بسته اینترنت رایگان در نظر گرفت.

به‌واسطه همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش، ترافیک راه‌یابی شده به سمت سامانه شاد در سراسر کشور و توسط همه اپراتورها اعم از ثابت و همراه رایگان است.

هر کدام از دانش‌آموزان، اولیاء و معلمان در سراسر کشور به سامانه شاد متصل شوند، این ترافیک رایگان خواهد بود و از بسته کاربری افراد، چیزی کسر نخواهد شد.

در این طرح، برای اساتید دانشگاه بسته ۶۰ گیگابایتی، برای معلمان ۴۰ گیگابایت و برای دانشجویان و طلاب بسته ۳۰ گیگابایتی به مدت ۶ ماه در نظر گرفته شد. ترافیک بسته هدیه از زمان فعال‌سازی به مدت ۶ ماه اعتبار دارد و حتی اگر با تاخیر زمانی نیز فعال شود، از همان روز به مدت ۶ ماه در دسترس کاربر قرار می‌گیرد.

 

شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود

یکی از وعده‌های مهم وزیر ارتباطات، تحقق شبکه ملی اطلاعات است. سال‌هاست از تدوین این شبکه می‌گذرد اما به دلیل عدم اتفاق نظر درباره پیشرفت لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات، این زیرساخت مهم کشور نتوانسته به نقطه مطلوبی برسد. عیسی زارع‌پور در برنامه‌های خود به تحقق شبکه ملی اطلاعات بارها تاکید و اعلام کرد به عنوان فرمانده به میدان خواهد آمد و مسوولیت تحقق این کار را شخصا برعهده خواهد گرفت.

وی بیان‌داشت: «شبکه ملی اطلاعات باید تبدیل به فعالیت اصلی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تبدیل شود. فقط در آن زمان است که می‌توانیم بگوییم ما کارمان را انجام داده‌ایم، وگرنه اینکه یک پلتفرم ملی را بالا بیاوریم، من به‌عنوان وزیر آن را افتتاح کنم، فردا هم هیچ‌کسی از آن استفاده نکند و به هیچ وجه زیست‌بوم و فعالیت اقتصادی شکل نگیرد فایده‌ای ندارد. این می‌شود کار نمایشی که بنده به هیچ عنوان اهل کار نمایشی نیستم.»

 

یک سال تا اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت

یکی از برنامه‌های مهم وزیر ارتباطات که وعده اجرایی شدن آن به سال ۱۴۰۱ برمی‌گردد، به اتمام رسیدن فرایند اتصال روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت است.

مطابق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده دسترسی باقی‌مانده روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان سال ۱۴۰۱ ممکن می‌شود. روستاهای باقی مانده از نظر صعب‌العبور و کوهستانی بودن جزو سخت‌ترین بخش باقی مانده از این طرح ملی بوده و نیازمند کار مجاهدانه است.

اکنون ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۷ هزار و ۴۶۹ خانه بهداشت در کشور وجود دارد که جمعیت ۲۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۴۶ نفری را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر ۳۴ هزار و ۴۴۵ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و انصال بقیه در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد.