تداوم کلاهبرداری و مزاحمت پیامکی باوجود منع قانونی
تداوم کلاهبرداری و مزاحمت پیامکی باوجود منع قانونی

آی‌سی‌تی نیوز – کاربران فارس من در حالی از دریافت ناخواسته پیامک‌های تبلیغاتی گلایه دارند که طبق مقررات صریح، هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین کشور و طبق ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد و همچنین ارائه کنندگان خدمات ارتباطی امکان فعال یا غیرفعال کردن دریافت پیامک […]

آی‌سی‌تی نیوز – کاربران فارس من در حالی از دریافت ناخواسته پیامک‌های تبلیغاتی گلایه دارند که طبق مقررات صریح، هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین کشور و طبق ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد و همچنین ارائه کنندگان خدمات ارتباطی امکان فعال یا غیرفعال کردن دریافت پیامک را فراهم کنند.

به گزارش فارس، مخاطبان فارس من با ثبت سوژه ای در این سامانه «درخواست لغو پیامک‌های تبلیغاتی» را ثبت کرده اند.

این کاربران می گویند: «پیام‌های تبلیغاتی بدون موافقت فرد دریافت‌کننده امری صحیح نیست و در صورت تمایل باید از ارسال پیامک‌های جدید خودداری شود. گاهی بعضی از پیامک‌ها نیز حاوی پیام‌های کلاهبرداری است.»

این سوژه بیش از ۲۰۰ امضا دریافت کرده و توانسته نظر مساعد مشترکان موبایل زیادی را به خود جلب کند.

خبرنگاران فارس هم پرداختن به این مشکل مردم را در دستور کار خود قرار دادند.

ماجرای چندین ساله پیامک های مزاحم

یکی از گلایه های مشترکان تلفن همراه در طول سال ها، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه بود که در تعداد زیاد و به طور مکرر، زمینه آزار مردم می شدند.

مشکل وقتی پررنگ تر شد که پیامک ها حتی بیش از ۱۰ عدد و در ساعت های استراحت مشترکان موبایل هم به دست شان می رسید.

این رویه آزاردهنده، تلفن شخصی مردم را به ابزاری برای کسب درآمد اپراتورها و شرکت های ارسال کننده پیامک و شرکت های فروشنده کالا و خدمات تبدیل کرد که با اعتراض گسترده مردم رو به رو شد.

علاوه بر این، به محلی برای ارسال انواع محتوای مناسب و غیرمناسب، مرتبط و غیرمرتبط برای افراد فارغ از سن، جنسیت، شغل و تحصیلات تبدیل شد.

یکی از موضوعاتی که باعث گلایه سردبیر این سوژه شده و روی آن تاکید کرده، این است که بعضی از پیامک‌ها حاوی پیام‌های کلاهبرداری است.

یک مقام مسوول در دادگستری این موضوع را تاکید می کند. آن طور که عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفته: بخشی از جرایم فضای مجازی در بستر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه صورت می‌گیرد. برخی با استفاده از موضوعات خلاف واقع و دروغین، افراد را اغفال کرده و آنها را به خرید محصولات و کالاهای ممنوعه ترغیب می کنند. این کارها با سوئ استفاده از خلأ عدم نظارت بر محتوای این پیامک‌ها انجام می شود و باید در این خصوص سازوکار مشخصی پیش بینی شود.

 

پیامک های انبوه باید تابع چه مقرراتی باشند؟

شاید به دلیل کاستی و نواقص موجود، به نظر نرسد ولی موضوع پیامک های انبوه در کشور قانونمند است.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست های ساماندهی خدمات پیامکی ارزش افزوده و پیامک انبوه در شبکه های ارتباطی قانون در این زمینه را وضع کرده است و مربوط به ۷ سال پیش یعنی سال ۹۳ می شود.

طبق این مقررات، تاکید شده که ارسال محتوای نامناسب از طریق این پیامک ها ممنوع است. مقررات می گوید: هرگونه محتوا در خدمات پیامکی انبوه و ارزش افزوده پیامکی باید با رعایت قوانین و مقررات کشور و عدم مغایرت با ارزش های ایرانی ـ اسلامی باشد. به منظور پایش محتوا٬ کار گروهی با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت نمایندگان دادستانی کل کشور٬ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات٬ وزارت اطلاعات٬ وزارت کشور٬ وزارت دادگستری٬ وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی٬ سازمان تبلیغات اسلامی٬ نیروی انتظامی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده و گزارش عملکرد آن هر شش ماه به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی ارائه می شود.

همچنین تاکید شده که پایش و ممیزی محتوایی که در خدمات ارزش افزوده پیامکی استفاده می شود٬ به صورت قبل از انتشار و محتوایی که در خدمات پیامک انبوه استفاده می شود به صورت پس از انتشار خواهد بود. ارائه کنندگان خدمات موضوع این مصوبه٬ مکلفند همکاری لازم را جهت فراهم کردن امکان نظارت بر خط دبیرخانه کارگروه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهارچوب تعیین شده برای بررسی محتوا٬ تعداد ارسال شده و گروه مخاطبان خدمات به عمل آورند.

در این مصوبه شورای عالی فضای مجازی همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست که ارائه کنندگان خدمات ارتباطی امکان فعال سازی یا غیرفعال کردن دریافت پیامک های انبوه را برای کاربران فراهم کنند.