آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات خواست که تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام دیجیتالی در حوزه کارت هوشمند و پرونده الکترونیکی سلامت را روشن کند. به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در ادامه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: باب پروژه‌های دیجیتالی نیمه‌تمام را […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر ارتباطات خواست که تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام دیجیتالی در حوزه کارت هوشمند و پرونده الکترونیکی سلامت را روشن کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در ادامه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: باب پروژه‌های دیجیتالی نیمه‌تمام را ببندید.

قالیباف در این خصوص به عدم تعیین تکلیف پروژه کارت ملی هوشمند و پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از دردهای بی‌درمان در کشور ما پروژه‌های نیمه‌تمام است که متأسفانه در حوزه دیجیتال نیز در سال‌های اخیر ایجاد شده است.

قالیباف ادامه داد: هوشمندسازی و ایجاد دولت الکترونیک، پایه و اساس تحول حکمرانی است. اگر به دنبال ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی، مبارزه با فساد و شفاف‌سازی هستیم، باید در این راستا گام‌های اساسی برداریم.

 

ایجاد شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات مهمترین موضوع کشور است، اظهار داشت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است، وزیر قول داده که شبکه ملی اطلاعات را تکمیل و باید هر سال گزارشی از عملکرد خود برای تحقق این هدف ارائه کند.

وی تصریح کرد: توجه به نیروی کار جوانِ دانشمند در عرصه فناوری بسیار مهم است و باید بسترهای لازم برای فعالیت جوانان در این حوزه به وجود آید وگرنه این جوانان را از دست خواهیم داد.

 

عملکرد ما در حوزه اقتصاد دیجیتال زیر ۵ درصد است

قالیباف افزود: در تحقق اقتصاد دیجیتال عملکردمان زیر پنج درصد است. با توجه به نیروی جوان و دانشمند، این عملکرد قابل پذیرش نیست. در شرایط کرونایی دغدغه جدی ما کسب و کارهای خرد در بستر اینترنت است و باید در این بخش توسعه و حمایت از زیرساخت‌ها به صورت مداوم انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جوسازی‌ها علیه مجلس در خصوص طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی گفت: عده‌ای اعلام کردند که مجلس به دنبال تعطیلی پلتفرم‌ها است درحالی‌ که مجلس به دنبال حمایت از مشاغل خرد در این حوزه است زیرا معیشت مردم به این مشاغل گره خورده است.

وی گفت: خدمات فنی و مهندسی در حوزه ICT یکی از فرصت‌های مهم اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف تصریح کرد: یکی از دردهای بی‌درمان ما در کشور که در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد، پروژه‌های نیمه‌تمام است. متأسفانه در حوزه مسائل هوشمندسازی نیز در سال‌های اخیر پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد اما در عرصه دیجیتال پروژه نیمه تمام در این حوزه‌ها معنا ندارد. پروژه نیمه‌تمام یعنی «هزینه کن اما نتیجه نگیر».

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این مطلب گفت: پروژه کارت ملی هوشمند هنوز بلاتکلیف است و این پروژه باید نهایی شود.

 

پروژه الکترونیکی کردن اطلاعات سلامت فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته است

وی با بیان اینکه الکترونیکی کردن اطلاعات امری مهم است، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون محدودیت برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته اما پروژه الکترونیکی کردن اطلاعات سلامت افراد با اغماض ۲۰ درصد پیشرفت داشته و دولت باید در این مسیر گام‌های اساسی بردارد.

قالیباف با بیان اینکه در نشست مجلس با قوه قضائیه مشکلات حوزه حدنگاری مطرح شد، گفت: این پروژه نیز باید تعیین تکلیف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت و مجلس انقلابی و در وزارت ارتباطات با حضور وزیر جوان و انقلابی باید پروژه‌های دیجیتالی نیمه‌تمام تعیین تکلیف شود؛ نباید ایجاد این پروژه‌ها به فرهنگ تبدیل شود.

وی در پایان تأکید کرد: توجه به محتوا در کنار این زیرساخت‌ها مهم است.