آی‌سی‌تی نیوز – بر اساس بخشنامه‌های اعلام شده، نسخه الکترونیکی در تمام مراکز تشخیصی و درمانی کشور تا دی ماه ۱۴۰۰ اجباری خواهد شد و از این تاریخ به بعد هیچ نسخه غیرالکترونیکی در کشور پذیرش نخواهد شد و اگر نسخه الکترونیکی نباشد هزینه درمان نیز به مطب‌ها داده نخواهد شد. به گزارش ایسنا، گفته […]

آی‌سی‌تی نیوز – بر اساس بخشنامه‌های اعلام شده، نسخه الکترونیکی در تمام مراکز تشخیصی و درمانی کشور تا دی ماه ۱۴۰۰ اجباری خواهد شد و از این تاریخ به بعد هیچ نسخه غیرالکترونیکی در کشور پذیرش نخواهد شد و اگر نسخه الکترونیکی نباشد هزینه درمان نیز به مطب‌ها داده نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، گفته شده تغییر قیمت و افزایش تعرفه‌های پزشکی در کلیه مراکز درمانی نیازمند نسخه‌نویسی الکترونیکی است از این رو می‌بایست پزشکان نسبت به فعال‌سازی نسخه آنلاین خود اقدامات لازم را انجام دهند.

دفترچه‌های درمانی کاغذی تأمین اجتماعی از ابتدای اسفند ۹۹ و دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت نیز از ابتدای اردیبهشت سال جاری حذف شدند. این طرح با هدف هوشمندسازی و نظام‌مند کردن شیوه درمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش اشتباهات نسخه‌خوانی، کاهش تداخلات دارویی، کاهش مراجعات حضوری و افزایش فرهنگ مشاوره آنلاین پزشکی اجرایی شده است.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تاریخ ۶ آذر در گفت‌وگو با سرویس مجلس ایسنا می‌گوید: طبق قانون برنامه ششم دولت باید نسخه‌نویسی الکترونیکی را اجرا کند که مجلس یازدهم برای تأکید بر این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ این قانون را تصویب کرد که اگر نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرا نشود تخلف محسوب خواهد شد. مجلس در کنار پزشک خانواده بر اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی تأکید دارد تا بتوان در نظام سلامت اصلاح ساختار انجام داد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اگر نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرا نشود تفاوتی بین وزارت بهداشت در دولت فعلی با دولت گذشته وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: باید اصلاح ساختار انجام شود. انتظار ما بود که نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرا شود نه اینکه وزیر بهداشت در نامه‌ای خواستار استمهال از رئیس‌جمهور و وقت ۶ ماهه برای اجرای این طرح شود به این دلیل که زیرساخت‌ها وجود ندارد و پزشک‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. ما فرصت کافی به بیمه‌گران داده بودیم پس اینکه زیرساخت‌ها فراهم نیست دلیل کافی محسوب نمی‌شود. باید عزم جدی برای این کار وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، برای اجرای هر چه بهتر یک طرح باید زیرساخت‌های آن مهیا باشد، حدود ۶۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و حذف دفترچه در این بیمه زودتر از سایر بیمه‌ها کلید خورد اما همچنان بیماران با مشکلات عدیده‌ای در این بخش روبه‌رو هستند.

 

داروخانه‌ها اغلب نسخه‌ها را آزاد حساب می‌کنند

محمد میرزایی، یکی از بیمه شدگان خدمات درمانی در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان می‌کند: بیمه‌های سلامت و خدمات درمانی با تأخیر طرح نسخه الکترونیک را اجرایی کردند؛ اما در ابتدای امر باید زیر ساختار ایجاد شود چراکه بسیاری از بیماران دچار چالش‌های متعددی شدند؛ اغلب مطب پزشکان به سامانه نسخه الکترونیک متصل نشدند و برای انجام این امر مقاومت دارند چون فعالیت سیستمی و انجام فرآیند برایشان زمان‌بر و دشوار است.

وی ادامه می‌دهد: در داروخانه‌ها مشکلات بسیاری وجود دارد علیرغم نوشتن کد ملی بر روی نسخه، داروخانه‌ها نسخه را آزاد می‌پیچند حتی در صورت ارائه کارت ملی نیز نسخه را آزاد حساب می‌کنند. عمده مشکل نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها نمود پیدا می‌کند اما در مراکز آزمایشگاهی بسیار منظم عمل کرده و کدملی بیمار را وارد و با کسر بیمه پرداختی را حساب می‌کنند.

این شهروند خاطرنشان می‌کند: مشکل رایج این است که داروخانه‌ها به تعرفه پایبندی ندارند و به اغلب مراجعه‌کنندگان می‌گویند که سامانه قطع است اگر می‌خواهید نسخه را آزاد حساب کنیم؛ اگر واقعاً سامانه قطعی مکرر دارد بهتر است زیرساخت‌ها ایجاد شود تا هیچ مرکزی بهانه‌ای برای ارائه خدمت نداشته باشد و اگر خلاف واقع سخن می‌گویند با آنان برخورد قاطع داشته باشند.

محمد بابایی، معاون درمان اداره‌کل تأمین اجتماعی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: وقتی دارویی برای بیمه شده تجویز می‌شود بیمه شده در سراسر کشور می‌تواند آن دارو را تهیه کند، ۹۵ درصد داروخانه‌ها با تأمین اجتماعی قرارداد دارند و اگر هم این مراکز قرارداد بیمه‌ای نداشته باشند باز هم می‌توانند نسخه الکترونیک را مشاهده کنند.

معاون درمان اداره‌کل تأمین اجتماعی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: نسخه الکترونیک از بروز اشتباه در خوانش جلوگیری می‌کند، نسخه الکترونیک این پتانسیل را دارد تا اگر تمام اقلام دارویی در یک داروخانه موجود نبود بیمار بتواند بقیه اقلام را از دیگر داروخانه‌ها تهیه کند.

وی اضافه می‌کند: اگر بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی با مشکل در داروخانه مواجه شدند می‌توانند با شماره ۳۳۶۹۲۶۲۸ تماس بگیرند تا دفتر بازرسی معاونت درمان تأمین اجتماعی شکایت آنان را مورد بررسی قرار دهد.

جواد عسگری نیز یکی دیگر از گیرندگان خدمات درمانی است که به ایسنا می‌گوید: بیمارستان‌ها نیز بیمه کارکنان دولت را نمی‌پذیرند برای همین بیمه سلامت نیز باید به‌صورت آنلاین ثبت کند در غیراین‌صورت بیمارستان‌ها خدمتی ارائه نمی‌دهند.

 

نسخه الکترونیک وارد چرخه بیمارستان‌ها می‌شود

معاون درمان اداره کل تأمین اجتماعی قزوین تصریح می‌کند: نسخه الکترونیک در امور بستری بخش‌های خصوصی و دانشگاهی در حال فعال شدن است؛ الکترونیکی شدن نسخ باعث شده است نظارت بهتری صورت گیرد و در آینده برای کنترل بیماری‌هایی نظیر فشار خون و دیابت که باید مسیر درمانی مشخصی داشته باشند مفید خواهد بود.

وی اضافه می کند: الکترونیکی شدن فرایند سلامت بسیار خوب است به شرطی که در بخش‌های درمانی آن را عملیاتی کنند و پزشکان نیز در عمل آن را اجرایی کنند. مراکزی مانند سونوگرافی به نظام هوشمند سلامت متصل نبوده و باید هزینه را آزاد پرداخت کرد باید بگویم که سیستم یکپارچه هوشمند در درمان سلامت وجود ندارد.

عسگری نیز خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مطب‌ها و دندانپزشکان مبلغ خارج از تعرفه را از بیماران دریافت می‌کنند که بهتر است در مراکز درمانی بخش خصوصی تعرفه درمانی نصب و در دید بیماران قرار گیرد تا بیماران از تعرفه‌های مصوب اطلاع پیدا کنند.

علی رحیمی یکی دیگر از شهروندان قزوینی است که به ایسنا می‌گوید: الکترونیکی شدن اقدام خوبی است در سامانه تامین اجتماعی برای هر شخص صفحه ایجاد شده که می‌تواند تمامی درخواست‌ها، غرامت‌ها، سابقه بیمه و حتی نسخ الکترونیکی خود را مشاهده کند ولی مشکل این است که چون سالمندان نمی‌توانند به‌صورت حضوری خدمات دریافت کنند برای دریافت خدمات مجبور هستند به کافی‌نت‌ها مراجعه کنند که همین امر باعث بروز مشکل برای بسیاری از مستمری بگیران شده است.

به گزارش ایسنا، همه این مشکلات در حالی است سال گذشته پیش از شروع طرح نسخه الکترونیک مسئولین از مهیا بودن تمام زیرساخت‌ها و شرایط سخن می گفتند، اما در این بین تنها بیمه شدگان متضرر شدند چراکه مجبور هستند بسیاری از هزینه‌ها را آزاد پرداخت کنند.

 

رویت پرونده سلامت تنها با کد ملی

معاون درمان اداره کل تأمین اجتماعی قزوین می‌گوید: در نسخه الکترونیک زیرساخت نظام اجاع، پزشک خانواده و کارت هوشمند به شمار می‌رود که با ارائه کد ملی امکان‌پذیر است؛ پزشک می‌تواند با کد ملی بیمار پرونده سلامت را رویت کند که نقطه قوتی بزرگی است.

وی اشاره می‌کند: اگر نظام جامع سلامت کشور و وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت کشور در این حوزه وارد شود می‌تواند اثربخشی و بهره‌وری بالایی برای درمان بیماران و نظام بیمه‌ای کشور داشته باشد.

بابایی یادآور می‌شود: رسانه‌ها در جهت تنویر افکار مردم می‌توانند آموزش‌های لازم را به مردم ارائه دهند؛ ضمن اینکه اکنون ۸۰۰ هزار بیمه شده در استان داریم که بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان بیمه شده تأمین اجتماعی هستند.

 

تلاش برای راه‌اندازی کیلینیک هلث به منظور پیشگیری

این مسئول اظهار می‌کند: سیاهکلی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک به‌دنبال راه‌اندازی کیلینیک «هلث» است، امیدواریم بتوانیم ارائه الکترونیکی خدمات سلامت را تسری ببخشیم تا مردم در همه شهرها در کمترین زمان به خدمات با کیفیت دسترسی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه نسخه الکترونیک در ۹۵ درصد مطب‌ها و داروخانه‌ها اجرایی می‌شود، مردم با کارت ملی مراجعه کنند که این امر موجب جلوگیری از سواستفاده می‌شود و مردم بدانند این اقدام، اقدامی ارزشمندی است.

معاون درمان اداره کل تأمین اجتماعی استان قزوین در پایان سخنانش متذکر می‌شود: پزشکان به سمت نسخ الکترونیک حرکت می‌کنند، بیمه سلامت نیز نسخه کاغذی را حذف کرده است و در تأمین اجتماعی نیز در حال آماده کردن زیرساخت‌ها هستیم تا تمامی مراکز طرف قرارداد یا غیرقرارداد نسخه را به‌صورت الکترونیک ثبت کنند و این کار عملیاتی خواهد شد و علاوه بر سیستم با گوشی همراه هم قابل انجام خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ارائه خدمات سلامت به‌صورت هوشمند موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد اما باید مسئولین به ایجاد زیرساخت‌ها و برخورد با متخلفان اهتمام جدی داشته باشند تا مردم از این‌گونه طرح‌ها استقبال کنند و سردرگم نشوند.