مدیر اجرایی سامانه نماد اعتماد الكترونیكی:
استفاده از اینماد كسب و كارهای اینترنتی الزامی شد

آی‌سی‌تی نیوز – حاتمی گفت: همه كسب‌ و كارهای اینترنتی از سوم آذرماه ملزم شده اند برای دریافت درگاه پرداخت، اینماد داشته باشند.

فردوس حاتمی مدیر اجرایی سامانه نماد اعتماد الكترونیكی در گفتگو با برنامه روز از نو رادیو اقتصاد از الزامی شدن در كسب و كارهای آنلاین و اینترنتی خبر داد و گفت: به موجب ماده ۱۰۳ آئین نامه الزام قانونی كه ضمانت اجرایی آن در آیین‌نامه اجرایی «قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان» به‌ صورت منوط شدن ارائه درگاه پرداخت اینترنتی به داشتن اینماد بیان شده است، از سال ۱۳۹۸ در مورد شركت‌های خدمات پرداخت (PSP) اجرایی شد اما در مورد شركت‌های پرداخت‌ یار با توجه به وجود برخی پیش‌نیازها و ایجاد زیرساخت‌های لازم، از اواخر سال گذشته در دستور كار بانك مركزی قرار گرفت و بعد از برگزاری جلسات توجیهی متعدد با شركت‌های پرداخت‌ یار و فعالان اقتصادی این حوزه، از مردادماه امسال توسط شاپرك ابلاغ و بعد از تمدیدهای مختلف از آذرماه اجرایی شده است.

وی افزود: اینماد این روزها به دغدغه جدید برای كسب و كارها تبدیل شده است؛ در حالی كه برخی آن را در جهت حمایت از مشاغل آنلاین می‌دانند، اما شماری از فعالان اقتصادی می‌گویند كه این طرح، سدی در پیش روی استارت آپ‌های نوپا است، زیرا آنها را با تعداد زیادی از سازمان‌ها درگیر می‌كند و این مراحل بسیار ساده است كه باید اطلاعات خودشان را ثبت كنند.

به گفته وی: همه كسب‌ و كارهای اینترنتی از سوم آذرماه ملزم شده اند برای دریافت درگاه پرداخت، اینماد داشته باشند. با وجود مزایایی كه الزام در دریافت اینماد داشته و باعث افزایش شفافیت مالی و مقابله با پولشویی می شود، اما برخی كسب و كارها نسبت به آن گلایه داشته و معتقد هستند كه شیوه كنونی الزام در دریافت اینماد، سرعت رشد استارت آپ‌ها و كسب و كارهای خرد را خواهد گرفت و به این كسب وكارها لطمه خواهد زد.

حاتمی اضافه كرد: اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الكترونیكی، یك نماد است كه از طرف مركز توسعه تجارت الكترونیك به وب‌سایتی‌ ها داده می‌شود كه دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شده‌ای باشند.

ابلاغ این قانون باعث شده صاحبان كسب‌ و كار انتقادهایی به این مسئله داشته باشند و چالش‌ هایی سر راه‌شان قرار بگیرد. ضمن این‌ كه مركز توسعه تجارت الكترونیكی نیز معتقد است دریافت نماد ضروری است و اتفاقا به نفع صاحبان كسب و كارها است.

مدیر اجرایی نماد الكترونیكی خاطرنشان كرد: اعطای اینماد به‌صورت كاملاً الكترونیكی، بدون نیاز به مراجعه فیزیكی و در مدت زمان كمتر از ۲ ساعت انجام می‌شود. صدور این نماد، ۶ مرحله دارد. در گام نخست احراز اطلاعات هویتی (حقیقی/ حقوقی) و تماس با فرد است. گام بعدی افزودن دامنه كسب و كار و كنترل دسترسی فنی است كه پیچیدگی خاصی ندارد.

حاتمی تأكید كرد: افراد در گام بعدی باید گروه كالا/ خدمتی كه ارائه می‌دهند را انتخاب كنند تا مشخص شود كسب‌ و كار در چه حوزه‌ای فعالیت می‌كند. در این مرحله، تنها فعالیت‌ های پر ریسك مانند فعالیت‌ های مالی یا فعالیت‌ هایی كه به نحوی با سلامت افراد در ارتباط است، الزام به ارائه مجوز دارند. مشخص شدن حیطه فعالیت كسب‌ و كار از این جهت اهمیت دارد كه اگر در دسته كسب‌ و كارهای پر ریسك مانند فروش مكمل قرار بگیرد، باید پیش از اعطای نماد، ارزیابی كارشناسی روی وب سایت فروشگاه انجام شود.

وی افزود: مجوزهای مورد نیاز برای كسب‌ و كارهای پر ریسك بر اساس قوانین كشور و الزامات دستگاه‌ های مجوز دهنده تعیین شده‌اند و مركز توسعه تجارت الكترونیكی، نقشی در حذف یا تغییر آن‌ها ندارد. گام‌های بعدی احراز قانونمندی كسب‌ و كار، تائید تعهدنامه و پرداخت تعرفه است. اكنون تعدادی از مجوزها از طریق وب سرویس استعلام می‌شوند و این امر موجب تسریع مراحل ارزیابی قانونمندی كسب‌وكار است.

فردوس حاتمی مدیر اجرایی سامانه نماد اعتماد الكترونیكی در پایان خاطر نشان كرد: از جمله تغییرات مناسبی كه در اعطای مجوز اینماد انجام شده، تغییر رویه از نظارت پیشینی به نظارت پسینی است. فرض كنید فعالیت كسب‌ و كار در گروه كالا/خدمات كم ریسك، نظیر فعالیت‌ فروش صنایع دستی یا پوشاك باشد. این كسب‌ و كارها به‌صورت سیستماتیك اینماد خود را دریافت می‌كنند. برخی كسب‌ و كارها، گروه كالا خدمت خود را درست اظهار نمی‌كنند كه در نظارت پسینی به آن‌ها تذكر داده می‌شود كه گروه مورد نظر را اصلاح كنند.


ممکن است شما هم دوست داشته باشید
پاسخ دهید

Your email address will not be published.