آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که این سازمان با آن دست به گریبان است مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی است. به گزارش فارس، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که این سازمان با آن دست به گریبان است مربوط به ارز […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که این سازمان با آن دست به گریبان است مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

به گزارش فارس، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بخش عمده‌ای از مشکلاتی که این سازمان با آن دست به گریبان است مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی است. پس از پیدایش این نرخ، سیل عظیمی از درخواست‌ها به سمت سازمان غذا و دارو سرازیر شد و در حالی که وظیفه این سازمان رگولاتوری است، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های روزانه سازمان به مسئله تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محدود شد.

دارایی در ادامه توضیح داد: رویه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، نظارت‌ها بر سازمان غذا و دارو را نیز تشدید کرده، و این در حالیست که با پیدایش نرخ ترجیحی ارز، نظاره‌گران و خواستاران مختلفی متوجه سازمان غذا و دارو شدند که برای مواجهه با این وضعیت، پیش‌بینی درستی نیز صورت نگرفته بود و متاسفانه سازمان غذا و دارو عملا از وظایف اصلی خود بازماند و به جرات می‌توان گفت که تا ۹۰ درصد از وقت و انرژی این نهاد به مسئله تخصیص ارز و پاسخ‌دهی به دستگاه‌های نظارتی معطوف شده ‌است. خط قرمز سازمان غذا و دارو در حمایت از تولید داخل، سلامت است و ما از صنایع شفاف و رقابت‌پذیر حمایت می‌کنیم و مانع سهم‌قاپی‌ها خواهیم شد.

وی ادامه داد: فهرست دارویی کشور پس از چندین سال مسدودیت، باز شده است و ما فهرست دارویی را برای مولکول‌های با فناوری بالا و شرکت‌های دانش‌بنیان و بنگاه‌هایی که به دنبال صادرات هستند، باز کرده‌ایم.به طور جدی از سامانه تی‌تک حمایت خواهم کرد چرا که این سامانه تاثیر به سزایی در مدیریت هوشمند چرخه تامین دارو کشور داشته است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: مسئله قیمت‌گذاری‌ در دارو هم همواره مورد نقد فعالان اقتصادی بوده‌ است اما با تعیین تکلیف شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی که پیش‌بینی می‌شود طی سال آینده اجرایی شود، امیدواریم که موضوع قیمت‌گذاری در دارو نیز به روال منطقی بازگردد، از این رو اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها است، این افزایش باید منطقی باشد.

وی افزود: در رابطه با اصلاح اساسنامه سازمان غذا و دارو و نیز قانون سال ۱۳۳۴، اقدامات مناسبی در این سازمان برای این مهم صورت گرفته است. در رابطه با قانون سال ۱۳۳۴ به زودی تعیین تکلیف می‌شود، در بخش تدوین و ابلاغ آئین‌نامه‌ها هم به زودی شاهد خبرهای خوبی خواهیم بود.

دارایی تاکید کرد: در رابطه با تصمیمات کمیسیون ماده ۲۰، از حضور بخش خصوصی در جلسات این کمیسیون بیشتر استفاده خواهد شد و ترتیباتی اتخاذ می‌شود تا خروجی این کمیسیون به اطلاع کامل ذی‌نفعان برسد. طی دوره کرونا، میزان بدهی سازمان غذا و دارو بابت دارو و تجهیزات پزشکی مقابله با این بیماری به ۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است، بنابراین به دنبال راهکارهایی برای جبران آن هستیم.

وی گفت: این سازمان در دوره جدید فعالیت‌ها، به دنبال روش‌هایی برای حذف مراحل پیشینه‌ای در صدور مجوزها و تبدیل آن به مراحل پسینی است، همچنین در حال برنامه‌ریزی جهت کنترل و نظارت‌ها روی محصولات که باید به پس از ورود به بازار موکول شود، هستیم.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: سازمان غذا و دارو، چندین سناریو برای مرحله پس از آزادسازی نرخ ارز تدوین کرده‌است. بازتعریف مسئله تعارض و منافع در سازمان غذا و دارو آغاز شده است، معتقدم در ایران معضلی به نام مافیای دارو وجود ندارد چرا که بازار دارو به مانند دیگر بازارها، آنقدر بزرگ نیست که مافیا داشته باشد.