آی‌سی‌تی نیوز – مرکز پژوهشی بلفر وابسته به دانشگاه‌ هاروارد آمریکا توانایی سایبری جمهوری اسلامی ایران و منطق حاکم بر آن را منحصر به فرد دانست و اعتراف کرد برخلاف تصور کارشناسان غربی اقدامات سایبری ایران واکنشی نیست و اهداف راهبردی مشخصی را دنبال می‌کند. «مرکز بلفر برای علوم و امور بین‌المللی» بخش پژوهشی دانشگاه‌ […]

آی‌سی‌تی نیوز – مرکز پژوهشی بلفر وابسته به دانشگاه‌ هاروارد آمریکا توانایی سایبری جمهوری اسلامی ایران و منطق حاکم بر آن را منحصر به فرد دانست و اعتراف کرد برخلاف تصور کارشناسان غربی اقدامات سایبری ایران واکنشی نیست و اهداف راهبردی مشخصی را دنبال می‌کند.

«مرکز بلفر برای علوم و امور بین‌المللی» بخش پژوهشی دانشگاه‌ هاروارد است که در یکی از آخرین گزارش‌های اخیر خود به ارزیابی ریشه‌ای توانایی و منطق حاکم بر فعالیت‌های سایبری ایران پرداخته‌ است.

«جیمز شایرز» و «مایکل مک‌گتریک» نویسندگان این نوشتار پژوهشی اعتقاد دارند: «سرعت فزاینده تحولات سایبری تهاجمی‌ از سوی ایران و دشمنانش از جمله ایالات‌متحده و اسراییل، باعث شده‌ است تا بسیاری از تحلیلگران غربی این فعالیت‌ها را به عنوان «اقدام‌های تلافی‌جویانه» برچسب‌گذاری کنند؛ با این حال، چنین تفسیری کاستی‌های نظری و تجربی قابل توجهی را در خود به همراه دارد.»

 

ایران کشوری منحصربه فرد در عرصه سایبری

به گزارش ایرنا کارشناسان هاروارد در گزارشی تصریح کرده‌اند: «در یک دهه گذشته عملیات‌ گوناگون سایبری از سوی آمریکا و اسرائیل و دیگر کشورها علیه ایران صورت گرفته و تهران نیز اقدامات متعددی را در همین حوزه عیله دشمنانش انجام داده که در برخی مواقع از سوی کارشناسان به عنوان پاسخی به تجاوزات تعبیر شد. با این حال وقتی روندهای بلندمدت در کنار توانایی‌های ایران به دقت بررسی شود نتیجه‌ای که حاصل می‌شود با گفتمان غالب متفاوت است. نمی‌توان اقدامات ایران را با بیان روایتی انتقامی از عملیات سایبری خلاصه کرد.»
طبق این تحلیل، «نمونه بارز چنین اشتباه تفسیری در دوره پس از ترور سردار «قاسم سلیمانی» در ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد. از چند ماه قبل از این اتفاق تنش میان ایران و آمریکا شدت گرفت و اقدام ترامپ در حمله پهپادی به فرودگاه بغداد تنش را به اوج خود رساند. شهادت دو تن از فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد رسانه‌ها و کارشناسان غربی را مجاب کرده بود که ایران در عرصه سایبری حمله‌ای بزرگ را تدارک می‌بیند تا اقدام کاخ سفید را تلافی کند.»

 

تصویرسازی وارونه واشنگتن

در این نوشتار تصریح شده است: «اما این تصوری منسوخ است که بازیگران سایبری ایران واکنشی، غیرقابل‌ پیش‌بینی، و حتی غیرمنطقی هستند. اینکه بسیاری از مفسران سیاسی و رسانه‌ای استدلال می‌کردند که ایران از عملیات سایبری برای انتقام‌جویی استفاده می‌کند، ناشی از نوعی تصویرسازی آینه‌ای (یا بازتاب وارونه) بود زیرا این استراتژی ایالات‌متحده به ویژه در دولت «دونالد جی. ترامپ» رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌ متحده بود که عملیات تهاجمی‌ سایبری را مناسب‌ترین ابزار تلافی‌جویانه در چنین شرایط و وضعیت‌های مشابه می‌دانست.»

در این گزارش ادعا شده است: «از سال ۲۰۱۵ به بعد نوع تهدیدها و اقدامات دو طرف متفاوت‌تر از قبل شده است. ضمن آنکه پس از سال ۲۰۱۸ حتی واکنش‌های ایران هم طبق انتظاراتی که در گزارش‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به آن‌ها اشاره می شد، به وقوع نپیوست.»

طبق ادعای نویسندگان این پژوهش، «ارائه تصویری دقیق از فعالیت‌های سایبری ایران برای جلوگیری از تبدیل شدن عملیات سایبری به بخشی از چرخه‌های ناخواسته تنش‌زا در منطقه حیاتی است. نمی‌توان فعالیت‌های سایبری ایران را بر مبنای واکنشی در مقابل تهاجمات مورد تحلیل قرار داد؛ بلکه این توانایی ایران دارای برنامه و رویکرد خاص خود است، شخصیتی مستقل دارد که بر مبنای منطق Tit for Tat (نگرش این به آن در) نباید تنها در چارچوب اقدامات تلافی جویانه آن را تحلیل و پیش‌بینی کرد.»

گزارش تاکید دارد: اکنون ایرانیان آشکارا از توانایی سایبری برای کسب مزیت استراتژیک علاوه بر دیگر منافع آن بهره می‌برند. در این چارچوب باید ابعاد مختلف توانایی‌های ایران را در کنار موضوعات سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین المللی و حتی سیاست خارجی در نظر داشت و در تفسیر و پیش‌بینی پذیری اقدامات ایران به آن توجه کرد.

 

راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با ایران سایبری

گزارش مرکز بلفر در پایان چند توصیه را نیز به تصمیم‌گیران آمریکایی ارائه کرده‌ است: «نخست آنکه عملیات سایبری ایران باید در بستر ژئوپلیتیک منطقه ای بررسی شود. باید توجه داشت که عملیات سایبری ایران اغلب بداهه و انعطاف‌پذیر و غیرواکنشی دیده شود که با منابع محدود، اهداف راهبردی چندگانه‌ای را برآورده می‌سازد. علاوه براین آمریکا باید نوع تفسیر ایران از عملیات سایبری تهاجمی دشمنانش را به دقت دنبال کند. همچنین واشنگتن برای ارتقای دفاع سایبری همکاری نزدیکی را با شرکای منطقه‌ای خود در حاشیه خلیج فارس راه اندازی نماید.»

در بخش دیگری از توصیه‌های این مرکز پژوهشی از کاخ سفید خواسته شده‌ است تا عملیات سایبری خود را با عناصر مشخصی از حقوق بین‌الملل منطبق کند و از بیان توجیه غیردقیق برای آن خودداری نماید. علاوه بر همه موارد فوق، ایالات متحده به صورت مستقیم و غیرمستقیم فرصت گفت وگو و تعامل و اعتمادسازی با تهران را در دستور کار قرار دهد.

«مرکز بلفر برای علوم و امور بین‌المللی» بخش پژوهشی دانشگاه‌ هاروارد آمریکا به شمار می‌رود که به طیف وسیعی از موضوعات از علوم و فنون تا مسائل سیاسی و بین المللی می پردازد و هدف اصلی خود را تربیت مدیرانی برای آینده نظام آمریکا عنوان کرده است. این مرکز کانون پژوهش دانشگاه هاروارد است که در حوزه های مختلف تحقیق، آموزش، امنیت بین المللی ، دیپلماسی، محیط زیست و علوم و نکنولوژی فعالیت دارد. بلفر نقش مهمی در ارائه مشاوره برای تعیین و اجرای راهبردهای کلان ایالات متحده دارد و هدف خود را رهبری در توسعه سیاستگذاری‌ها در حوزه‌های بااهمیتی همچون محیط زیست، فناوری و امنیت بین الملل و مقابله با مهمترین چالش‌های بشریت بیان کرده‌ است.
نویسندگان این گزارش «جیمز شایرز»، «مایکل مک‌گتریک» و «لورن زابیریک» هستند. شایرز استاد مدیریت امنیت سایبری در دانشگاه هاروارد است که پژوهش های گوناگونی را در زمینه امور سایبری خاورمیانه انجام داده‌است. مک‌گتریک نیز پیش از این در نیروی دریایی آمریکا خدمت می‌کرد و اکنون به بلفر پیوسته است.