آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان فضایی ایران از تصویب برنامه یک ساله جامع فضایی کشور در جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور خبر داد و گفت: جلسه آینده این شورا نیز اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار می شود. به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم روز گذشته ۵ آذرماه به […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس سازمان فضایی ایران از تصویب برنامه یک ساله جامع فضایی کشور در جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهور خبر داد و گفت: جلسه آینده این شورا نیز اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم روز گذشته ۵ آذرماه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد.

حدود ۱۱ سال از آخرین جلسه شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاستگذاری در عرصه فضا محسوب می‌شود می‌گذرد.

طبق مصوبه هیأت وزیران «شورای عالی فضایی» برای سیاستگذاری استفاده از فناوری‌های فضایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط‌، باید حداقل ۲ بار در سال به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود اما در بیش از ۱۶ سال از زمان ایجاد شورای عالی فضایی، تشکیل جلسات آن در دولت‌های قبل آنطور که باید جدی و مهم پیگیری نشد و به همین دلیل این شورا در ۱۱ سال اخیر جلسه‌ای تشکیل نداد.

شورای عالی فضایی بر اساس ماموریت‌هایی که دارد باید برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت در بخش فضایی کشور تصویب کرده و درباره استفاده صلح‌آمیز از فضای‌ماورای جو، تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی، سیاست‌گذاری ساخت‌، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های ملی و تحقیقاتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط‌، هدایت و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی در امر استفاده بهینه از فضا و نیز خط مشی همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی در مسائل فضایی تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کند.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، جزئیات مصوبات نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم را تشریح کرد و از بررسی و تصویب برنامه جامع یک ساله فضایی کشور در این شورا با حضور رئیس جمهور خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه در این برنامه همه ارکان و بازیگران بخش فضایی کشور حضور دارند، افزود: هدف‌گذاری شفاف و مشخصی در این برنامه جامع تا پایان سال ۱۴۰۱ تعیین شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران توضیح داد: از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۴ برنامه نخست ۱۰ ساله فضایی کشور اجرایی شد و از سال ۱۳۹۵ به بعد دیگر برنامه جامعی در حوزه فضا نداشتیم و فعالیت‌ها مطابق با برنامه‌های بخشی پیگیری می‌شد. خوشبختانه در جلسه روز گذشته شورای عالی فضایی، برنامه جامع فناوری فضایی کشور تا پایان ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور به تصویب رسید.

وی گفت: همچنین در این جلسه مقرر شد که برنامه جامع ۱۰ ساله فضایی کشور نیز با حضور همه ارکان و بازیگران بخش فضایی تدوین شود تا در جلسه آینده شورای عالی فضایی به تصویب برسد.

دبیر شورای عالی فضایی خاطرنشان کرد: جلسه آینده شورای عالی فضایی اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در برنامه جامع یک ساله فضا، بحث قرارگیری ماهواره در مدار تعیین شده است، افزود: این موضوع از حیث شفاف شدن تکلیف تمامی ارکان و بخش‌های مرتبط با فناوری فضایی کشور و شتاب بخشی به این حوزه قابل توجه است.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در این جلسه بر مؤلفه‌های اقتدار آفرینی و توسعه اقتصادی در حوزه فضایی تاکید کردند، افزود: مطابق با تأکیدات رئیس جمهور، برنامه‌های فضایی باید با شتاب بیشتری دنبال شود. بر این اساس علاوه بر قرارگیری ماهواره در مدار لئو، در این جلسه بر تسریع دستیابی به مدار ژئو نیز تاکید و مقرر شد تا برنامه زمان بندی به گونه‌ای تدوین شود که در افق ۱۴۰۴ کشورمان به مدار ژئو برسد.

دبیر شورای عالی فضایی کاربردی و اقتصادی شدن فناوری فضایی را موضوع دیگری عنوان کرد که در جلسه شورای عالی فضایی مطرح شد و گفت: از این رو مقرر شد به گونه‌ای تلاش شود تا در تقویت بخش فضایی از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده حداکثری صورت گیرد.

براری با اشاره به مبحث حقوق فضا که در جلسه شورای عالی فضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت نیز گفت: برای دیپلماسی فضا و دفاع از حقوق و منافع جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی و نیز قانونگذاری حقوق فضا، ماموریت‌هایی به وزارت امور خارجه محول شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به حضور ۶ ساعته رئیس جمهور در نمایشگاه فناوری فضایی و بازدید از دستاوردهای صنعت فضا گفت: حضور صبورانه رئیس جمهور در این نمایشگاه و آشنایی با فعالیت‌ها و چالش بخش فضایی کشور، باعث دلگرمی و ایجاد انگیزه برای تمامی فعالان بخش فضایی بود؛ حوصله و زمان زیادی که ایشان برای گوش سپردن به فعالیت‌ها و چالش‌های بازیگران این بخش اختصاص دادند حس روحیه بخشی برای همه ارکان فضایی کشور را به دنبال داشت.

وی گفت: رئیس جمهور تاکید کردند که حمایت مالی حداکثری از برنامه‌های فضایی خواهند داشت تا برنامه‌های این بخش با سرعت بیشتری ادامه یابد.